printlogo


کد خبر: 236500تاریخ: 1400/5/13 00:00
محمد‌هادی ساروی به مدال برنز دست‌یافت محمدرضا گرایی در فینال وزن 67 کیلوگرم
کشتی امیدها را زنده کرد حالا طلا می‌خواهیم

دیروز برای کشتی فرنگی روز خوبی بود و می‌توانست بسیار بهتر هم باشد اگر محمدعلی گرایی حریف ژاپنی را دست‌کم نمی‌گرفت. در ادامه رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک توکیو محمدرضا گرایی برادر کوچک‌تر محمدعلی به فینال صعود کرد و امروز برای کسب مدال طلا روی تشک می‌رود. دیروز همچنین ۲ کشتی‌گیر ما شانس کسب مدال برنز داشتند که ابتدا محمدعلی گرایی در رقابت برای برنز کشتی را به حریف ژاپنی واگذار کرد اما دقایقی بعد محمدهادی ساروی در وزن 97 کیلوگرم موفق شد مدال برنز را از آن خود و کاروان ورزش ایران کند. این نخستین مدال کشتی برای کاروان ایران به شمار می‌ر‌ود. 

***

فرنگی‌کار جوان کشورمان با صعود به دیدار فینال وزن ۶۷ کیلوگرم علاوه بر اینکه در یک قدمی کسب مدال طلای سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک قرار گرفت، سومین مدال کاروان ورزش ایران را قطعی کرد. در ادامه رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، محمدرضا گرایی، نماینده وزن ۶۷ کیلوگرم ایران و دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان، در مرحله نیمه‌نهایی مقابل «راماز زویدزه» دارنده مدال‌های طلای جوانان جهان و نقره زیر ۲۳ سال جهان از گرجستان روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۶ بر یک به برتری رسید و راهی فینال شد تا تنها فینالیست کشتی فرنگی ایران در المپیک توکیو باشد. 
در حالی که پیش از المپیک همگان روی محمدعلی گرایی، برادر بزرگ‌تر این کشتی‌گیر و همچنین محمدهادی ساروی حساب بیشتری باز کرده بودند اما این برادر کوچک‌تر بود که با حضور در فینال، خوشرنگ‌ترین مدال کشتی فرنگی را بر گردن خواهد انداخت.
فینال ‌گرایی امروز چهارشنبه ساعت ۱۵ خواهد بود. محمدرضا گرایی پیش از این در مبارزه نخست مقابل «جولیان هورتا» از کلمبیا ۸ بر صفر پیروز شد و در دومین مبارزه نیز در یک مصاف سخت و دشوار برابر «فرانک استابلر» دارنده ۳ طلای جهان از آلمان ۵ - ۵ پیروز شد و به نیمه‌نهایی راه یافت. 
***
* محمدعلی گرایی به مدال برنز المپیک نرسید
نماینده وزن ۷۷ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران با شکست مقابل حریفی از ژاپن از رسیدن به مدال برنز المپیک بازماند و به عنوان پنجمی بسنده کرد. در ادامه رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، محمدعلی گرایی، دارنده ۲ مدال برنز جهان و نماینده وزن ۷۷ کیلوگرم ایران در دیدار رده‌بندی برای کسب مدال برنز المپیک به مصاف «شوهی یابیکو» از ژاپن رفت و در پایان با نتیجه ۱۳ بر ۳ شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز بازماند. گرایی پیش از این در دور مقدماتی این وزن که روز دوشنبه برگزار شد، در دور نخست مقابل فلورس پنا دارنده ۲ طلای پان‌آمریکن از کوبا با نتیجه ۷ بر ۳ به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز در یک رقابت سخت و تماشایی با نتیجه ۵ - ۵ از سد «بوزو استارسویچ» از کرواسی گذشت و راهی نیمه‌نهایی شد اما در سومین مبارزه و در مرحله نیمه‌نهایی مقابل «تاماش لورینچ» دارنده مدال طلای ۲۰۱۹ جهان از مجارستان با نتیجه ۶ بر ۵ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. 
 
