printlogo


کد خبر: 236401تاریخ: 1400/5/11 00:00
دور دنیا

مخالفت مکزیک با واکسیناسیون کودکان و نوجوانان با واکسن خارجی
رئیس‌جمهور چپگرای مکزیک از تصمیم دولتش برای ممانعت از واکسینه کردن خردسالان و کودکان این کشور با واکسن‌های خارجی دفاع کرد. مکزیک در ماه‌های اخیر طیف وسیعی از واکسن‌های ضدکرونای خارجی از جمله فایزر(آمریکا)، آسترازنکا(انگلیس)، جانسون و جانسون(آمریکا)، سینوواک(چین) و اسپوتنیک(روسیه) را وارد کرده و حدود 48 درصد از کل جمعیت 128 میلیون نفری این کشور حداقل یک دوز واکسن «کووید-19» را دریافت کرده‌اند اما وزارت بهداشت مکزیک قویا با برنامه واکسینه کردن کودکان و نوجوانان (زیر 18 سال) مخالفت می‌کند.  «آندرس مانوئل لوپس اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک در این باره گفته همچنان منتظر است تا جامعه علمی مزایای واکسیناسیون خردسالان را نشان دهد. او با اعلام اینکه مکزیک گروگان شرکت‌های دارویی حریص بین‌المللی نخواهد شد، چرا که آنها بیشتر به دنبال کسب سود هستند تا حصول اطمینان از ضرورت پزشکی واکسن‌های «کووید-19»، تاکید کرده تا زمانی که شواهد قطعی ارائه نشود، مکزیک از خرید واکسن (خارجی) برای کودکان خودداری می‌کند. اوبرادور علاوه بر این با الزام شرکت‌های بین‌المللی تولید واکسن برای تزریق دوزهای سوم و چهارم به مردم نیز مخالف است. به گزارش اکسلسیور، دومین روزنامه باسابقه مکزیکو‌سیتی، «هوگو لوپزگاتل» معاون سلامت وزیر بهداشت این کشور نیز در حمایت از موضع رئیس‌جمهور گفته است:«هیچ شواهد علمی وجود ندارد که با توجه به میزان زیاد تلقیح در میان افراد بالغ، نشان دهد واکسیناسیون کرونا برای افراد خردسال ضروری است».
***
انتخاب مجدد هنیه به عنوان رهبر  سیاسی حماس
منابعی در جنبش حماس اعلام کردند در انتخابات داخلی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین که به صورت محرمانه برگزار می‌شود، بر انتخاب مجدد اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی اجماع صورت گرفته است. به گزارش روزنامه القدس فلسطین، شورای حماس شنبه نشستی را برگزار و اسماعیل هنیه را برای بار دوم به عنوان رئیس دفتر سیاسی خود انتخاب کرد. به این ترتیب او تا سال ۲۰۲۵ رهبری سیاسی حماس را برعهده خواهد داشت. این انتخابات با ۲ ماه تأخیر برگزار شده است. دیروز نیز انتخاباتی برای تعیین معاون هنیه و بقیه اعضای دفتر سیاسی برگزار شد. اخیرا خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس به عنوان مسؤول این جنبش در خارج و موسی ابومرزوق به عنوان معاونش انتخاب شده بودند. همچنین صالح العاروری به عنوان رئیس حماس در کرانه باختری و زاهر جبارین به عنوان معاون وی انتخاب شدند. پیش‌تر نیز یحیی السنوار به عنوان رهبر حماس در نوار غزه و خلیل الحیه به عنوان معاونش تعیین شدند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین انتخابات داخلی خود را هر 4 سال یک بار در شرایط محرمانه‌ای - به دلیل پیگردهای امنیتی از سوی رژیم صهیونیستی- برگزار می‌کند. 
***
درگیری مجدد آذربایجان و ارمنستان
ارمنستان و جمهوری آذربایجان یک سال پس از جنگ بر سر قره‌باغ، بار دیگر وارد درگیری مرزی این بار در منطقه خودمختار نخجوان شده‌اند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دیروز در گزارشی مدعی شد: «اول آگوست حدود ساعت ۳:۴۵ بامداد (به وقت محلی)، واحدهای نیروهای نظامی ارمنستان در مواضع نزدیک به روستای «آرازدین» در ناحیه «ودی» به سمت مواضع نیروهای ارتش آذربایجان در ناحیه‌ای در منطقه خودمختار «نخجوان» تیراندازی کردند». مطابق اعلام این وزارتخانه، نیروهای ارتش باکو اقدام به تیراندازی متقابل کرده‌اند که در پی چنین واکنشی، تیراندازی‌های طرف مقابل متوقف شد. ارتش آذربایجان در این نزاع متحمل تلفات نشده است. اخیرا دولت ارمنستان پیشنهاد داد نیروهای حافظ صلح روس در مرز ۲ کشور مستقر شوند.  
***
هلاکت سرتیپ سعودی در مأرب
سرتیپ «عباد احمد الحلیسی» افسر ستاد تیپ ۱۴۳ پیاده نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن به هلاکت رسید. به گزارش «عربی ۲۱»، او در درگیری‌هایی که میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شهر «رحبه» در جنوب مأرب در جریان بود، کشته شد. در درگیری‌هایی که در جنوب، غرب و شمال غرب شهر مأرب برای تسلط بر این شهر سرشار از منابع نفتی در گرفته است، هفته گذشته نیروهای انقلابی یمن موفق به پیشروی در مناطق مهم میان ۳ استان این کشور شدند و کنترل آخرین پایگاه نیروهای ائتلاف متجاوز در جنوب مأرب را به دست گرفتند. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، هفته جاری از آزادسازی منطقه‌های «نعمان» و «ناطع» در مرحله دوم عملیات «النصر المبین» در استان «البیضا» یمن علیه عناصر تکفیری خبر داد. به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، طی ۲ مرحله عملیات در مجموع ۵۰۰ کیلومتر مربع در استان البیضا از جمله شهر‌های «الصومعه»، «الزاهر»، «نعمان» و « ناطع» آزاد شد و همچنین ۵۱۰ تروریست کشته و ۷۶۰ تن زخمی شدند. 
***
بازگشت خانواده‌های داعشی به آلبانی
مقام‌های آلبانی از استرداد خانواده‌هایی که پدران و شوهران آنها عضو گروه تروریستی داعش بودند، خبر دادند. شبکه یورو نیوز گزارشی درباره حضور «اد راما» نخست‌وزیر و «بلدی سوسی» وزیر کشور آلبانی در فرودگاه تیرانا، پایتخت این کشور برای تحویل گرفتن تعدادی از اعضای خانواده‌های آلبانی‌های عضو داعش منتشر کرد. طبق این گزارش، 14 کودک و 5 زن آلبانیایی که پدران و شوهران آنها عضو داعش بودند از لبنان به آلبانی آمدند. چند صد نفر از مردان تبعه آلبانی طی سال‌های گذشته به عضویت گروه تروریستی داعش درآمده و به عراق و سوریه رفته بودند اما اکثر آنها کشته شدند و از آن زمان، زنان و کودکان‌شان در اردوگاه‌های سوریه گیر افتاده و آواره شده‌اند. 

Page Generated in 0/0054 sec