printlogo


کد خبر: 236396تاریخ: 1400/5/11 00:00
هشدار حماس: آماده پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی هستیم
آغاز انتفاضه‌ای دیگر از شیخ‌جراح؟

به دنبال محاصره مجدد محله شیخ جراح در قدس اشغالی، احتمال رویارویی دوباره مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی آن هم تنها 2 ماه پس از پایان جنگ 12 روزه قوت گرفته است. طی روزهای گذشته حجم درگیری‌ها میان شهروندان فلسطینی و نیروهای رژیم اشغالگر در بیت‌المقدس و کرانه باختری در حال افزایش بوده است. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرده حدود ۲۷۰ تظاهرات‌کننده در روزهای اخیر در درگیری با سربازان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری زخمی شده‌اند که از این تعداد ۵۰ نفر بر اثر اصابت گلوله مجروح شده‌اند. به گزارش وفا، خبرگزاری رسمی فلسطین، شدیدترین درگیری‌ها در شهرک بیتا نزدیک نابلس در شمال کرانه باختری بوده است؛ جایی که تظاهرات‌کنندگان از ماه مه (خرداد) به شهرک‌سازی توسط حدود ۵۰ خانواده صهیونیستی اعتراض می‌کنند. چهارشنبه گذشته یک فلسطینی ساکن این شهرک به نام «شادی عمر لطفی سلیم» ۴۱ ساله به ضرب گلوله نیروهای اشغالگر به شهادت رسید. همچنین یک کودک به نام «محمد مؤید العلامی» پس از آنکه در ورودی شهرک بیت امر واقع در شمال شهر الخلیل هدف تیراندازی نیروهای اشغالگر قرار گرفت، بر اثر شدت جراحات به شهادت رسید. 
در جدیدترین اعتراضات مردمی، روز شنبه صدها تن از اهالی محله شیخ جراح به همراه فعالان سیاسی و اجتماعی و نمایندگان فلسطینی در کنست و شخصیت‌های فلسطینی در داخل اراضی اشغالی ۱۹۴۸ در اعتراض به حملات نیروهای اشغالگر برای تخلیه منازل ساکنان قدیمی این محله، دست به تظاهرات و تحصن مسالمت‌آمیز زدند. به گزارش العربی الجدید، راهپیمایی مزبور از مرکز خیابان اصلی محله شیخ جراح آغاز شد و به سمت منازل این محله که صاحبان‌شان به مقابله با شهرک‌نشینان اسرائیلی پرداختند، ادامه یافت. معترضان با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین، شعارهایی را در اعتراض به بیرون راندن اهالی این محله سر دادند. پلیس رژیم اشغالگر که قبل از برگزاری این تظاهرات در ورودی شیخ جراح مستقر و مانع مشارکت شماری از فلسطینیان در این تظاهرات شده بود، متعاقبا به معترضان حمله کرد. به گفته شاهدان عینی، نظامیان اشغالگر با شلیک ده‌ها بمب صوتی و پاشیدن آب فاضلاب روی معترضان، تظاهرات مسالمت‌آمیز آنان را سرکوب کردند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، صهیونیست‌ها در پی درگیری‌های شنبه‌شب گذشته، ورودی محله شیخ جراح را پیش از جلسه دادگاه عالی این رژیم درباره این منطقه بستند. آنها با محاصره کامل این محله چندین نفر را نیز دستگیر کردند. در همین حال، ویدئوهایی که نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها در سرکوب تظاهرات فلسطینی‌ها از مواد شیمیایی استفاده کرده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. شاهدان عینی نیز اعلام کرده‌اند اشغالگران به ۲ خانه در محله مذکور یورش بردند و مانع پوشش تصویری تظاهرات فلسطینی‌ها و خشونت‌های اسرائیلی‌ها شدند. پیش‌تر کمیته پیگیری عربی در جریان نشست خود با اهالی شیخ جراح خواستار برگزاری تظاهراتی در مقابل دادگاه عالی شهر قدس شده بود. این محله تاریخی در شمال شهر قدیمی بیت‌المقدس که به نام یکی از قهرمانان مسلمان جنگ‌های صلیبی نامگذاری شده است، از سال 1948 به بعد- متعاقب یوم‌النکبه و تشکیل رژیم صهیونیستی- به محل اسکان هزاران آواره فلسطینی تبدیل شد. کوی شیخ جراح با 8 کیلومترمربع مساحت و 28 هزار نفر جمعیت سال 2008 نخستین‌بار مورد حمله اسرائیلی‌ها قرار گرفت و چند باب واحد مسکونی آن تخلیه شد. هدف پنهان رژیم صهیونیستی این است که با اخراج خانواده‌های ساکن این محله به بهانه نداشتن سند مسکونی، اقد‌ام به مصادره خانه‌ها کرده و در نهایت به تکمیل کمربند شهرک‎های صهیونیستی پیرامون قدس و مسجدالاقصی بپردازد. این در حالی است که بسیاری از اهالی شیخ جراح سال ۱۹۴۸ به زور از قدس غربی و روستاهای مجاور قدس اخراج شدند و هنوز سندهای ثبت ملکی در محله «الطالبیه» در قدس غربی و روستاهای آن را در اختیار دارند. از سال گذشته روند تخلیه فلسطینی‌های محله شیخ جراح شدت گرفت و بهار امسال طغیان مردم این محله باعث ایجاد موج جدیدی از انتفاضه علیه اشغالگران از بیت‌المقدس و کرانه باختری تا نوار غزه شد که به پیروزی حماس و جهاد اسلامی در جنگ 12 روزه و دستاوردهای مشابه در داخل سرزمین‌های اشغالی انجامید؛ جنگی که نسخه نتانیاهو را پس از 12 سال نخست‌وزیری ممتد پیچید. 
 
