printlogo


کد خبر: 236490تاریخ: 1400/5/13 00:00
آمریکا 24 دیپلمات دیگر روس را اخراج کرد
تیرگی مجدد روابط دیپلما مسکو- واشنگتن

به دنبال دستور آمریکا به اخراج 24 دیپلمات روس از این کشور، سفیر روسیه در واشنگتن از رو به وخامت گذاشتن اوضاع کارکنان سفارت و خانواده‌های‌شان در این کشور خبر داد. 
به گزارش خبرگزاری دولتی نووستی، آناتولی آنتونوف، سفیر جدید روسیه در ایالات متحده در جمع خبرنگاران تأیید کرد با عدم واکنش واشنگتن به پیشنهادات مسکو برای حل مشکل فعالیت نمایندگی‌های سیاسی ۲ کشور، روابط دیپلماتیک روسیه و آمریکا در معرض تهدید جدید قرار گرفته است.  آنتونوف اوایل هفته در مصاحبه‌ای با نشریه نشنال اینترست که متن آن صبح دیروز در تارنمای رسمی سفارت روسیه در آمریکا بازنشر شد، فاش کرد وزارت خارجه آمریکا، دسامبر (دی‌ماه) سال گذشته، فهرستی از اسامی 24 دیپلمات روس را به مسکو ارائه داده که بر اساس اعمال محدودیت‌های یکجانبه طرف آمریکایی درباره مأموریت‌های دیپلمات‌های روسیه برای مدت 3 سال، باید تا تاریخ سوم سپتامبر امسال (12 شهریورماه) خاک این کشور را ترک کنند. 
به گزارش اسپوتنیک، واشنگتن از دیپلمات‌های روس مستقر در آمریکا که روادید آنها منقضی شده، خواسته این کشور را ترک کرده و سپس درخواست تمدید روادید بدهند. حال آنکه به گفته آنتونوف، روسیه 22 روادید برای کارکنان سفارت آمریکا صادر کرده است، در حالی که ایالات متحده تنها روادید یک دیپلمات روس را تمدید کرده است. 
او تاکید کرده شرایط و وضعیت کاری دیپلمات‌های روس در آمریکا همچنان در حال بدتر شدن است. مثلا مسکو به طور مداوم از واشنگتن درخواست کرده است با تمدید یک‌ساله روادید‌ دیپلمات‌های ۲ کشور موافقت کند اما آمریکایی‌ها به طور مداوم از این موضوع طفره می‌روند و در همین حال روادید ۱۳۰ دیپلمات روسیه و اعضای خانواده‌های آنها منقضی شده که هنوز منتظر تمدید آن هستند. به گفته آنتونوف، با اینکه در ابتدای روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، چشم‌انداز روابط ۲ کشور امیدوار‌کننده به نظر می‌رسید و ۲‌طرف سفرای جدیدی برای بازگشایی مراکز دیپلماتیک‌شان در خاک یکدیگر مبادله کردند اما از اواسط ماه آوریل (اوایل اردیبهشت‌ماه) آسمان روابط مسکو- واشنگتن به‌رغم امضای پیمان منع توسعه هسته‌ای استارت جدید توسط بایدن و پوتین دوباره تیره و تار شد. سفیر روسیه، دولت بایدن را مسؤول تیرگی مجدد روابط می‌داند، چرا که رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده دور دیگری از تحریم‌های ضدروسی را وضع کرد. بایدن بیش از این، 10 دیپلمات روس را اخراج کرد و مقامات مسکو مجبور به اقدام متقابل شدند. وزارت خارجه روسیه همچنین در پاسخ به اقدامات خصمانه آمریکا، روند استخدام اتباع روس و کشورهای ثالث برای نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در خاک فدراسیون را متوقف کرد. آنتونوف با اشاره به رد طرح مسکو برای حل مشکلات فعالیت‌های نمایندگی‌های ۲ طرف در خاک یکدیگر توسط واشنگتن، گفته است: «اگر طرف آمریکایی برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور به صفر رساندن این اقدامات متقابل آمادگی ندارد، ما پیشنهاد می‌کنیم که از روش برداشتن گام‌های کوچک استفاده شود. به طور مثال، حذف لغو دسته‌های خاص صدور گذرنامه دیپلماتیک و غیره. البته ما تمام این ابتکارعمل‌ها را ماه فوریه به صورت کتبی به مقامات واشنگتن ارائه دادیم ولی تاکنون عکس‌العملی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم».
چند روز پیش بود که تونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به ممنوعیت استخدام کارکنان غیرآمریکایی برای سفارت این کشور در روسیه واکنش نشان داد و اعلام کرد این موضوع تأثیر جدی بر عملکرد نمایندگی‌های دیپلماتیک ایالات‌متحده می‌گذارد، از جمله امنیت کارکنان و تماس‌های لازم با دولت روسیه را کاهش می‌دهد. به گفته بلینکن، به‌ خاطر این تصمیم مسکو، طرف آمریکایی مجبور شده 182 تن از کارکنان محلی خود در روسیه را اخراج کند. 
سفیر روسیه در مقابل در واکنش به سخنان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست از مسکو برای لغو ممنوعیت استخدام پرسنل محلی برای نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور، آمریکایی‌ها را به گمراه‌سازی رسانه‌های خارجی در این غائله متهم کرد و گفت: «اگر کسی به سخنان آقای پرایس گوش دهد، این تصور برایش پیش می‌آید که فقط طرف روس مقصر در دشواری شرایط کار کنونی برای دیپلمات‌های ۲ کشور است. در صورتی که مقامات مسکو بارها از واشنگتن خواسته‌اند به صورت دوجانبه از این محدودیت‌‌ها صرف نظر شود ولی آنها تنها شرایط کار دیپلمات‌های روس را بیش از پیش سخت کرده‌اند».

Page Generated in 0/0083 sec