printlogo


کد خبر: 236491تاریخ: 1400/5/13 00:00
دور دنیا

الاخبار: تهدید مقاومت مانع طرح اسرائیل در شیخ جراح شد
روزنامه لبنانی الاخبار دیروز به نقل از منابع فلسطینی خبر داد پیام‌های شدیداللحن حماس به رژیم صهیونیستی از کانال میانجی‌ مصری، عامل وقفه در اجرای طرح اشغالگران اسرائیلی در محلات شمالی بیت‌‌المقدس و تعویق صدور حکم درباره تخلیه خانه‌ ۴ خانواده فلسطینی در محله شیخ جراح قدس است. رسانه‌های عبری‌ روز دوشنبه اعلام کرده بودند دادگاه عالی رژیم صهیونیستی صدور حکم تایید دادگاه بدوی در پرونده تخلیه منازل اهالی کوی شیخ جراح را به تعویق انداخته است. طبق گزارش الاخبار، مقاومت فلسطین از کانال مصری‌ها به دشمن هشدار داده با دقت در حال نظاره وضعیت قدس است و در صورتی که دشمن از خطوط قرمز عبور کند، این به معنای بر هم ریختن اوضاع خواهد بود، چنانکه در جریان نبرد چند ماه پیش سیف‌القدس- موسوم به جنگ 12 روزه- رخ داد. پیام حماس حاوی این نکته بوده که در صورت صدور حکم تخلیه خانه‌های فلسطینیان در شیخ جراح توسط دادگاه اسرائیلی، گروه‌های مقاومت غزه شلیک موشک به سمت شهرها و روستاهای سرزمین‌های اشغالی را از سر خواهند گرفت. این در حالی است که ریشه آغاز جنگ مزبور نیز انتفاضه فلسطینی‌ها بود که از محله شیخ جراح شروع شد. به نوشته الاخبار، طرف مصری نیز از قول طرف اسرائیلی در پاسخ به مقاومت فلسطین اعلام کرده تل‌آویو در دیدارهای پیشین خبر داده تنش در قدس را کاهش خواهد داد. پیش‌تر، «آویخای مندلبلیت» دادستان کل رژیم صهیونیستی گزارشی مهر‌شده به دادگاه رژیم صهیونیستی تحویل داد که در آن به سیاستمداران ذی‌ربط توصیه‌هایی درباره پرونده شیخ جراح شده بود. در گزارش مذکور به نقل از مقامات امنیتی بلندپایه این رژیم هشدار داده شده بود تخلیه خانه‌های این محله ممکن است به تنش منجر شود. طبق حکم بدوی دادگاه اسرائیلی قرار است بیش از 70 فلسطینی از خانه‌های‌شان در محله شیخ جراح بیرون رانده شوند. دادگاه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند این خانه‌ها متعلق به تشکل‌های افراطی یهودی هستند که سال ۱۹۴۸ فعالیت داشته‌اند. در حقیقت اما زمین‌های منطقه قدس شرقی پس از تقسیم‌بندی 1948 هرگز متعلق به اشغالگران اسرائیلی نبوده است. 
***
اعدام نوجوان شیعه توسط سعودی‌‌ها
«احمد علی سعید الجنبی» نوجوان شیعه اهل قطیف دیروز توسط رژیم سعودی اعدام شد. این در حالی است که چندی قبل نیز وزارت کشور سعودی از اجرای حکم اعدام «مصطفی بن‌هاشم بن عیسی آل‌درویش» نوجوان شیعه به اتهام داشتن تصاویری از اعتراضات سال 2012 خبر داد. در همین ارتباط سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به نقض حقوق بشر در عربستان اعلام کرد: «آل‌درویش پس از بازداشت خود در سال 2015 میلادی ۶ ماه در سلول انفرادی قرار داشت». این اخبار در حالی منتشر می‌شود که رژیم سعودی سال گذشته مدعی شده بود مجازات اعدام علیه نوجوانان را کنار گذاشته است. این رژیم دژخیم سال 1398 خورشیدی 37 نفر از شهروندان شیعه عربستان را گردن ‌زد و پس از آن سر یکی از آنها را به نمایش گذاشت. طبق گزارش سازمان حقوق بشر عربستان سعودی در اروپا، پادشاهی سعودی از ابتدای سال 2021 تاکنون 26 نفر را اعدام کرده در حالی که تعداد کل اعدامی‌ها در عربستان سال گذشته 27 نفر بوده است. 
***
حمله ششم ژانویه همچنان قربانی می‌گیرد
سریال خودکشی مرموز پلیس‌های حفاظت کنگره
چهارمین مامور امنیتی کنگره آمریکا که در روز اشغال آن توسط حامیان ترامپ در ساختمان کپیتال حاضر بود نیز به شکل مرموزی کشته شد. سخنگوی پلیس واشنگتن دی‌سی روز دوشنبه با اعلام خبر مرگ «کایل دی‌فریتاگ» مامور خود که از نوامبر ۲۰۱۶ با این اداره همکاری می‌کرد، افزود روز دهم ژوئیه (نوزدهم تیر) جسد این پلیس ۲۶ ساله را پیدا کرده و علت احتمالی مرگ او خودکشی است. به گفته پلیس، فریتاگ روز ششم ژانویه در حادثه حمله به کنگره در آنجا حاضر بود. به گزارش هیل، ارگان کنگره، او چهارمین ماموری است که آن روز برای حفاظت کنگره حاضر بوده و به ‌واسطه خودکشی درگذشته است و این در حالی است که همین پنجشنبه گذشته، خبر خودکشی سومین مامور یعنی «گونتر هاشیدا» توسط پلیس واشنگتن تایید شده بود. هاشیدا که افسر تیم واکنش سریع عملیات‌های ویژه پلیس پایتخت ایالات متحده بود، طبق ادعای این نیرو تنها 2 روز بعد از نخستین جلسه استماع کمیته منتخب خانه نمایندگان برای تحقیق درباره حادثه ششم ژانویه خودکشی کرد. در این جلسه 4 مامور پلیس واشنگتن و حفاظت کنگره درباره تجربه خود در حفاظت از ساختمان کپیتال در جریان حمله مخالفان بایدن به شکلی احساسی شهادت دادند. آنها گفتند این حادثه تاثیرات عمیقی روی مامورانی داشته که در آن روز برای مقابله با حمله در کنگره حضور داشتند. طبق ادعاهای پلیس، پیش از فریتاگ و هاشیدا، ۲ مامور دیگر به نام‌های «هوارد لیبنگود» مامور ویژه پلیس حفاظت کنگره و «جفری اسمیت» از افسران اداره پلیس واشنگتن هم که در آن حادثه حضور داشتند، دست به خودکشی ‌زده بودند. بریت بارت نیوز، به نقل از برخی تحلیلگران این ظن را مطرح کرده که ممکن است این ۴ مامور خودکشی نکرده باشند. در جریان این حمله، 5 نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. حمله هواداران رئیس‌جمهور پیشین به ساختمان کنگره، استیضاح دوم او را در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید رقم زد که البته محاکمه ترامپ در سنا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

Page Generated in 0/0157 sec