printlogo


کد خبر: 236420تاریخ: 1400/5/11 00:00
اخبار

احتمال افزایش 20 درصدی قیمت بلیت قطار
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و خدمات وابسته، ضمن رد خبر افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت در مردادماه، گفت: هیچ افزایش قیمتی در نرخ بلیت قطار در مردادماه اعمال نمی‌شود اما در صورت موافقت شورای عالی ترابری، از ابتدای شهریور قیمت بلیت قطار 20 درصد افزایش می‌یابد. محمد رجبی با رد خبر افزایش 40‌درصدی قیمت بلیت در مردادماه، مخالفت برخی مسؤولان اجرایی را دلیل افزایش نیافتن 40 درصدی قیمت بلیت اعلام کرد و افزود: قرار بود درخواست انجمن برای افزایش 40‌درصدی نرخ بلیت قطار در سال 1400 در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی ترابری بررسی و تصویب شود تا بتوانیم هزینه‌های خودمان را مدیریت کنیم اما با مخالفت‌هایی که صورت گرفت این موضوع از دستور کار خارج شد. رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و خدمات وابسته با بیان اینکه تا پایان مردادماه امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی روی نرخ بلیت قطار نخواهیم داشت، ادامه داد: اگر مصوبه را اخذ کنیم از ابتدای شهریور 20 درصد به قیمت بلیت قطار اضافه می‌شود که البته این افزایش مربوط به نیمه دوم سال گذشته است. رجبی گفت: سال گذشته مصوبه افزایش قیمت 40 درصدی بلیت قطار را در ۲ مرحله دریافت کردیم که 20 درصد آن شهریورماه سال گذشته افزایش یافت و قرار بود در همان روزها ۲۰درصد دیگر نیز نرخ بلیت قطار را افزایش دهیم اما این اجازه به ما داده نشد و مسؤولان اعلام کردند فعلا صبر کنیم. این مساله سبب شده که تاکنون هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم. وی گفت: اگر مخالفتی با این مساله نشود و بتوانیم مجوز آن را دریافت کنیم، قیمت بلیت قطار از ابتدای شهریورماه امسال با یک سال تاخیر، 20 درصد افزایش خواهد یافت. 
***
تأمین 6/4 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی
طی ۴ ماه نخست سال جاری، به منظور واردات کالاهای ضروری حدود ۱۵ میلیارد دلار تأمین ارز شده است که نسبت به دوره مشابه پارسال رشدی بالغ بر ۲۷ درصد دارد. ضمنا تأمین ارز به منظور واردات کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو (نرخ ترجیحی) با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 6/4 میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی اعلام کرده از میزان فوق ۱۵۴۶ میلیون دلار برای ذرت، جو و گندم، ۱۱۲۴ میلیون دلار برای دانه‌های روغنی و روغن خام، ۱۱۷۱میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی و ۳۴۸ میلیون دلار کنجاله سویا تأمین ارز شده است. علاوه بر آن برای سایر کالاها 4/10 ‌میلیارد دلار تأمین ارز شده است که رشدی بالغ بر ۱۵ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از جمله این کالاها می‌توان به ماشین‌آلات اشاره کرد که برای آن ۳۵۶۴ میلیون دلار تامین ارز شده است. بنا بر گزارش اعلامی اداره صادرات بانک مرکزی، صادرکنندگان همچنین طی دوره مورد نظر، حدود ۸ میلیارد دلار با نرخ میانگین موزون دلاری معادل ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان در سامانه نیما اقدام به فروش ارز کرده‌اند که این رقم در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل حاکی از رشد حدود ۵۵ درصدی است. گفتنی است در بازه زمانی مذکور در بازار متشکل معاملات ارزی حدود ۵۱۵ میلیون اسکناس دلار با نرخ میانگین ۲۳۲۴۷ تومان و حدود ۹۴ میلیون اسکناس یورو با نرخ میانگین ۲۷۶۳۲ تومان معامله شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ترتیب با رشدهای ۲۸۶ درصدی و ۶۶۱ درصدی همراه بوده است. 
***
جزئیات جدید از واردات مرغ
با وجود مصوبه دولت در رابطه با مجوز واردات حدود ۱۷۰ هزار تنی مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت تنظیم بازار، سال جاری فقط ۱۱ هزار تن واردات صورت گرفته است. بعد از آنکه در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بازار مرغ دچار نوسان شدید شده و تا ۱۲۰ درصد هم افزایش قیمت داشت، دولت برای تامین ذخایر و تنظیم مصوباتی در رابطه با واردات مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومان داشت، این در حالی است که از مدت‌ها قبل مرغ از لیست ارز ترجیحی کنار رفته و واردات آن با ارز نیمایی صورت می‌گرفت. بر این اساس در اواخر اسفندماه، هیات‌‌وزیران مصوب کرد شرکت پشتیبانی امور دام مجاز به واردات تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با ارز ترجیحی باشد. بعد از آن در سال جاری و در خردادماه بود که بار دیگر هیات وزیران مصوبه‌ای برای واردات مرغ داشت که این بار مجوز واردات ۱۲۰ هزار تن با ارز ترجیحی را صادر کرد. اما بررسی آمار گمرک ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا نیمه تیرماه 2/11 هزار تن مرغ به ارزش 3/22 میلیون دلار وارد کشور شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴۴ تن به ارزش 1/79 هزار دلار وارد شده بود. این در حالی است که سال گذشته با توجه به تامین واردات مرغ در داخل کشور، وارداتی از این محصول به طور چشمگیر صورت نگرفته بود. با این حال مشخص نیست تمام این مرغی که در سال جاری وارد شده آیا بر اساس همان مصوبه و با ارز ترجیحی بوده یا به نحو دیگری صورت گرفته است که به احتمال فراوان مربوط به مصوبه هیات دولت خواهد بود که در این حالت با وجود مجوز واردات ۱۷۰ هزار تنی جهت تنظیم بازار ظاهرا تنها حدود ۱۱ هزار تن وارد شده است.

Page Generated in 0/0054 sec