* شمارش معکوس برای جنگ جدید
برخی رسانه‌های عبری در حال شمارش معکوس برای درگیری جدید در سرزمین‌های اشغالی هستند. روزنامه هاآرتص متعلق به جناح چپ حاکمیت رژیم صهیونیستی اعلام کرد شکاف میان جنبش حماس و دولت تل‌آویو عمیق‌تر از آن است که بتوان جلوی یک جنگ دیگر را گرفت و در واقع ثانیه‌های پایانی آرامش میان ۲ طرف پس از جنگ 12 روزه فرا رسیده است. «عاموس هرئیل» کارشناس نظامی هاآرتص در این باره گفت: آرامش در فلسطین بویژه نوار غزه موقت است و صبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در سایه اقدامات این رژیم و ممانعت از ورود کمک‌های مالی قطر به غزه، لحظه به لحظه رو به پایان است. 
 
* هشدار حماس به رژیم صهیونیستی
جنبش حماس در واکنش به اجرای طرح یهودی‌سازی قدس و اخراج مردم فلسطین بویژه خشونت‌های اسرائیلی‌ها در محله شیخ جراح و محاصره آن، هشدار داد «اسرائیل دارد با آتش‌بازی می‌کند».
«محمد حماده»  سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در شهر قدس هم گفت ملت فلسطین حاضر نیست دست از ارزش‌های خود بردارد و تسلیم شود. 
او تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی و آزار رساندن به ساکنان محله شیخ جراح را بیانگر اصرار این رژیم برای بازی با آتش دانست و تأکید کرد که ملت فلسطین تحت هر شرایطی، با تمام توان، با تلاش‌های این رژیم مقابله خواهد کرد. 
حماه همچنین تل‌آویو را تهدید کرد که حماس آماده است به تجاوزات این رژیم پاسخ دهد و اجازه نخواهد داد این رژیم، اقدامی انجام دهد. او در پایان خطاب به اسرائیلی‌ها هشدار داد: «باید [از شکست‌های پیشین] درس بگیرید و از تحرکات خود در قدس، سلوان و شیخ جراح دست بردارید».
***
    دیوارکشی مرزی اسرائیلی‌ها از ترس حزب‌الله     
رژیم صهیونیستی که پس از ناتوانی در کنترل ۲ انتفاضه، کرانه باختری و نوار غزه را با دیوار حائل از سرزمین‌های ۱۹۴۸ جدا کرده، حال از سر استیصال دیوارکشی بین مرزهای شمالی فلسطین اشغالی با لبنان را در دستور کار قرار داده است.  رسانه‌های عبری در گزارش‌هایی ضمن بیم دادن رژیم صهیونیستی از هر گونه جنگ مستقیم با حزب‌الله لبنان، از تحرکات نظامی در مرز با لبنان از بیم عملیات مقاومت لبنان در عمق فلسطین اشغالی خبر دادند.  طی روزهای اخیر ارتش عبری به اقداماتی برای حفاظت از منازل و ساختمان‌های واقع در یک کیلومتری مرز لبنان رو آورده است و علاوه بر آن در طول مناطق مرزی، موانعی قرار می‌دهد.  شبکه اسرائیلی کان، در گزارش خود به نقل از منابع امنیتی و نظامی مطلع در تل‌آویو اعلام کرد اقدامات مربوط به حفاظت از تاسیسات مرزی از شهرک‌هایی که در یک کیلومتری مرز قرار دارند، شروع می‌شود.  بر این اساس شهرک کفر یووال واقع در مرز لبنان، نخستین شهرکی است که اقدامات رژیم صهیونیستی از آن شروع می‌شود. اقداماتی که در راستای تحکیم مرز انجام می‌شود، با ایجاد موانع مرزی شروع و طی آن دیوار مرزی به دوربین و سیستم هشداردهنده و دیگر تجهیزات لازم مجهز می‌شود.  کان گزارش داد: «بودجه لازم در سال اول 100 میلیون شکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) معادل ۳۱ میلیون دلار است و هر سال افزایش می‌یابد و احتمال می‌رود سال دوم ۲۵۰ میلیون شکل و سال سوم ۵۰۰ میلیون شکل باشد».

 


Page Generated in 0/0068 sec