printlogo


کد خبر: 236508تاریخ: 1400/5/13 00:00
خشکی در کمین تهران و کرج

موقعیت جغرافیایی ایران باعث شده میانگین سالانه بارش در کشور در محدوده 250 میلیمتر قرار گیرد. ایران در محدوده‌ای خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و همین موضوع سبب شده تا کم‌آبی به موضوعی آشنا برای مردمان کشورمان تبدیل شود اما این مساله در سال جاری به دلیل افزایش بی‌سابقه دما و نبود مدیریت صحیح بر منابع آبی تشدید شد و به مرز تنش‌های آبی در برخی استان‌های کشور رسید. حالا زنگ خطر برای تشنگی ایران به صدا درآمده و پدر کویر‌شناسی ایران بر این باور است که تهران و کرج تا ۵۰ سال آینده خشک می‌شوند. 
در این زمینه پروفسور پرویز کردوانی درباره علت اصلی شرایط فعلی کشور گفت: علت اصلی را گرم شدن کره زمین می‌دانم که این گرما از زمان آغاز به کار صنایع شروع شده است. 
پدر کویر‌شناسی ایران گفت: تغییر اقلیم یا گرم شدن کره زمین در دوران اول تا سوم اتفاق می‌افتد، اگر در نقطه‌ای بارندگی شود، در نقطه‌ دیگر بارندگی کمتر می‌شود یا اگر در نقطه‌ای هوا سرد شود، در نقطه‌ دیگر هوا گرم خواهد شد. 
وی با اشاره به باران‌های اخیر تهران و سیل‌ در سایر شهر‌ها افزود: در گذشته اگر کسی می‌خواست خانه کاه‌‌گلی خود را مرمت کند در این فصل برای این کار اقدام می‌کرد چون در طول تاریخ ما شاهد چنین باران‌هایی در شهر تهران نبوده‌ایم اما اکنون در تهران شاهد بارندگی‌های شدید و پراکنده هستیم که اکثر این بارندگی‌ها مخرب و سیلابی هستند و ریشه این اتفاقات گرم شدن کره زمین است. 
پدر علم کویر‌شناسی ایران تصریح کرد: کم‌آبی مشکل جدیدی نیست و از گذشته گریبانگیر کشور ما بوده است، قبل از اصلاحات ارضی زمین‌های بایر زیادی در ایران وجود داشت و به علت نبود آب و روند طولانی پر شدن قنات‌ها، اقدامی برای کشاورزی در همه مناطق کشور نشد. 
خشکی و کم‌آبی شدید هم‌اکنون در کمین شهرهای بزرگ ایران است و به نظر می‌رسد در صورت عدم اتخاذ تدبیر مناسب در این زمینه باید چشم‌انتظار شرایطی سخت برای سال‌های آینده بود. 
کردوانی با اشاره به اینکه شهر‌های ایران یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند، گفت: اکنون که آب در حال تمام شدن است، تازه به فکر مصرف حجمی آن افتاده‌اند. در خوشبینانه‌ترین حالت تا ۵۰ سال آینده شهر‌های تهران، کرج، ورامین و اطراف کاملا خشک شده و اهالی این شهر‌ها برای بقا ناچار به مهاجرت می‌شوند. 
کارشناس محیط‌زیست تصریح کرد: حال با ۳ تکنولوژی دیگر می‌خواهند مردم را مدتی سرگرم کنند، این تکنولوژی‌ها شامل باروری ابرها، استخراج آب‌های ژرف با ۲۵۰۰ متر حفاری در دل زمین و انتقال آب دریا‌ها به مراکز ایران است که هیچ‌کدام از این روش‌ها موثر نخواهد بود. 
پدر کویر‌شناسی ایران در پایان گفت: ایران از نظر اقلیمی کاملا شبیه آمریکاست ولی آنها با مدیریت مصرف، درست کم‌آبی را ۵ سال به تاخیر انداختند. در شرایط فعلی تنها راه‌‌حل موجود کشور مدیریت صحیح مصرف آب است که آن هم خشکی را فقط مدتی به تاخیر خواهد انداخت. 

Page Generated in 0/0069 sec