printlogo


کد خبر: 236493تاریخ: 1400/5/13 00:00
جزئیات جدید از رسوایی جاسوس‌افزار صهیونیست؛ انتشار عکس‌های خصوصی گروهی از زنان خبرنگار و فعالان زن
جاسوسی ناموسی پگاسوس

گروه بین‌الملل: ابعاد رسوایی استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس از سوی کشورهای همسو با رژیم صهیونیستی هر روز در شکل تازه‌ای بروز می‌کند و این مساله به چالشی برای این رژیم در روابط خارجی تبدیل و همچنین موجب بروز تنش میان برخی متحدان قدیمی شده است. در تازه‌ترین این موارد عکس‌های خصوصی گروهی از زنان خبرنگار و فعالان زن توسط این بدافزار اسرائیلی  از تلفن‌های همراه‌شان هک شده و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از راشا تودی، گروهی از خبرنگاران و فعالان زن گفته‌اند عکس‌های خصوصی تلفن‌های همراه آنها هک و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. شبکه روسی راشاتودی در این باره گزارش کرد گروهی از زنان خبرنگار و فعالان زن می‌گویند عکس‌های خصوصی تلفن‌های همراه‌شان توسط دولت‌هایی که به دنبال ایجاد رعب و وحشت‌ و ساکت کردن آنها بودند، هک شده و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. بنا به گفته این زنان، تلفن‌های هوشمند آنها با استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس که توسط شرکت صهیونیستی «NSO» ساخته شده است، هدف قرار گرفته و سران کشورهای‌شان برای ترساندن‌شان اقدام به نفوذ به تلفن‌های همراه‌شان کرده‌اند. بر اساس این گزارش، تصاویر خصوصی این گروه از زنان و فعالان زن با حساب‌های کاربری متعددی در فضای مجازی قرار گرفته است که برخی از این حساب‌های کاربری که عکس‌های خصوصی این زنان خبرنگار و فعال را منتشر کرده‌اند، به حساب‌های کاربری تأیید شده مقام‌های دولتی عربستان مربوط می‌شود. به عنوان مثال عکس‌های خصوصی «غاده عویس» خبرنگار لبنانی الجزیره را منتشر کرده‌اند. غاده عویس می‌گوید به دلیل گزارش‌های انتقادی از «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان مورد هدف این جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفته است. نتایج تحقیقات ۱۷ سازمان رسانه‌ای نشان می‌دهد جاسوس‌افزار شرکت «NSO» ‌متعلق به رژیم صهیونیستی برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. رسانه‌های مختلف از جمله «واشنگتن پست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر اخیرا فاش کردند این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است. واشنگتن پست به عنوان یکی از رسانه‌های مشارکت‌کننده در تحقیق مذکور، گزارش داده از جاسوس‌افزار پگاسوس برای هدف قرار دادن گوشی‌های همراه متعلق به ۲ زن از نزدیکان «جمال خاشقجی» ستون‌نویس پیشین این روزنامه هم استفاده شده است.
افشای رسوایی جاسوس‌افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشته است به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای گفت پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد چگونه جاسوس‌افزار شرکت ان‌اس‌او، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند. 
 