* محمدرضا گرایی: هدفم مدال طلای المپیک است
فرنگی‌کار وزن ۶۷ کیلوگرم کشورمان هدف خود را دستیابی به مدال طلای المپیک دانست و گفت برای رسیدن به این هدف حساب شده عمل خواهد کرد. محمدرضا گرایی پس از پیروزی بر حریف گرجستانی و صعود به فینال مسابقات کشتی فرنگی المپیک 2020 توکیو اظهار داشت: کشتی مدنظر خودم را گرفتم. در رده امیدها با این کشتی‌گیر گرجی مسابقه داده بودم و شناخت خوبی از او داشتم. ملی‌پوش کشتی فرنگی ایران افزود: از ایران با برنامه کار کرده بودم و خدا را شکر با کشتی حساب شده برنده شدم. المپیک است و قرعه برای من معنایی ندارد، هدفم کسب مدال طلاست و به دنبال این هستم با کشتی حساب شده و کسب مدال طلا دل مردم را شاد کنم. ۳ کیلو وزن کم کردن برای من مشکلی ندارد و با آمادگی به مصاف حریف خود در فینال خواهم رفت. 
 
* پایان ۹ سال انتظار کشتی فرنگی برای رسیدن به فینال المپیک
محمدرضا گرایی با رسیدن به فینال وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی بازی‌های المپیک به انتظار ۹ ساله فرنگی‌کاران برای حضور در فینال خاتمه داد. با پیروزی محمدرضا گرایی مقابل حریف گرجستانی، سرانجام در روز سوم رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های المپیک 2020 توکیو تیم ایران نیز صاحب فینالیست شد. در شرایطی که پیش از این علیرضا نجاتی و امین میرزازاده در روز اول رقابت‌ها و محمدعلی گرایی و محمدهادی ساروی در روز دوم مسابقات، از رسیدن به فینال بازمانده بودند، محمدرضا گرایی بعد از کشتی‌های خوبی که صبح روز سوم مسابقات گرفت، در وزن 67 کیلوگرم فینالیست المپیک شد. اولین و آخرین فینال‌هایی که کشتی فرنگی ایران در ادوار المپیک تجربه کرد، بازی‌های المپیک 2012 لندن بود که حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به فینال راه پیدا کرده و در اتفاقی تاریخی، هر سه نیز صاحب مدال طلای المپیک شدند. اینها نخستین و آخرین طلاهای کشتی فرنگی ایران در تاریخ المپیک بودند که با هدایت محمد بنا به دست آمدند. از تیم او در المپیک 2016 ریو در حالی که همان نفرات اعزامی به لندن را در اختیار داشت، هیچ کس به فینال نرسید و سعید عبدولی و قاسم رضایی صاحب ۲ مدال برنز شدند. 
9 سال انتظار برای کشتی فرنگی ایران به اتمام رسید و محمدرضا گرایی در روز سوم مسابقات کشتی فرنگی المپیک 2020 در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 6 بر یک «راماز زویدزه» از گرجستان را شکست داد. او امروز برای کسب مدال طلای المپیک روی تشک خواهد رفت. 
 
* نخستین مدال برای کشتی
در ادامه مسابقات کشتی فرنگی المپیک توکیو، دیروز دیدار رده‌بندی وزن ۹۷ کیلوگرم انجام شد. در این وزن محمدهادی ساروی در دور اول به مصاف «آدم بودجملین» از الجزایر رفت که با نتیجه 9 بر صفر به پیروزی رسید. وی در دور بعد در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 6 بر صفر «کریل میلوف» از بلغارستان را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت اما در این مرحله مقابل «آرتور الکسانیان» قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان با نتیجه 4 بر یک مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت. ساروی در این دیدار با «آروی ساوولاینن» از فنلاند کشتی گرفت که با نتیجه ۹ بر ۲ پیروز شد و مدال برنز را کسب کرد. این نخستین مدال کشتی کشورمان در المپیک توکیو بود.
***
 ساروی: برای طلا به توکیو آمده بودم 
نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران که با برتری مقابل حریفی از فنلاند به مدال برنز المپیک رسید، تاکید کرد: برای کسب مدال طلا به المپیک توکیو آمده بودم. محمدهادی ساروی پس از کسب مدال برنز المپیک توکیو ۲۰۲۰ اظهار کرد: مسابقه خوبی بود و خدا را شکر توانستم مدال برنز بگیرم، هر چند من برای کسب مدال طلا به این مسابقات آمده بودم. وی افزود: دوست داشتم دست پر به ایران بازگردم. تشکر می‌کنم از همه مردم کشورم که در این شرایط سخت من را دعا کردند و امیدوارم با این مدال برنز دل مردم کشورم را شاد کرده باشم. 

Page Generated in 0/0062 sec