printlogo


کد خبر: 236520تاریخ: 1400/5/13 00:00
فرمانده سابق نیروهای ناتو افشا کرد آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر، به دنبال حمله و اشغال ایران هم بوده است
طرح به گل نشسته

گروه سیاسی: ژنرال «وسلی کلارک» نظامی ارشد آمریکا و فرمانده سابق نیروهای ناتو در سخنانی که بتازگی در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفته، به ‌مرور خاطرات روزهای پس از 11 سپتامبر پرداخته است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، بخش جالب این ویدئو اما جایی است که این نظامی ارشد در بخشی از سخنانش ادعا می‌کند آمریکا از همان روزهای نخستین پس از حادثه 11 سپتامبر، به دنبال حمله و اشغال ۷ کشور از جمله ایران بوده است!
ژنرال کلارک در خاطرات افشاگرانه‌اش می‌گوید: «یکی از ژنرال‌ها من را صدا زد و گفت ما باید با یکدیگر سخن بگوییم. او به من گفت ما یک تصمیم گرفته‌‌ایم و می‌خواهیم به جنگ با عراق برویم. من گفتم جنگ با عراق؟ چرا؟ گفت نمی‌داند، او گفت چون آنها نمی‌دانند چه کار دیگری انجام دهند، من گفتم آیا اطلاعاتی پیدا کرده‌اند که نشان از ارتباط صدام با القاعده داشته باشد؟ گفت نه، اطلاعات جدیدی به دست نیامده است، آنها تصمیم گرفته‌اند به جنگ با عراق بروند. او گفت به نظر می‌رسد که ما نمی‌دانیم با تروریست‌ها باید چه کار کنیم ولی ما ارتش خوبی داریم و می‌توانیم دولت‌ها را سرنگون کنیم. چند هفته بعد دو مرتبه به پنتاگون رفتم تا او را ببینم. در آن زمان ما در حال بمباران افغانستان بودیم. من گفتم آیا ما هنوز قصد حمله به عراق را داریم؟ او گفت قضیه از این هم بدتر است، از روی میزش کاغذی را برداشت و گفت من این را از اتاق وزیر دفاع آورده‌ام و سندی است که نشان می‌دهد ما چگونه قرار است 7 کشور را در 5 سال تسخیر کنیم و نخستین کشور هم عراق خواهد بود، بعد سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و در نهایت هم ایران؛ پرسیدم آیا این سند محرمانه است؟ گفت: بله!»
طرح تجزیه کشورهای اسلامی در غرب آسیا و در راس آنها ایران، البته مساله‌ای نبود که از همان بدو اشغال افغانستان و عراق توسط ارتش آمریکا به عنوان پیش‌‌‌درآمدی برای حمله به ایران از نظر کارشناسان پوشیده مانده باشد. بعد از زمینگیر شدن آمریکا در این دو کشور، طرح‌های جایگزین دیگری نیز اجرا کردند. 
طرح «خاورمیانه بزرگ» یکی از این طرح‌ها بود که از سوی دولت جورج دبلیو بوش به‌صراحت «خاورمیانه جدید» نامیده شد. این طرح بر اساس نظریات «برنارد لوئیس» صهیونیست انگلیسی و استاد مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون آمریکا بود. لوئیس این طرح را نخستین‌بار سال ۱۹۷۹ مطرح کرد و بعدها آن را بسط داد. البته بعدها طرح «خاورمیانه بزرگ» توسط «شیمون پرز» رئیس اسبق رژیم صهیونیستی امتداد یافت و آن را سال 1993 (1372شمسی) در کتاب «خاورمیانه جدید» خود مطرح کرد. 
 «کاندولیزا رایس» وزیر وقت خارجه آمریکا، در زمان جنگ 33 روزه لبنان در تابستان 2006 گفت: «آنچه ما در آنجا شاهدش هستیم، دردهای زایمان یک خاورمیانه جدید است. ما باید مطمئن باشیم که به سوی این خاورمیانه قدم برمی‌داریم نه برای بازگشت به خاورمیانه پیشین».
طرح خاورمیانه بزرگ در نظر داشت کشورهای منطقه را در یک نظام اقتصاد آزاد به بلوکی با محوریت اسرائیل تبدیل کند. ایالات متحده سعی می‌کرد با اجرای این نقشه، کشورهای کوچکی به وجود آورد؛ کشورهای وابسته‌ای که هر یک برای گرفتن امتیازات بیشتر با اسرائیل رابطه برقرار کرده و متحدانی برای آن باشند و همچنین به خاطر مسائل قومی و مناقشات مرزی به طور دائم با یکدیگر در منازعه باشند.

Page Generated in 0/0064 sec