* پیچیده شدن روابط پاریس- تل‌آویو در پی رسوایی پگاسوس
پس از رسوایی جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس و انتشار خبر جاسوسی این بدافزار از امانوئل ماکرون و تعدادی از مقامات ارشد فرانسوی، پاریس پرسش‌های متعددی برای تل‌آویو طرح کرده است که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی آمادگی پاسخگویی به این سوال‌ها را ندارد. بر اساس اطلاعاتی که روزنامه فرانسوی «L’Opinion» (لو آپنین) به آن دست یافته است، «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه ۲۸ مارس گذشته در دیدار «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، از او خواسته است از شماره‌ تماس‌های فرانسوی چشم‌پوشی شود که طبق اطلاعات تعداد این شماره‌ تماس‌ها ۳۳ مورد بوده است. با این حال، تل‌آویو پاسخ روشنی به این درخواست نداده است. این روزنامه فرانسوی در ادامه خبر داد کابینه تل‌آویو که اجازه صدور جاسوس‌افزارها را صادر کرده است، درخواستی مشابه درباره شماره‌ تماس‌های آمریکایی و انگلیسی- و چه بسا شماره‌های چینی و روسی- دریافت کرده است، از‌ این ‌رو فرانسه به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کرده است تل‌آویو «به جایگاه این کشور احترام نگذاشته است» و در نتیجه، این مساله باعث پیچیده شدن روابط ۲ طرف شده است. لو آپنین همچنین خبر داد «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه حین سفر ۲۲ جولای به ژاپن، در هواپیما با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماس تلفنی برقرار کرده و درباره این مساله با او بحث و تبادل نظر کرده است. این روزنامه در ادامه گزارش داد نفتالی بنت به بهانه «عصبانیت» از عدم دریافت تبریک ویژه از رئیس‌جمهور فرانسه در روز به قدرت رسیدنش، عجله‌ای برای پاسخگویی به مکرون نداشته است. طبق گزارش منابع رسانه‌ای، قرار بود در سفر بنی گانتس به فرانسه، اوضاع لبنان، توافق هسته‌ای ایران و همکاری‌های دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد اما اخبار منتشر شده درباره جاسوس‌افزار پگاسوس موجب شده است این موضوع به مهم‌ترین بحث ۲ طرف تبدیل شود. روزنامه فرانسوی لو‌آپنین بر این باور است به دلیل وابستگی پاریس به تل‌آویو در مساله تجهیزات نظامی، احتمال ندارد فرانسه از «چنین کارشکنی‌های اسرائیل» انتقام بگیرد. 
در پی واکنش‌ها و انتقادات گسترده از رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم اعلام کردند کمیسیونی را برای بررسی موارد استفاده نادرست از این جاسوس‌افزار تشکیل داده‌اند. سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفته اسرائیل به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مشتریان این شرکت دسترسی ندارد. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در واکنش به این ادعا گفت بسیاری از کشورها معتقدند شرکت صهیونیستی ان‌اس‌او (تولیدکننده جاسوس‌افزار پگاسوس) با کابینه این رژیم در ارتباط است. وی گفت احمقانه است که تصور شود ان‌اس‌او اطلاعات حساس امنیتی را با تل‌آویو به اشتراک نمی‌گذارد.
***
    شنود بن‌سلمان توسط دوست دیرینه‌اش با پگاسوس     
گزارش‌های پیشین نشان می‌داد بسیاری از مقام‌های سیاسی جهان از جمله «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز از قربانیان این جاسوس‌افزار صهیونیستی بوده‌اند و حتی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز به دلایلی در جمع خبرنگاران خواستار محدود شدن استفاده از این جاسوس‌افزار شده بود. در ادامه این روند دیروز یک رسانه لبنانی از ابعاد پنهان این پرونده جاسوسی و شنود مکالمات همراهان ولیعهد عربستان سعودی توسط دوست دیرینه‌ او یعنی همتای اماراتی‌اش پرده برداشت. بر این اساس روزنامه الاخبار لبنان نوشت: محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات به خود حق می‌دهد هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد و سودای قدرت کسانی را دارد که آنها را متحد، مخالف یا رقیب می‌خواند. او هر بار به جهان نشان می‌دهد نخستین حریف او کسی است که می‌گوید نخستین متحد او است یعنی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی. بنابراین به تیم‌های شنود خود دستور داده همه تلفن‌ها و رایانه‌هایی را که او را به دنیای خصوصی بن‌سلمان هدایت می‌کند، هک کنند. دستیارانش به این موضوع اشاره کردند که اگر شخصی تلفن شخصی بن‌سلمان را زیر نظر دارد تا از هک نشدن و عدم شنود آن اطمینان حاصل کند، این اقدام درباره نزدیکان وی صدق نمی‌کند. بنابراین تصمیم به تحت نظر گرفتن تلفن‌ها و رایانه‌های افراد نزدیک به بن‌سلمان گرفته شد تا از طریق آنها به خواسته‌های بن‌سلمان از این افراد دست یابند. از جمله این افراد «یاسر الرمیان» مشاور اول ولیعهد عربستان در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مالی است که هک تلفن وی اطلاعات فراوانی را از اقدامات بن‌سلمان در اختیار بن‌زاید قرار داد. 

Page Generated in 0/0072 sec