printlogo


کد خبر: 236536تاریخ: 1400/5/14 00:00
همزمان با چهاردهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه، ۳ راکت از سوی مرزهای لبنان به مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی اصابت کرد
ضربه نمادین به شمال فلسطین اشغالی

گروه بین‌الملل: ظهر دیروز شلیک ۳ راکت از آن سوی مرز لبنان به سمت مناطقی در شمالی‌ترین بخش فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی را اصطلاحا دچار بهت راهبردی کرد. اسرائیلی‌ها پس از شکست در جنگ سیف‌القدس- موسوم به جنگ 12 روزه- که منجر به زلزله سیاسی در تل‌آویو و سقوط نتانیاهو و حزب لیکود پس از 12 سال حکومت بلامنازع شد، طی هفته‌های اخیر بر طبل انتقام از مقاومت فلسطین می‌کوبیدند و حتی دوباره رفتاری تحریک‌آمیز را برای اخراج فلسطینیان از کوی شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی در پیش گرفته بودند. 
موشک‌های دیروز آن هم در اوج بحران داخلی لبنان اما آخرین چیزی بود که صهیونیست‌ها انتظار داشتند. ۲ فروند از این راکت‌ها که به دامنه‌های غربی ارتفاعات جولان شلیک شد، به منطقه‌ای صنعتی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین «کریات شمونا» اصابت کرد و باعث به صدا درآمدن آژیر هشدار در همه مناطق مرزی فلسطین اشغالی با لبنان از جمله در کفر جلعادی، کریات شمونا و تل حای شد. این حرکت می‌توانست حامل این پیام باشد که اگر خانه پدری لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها آرامش نداشته باشد، لاجرم خانه اشغالی اسرائیلی‌ها هم نباید داشته باشد.
«آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش عبری، اصابت راکت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در مرز با لبنان را تایید کرد اما توضیح نداد چرا سامانه پرطمطراق «گنبد آهنین» نمی‌تواند موشک‌هایی را که از یک کشور دیگر به سوی لانه عنکبوتی اسرائیلی‌ها می‌آید، رهگیری و منهدم کند. او از میزان خسارت‌های احتمالی نیز چیزی نگفت. ساعاتی بعد رسانه‌های عربی و صهیونیستی تصاویر و اخبار پیامدهای این تحول امنیتی در مرزهای شمالی را مخابره کردند. 
رژیم صهیونیستی همیشه به این مباهات می‌کرد که سامانه‌های موشکی آن تنها راکت‌‌ها و موشک‌هایی را رهگیری و به آنها شلیک‌ می‌کند که در فضای باز سقوط کند و خطری نداشته باشد اما تصاویر شبکه‌های عبری نشان می‌داد یکی از 2 راکت درست وسط منطقه‌ای مسکونی فرود آمده و باعث ایجاد آتش‌سوزی در این منطقه شده است. رادیو دولتی رژیم صهیونیستی هم از مداوای ۴ نفر که بر اثر ترس از اصابت ۲ راکت به کریات شمونا زخمی شده بودند، خبر داد. 
طبق اعلان شبکه عبری‌زبان کان، مقامات رژیم بلافاصله از شهرک‌نشینان خواستند وارد پناهگاه‌های خود شوند. شکست دیگر برای صهیونیست‌ها این بود که موشک‌ها درست زمانی به مناطق مسکونی و صنعتی شمال سرزمین‌های اشغالی برخورد کرد که رژیم صهیونیستی به دنبال گزارش‌‌هایی از تهدیدهای موشکی حزب‌الله، از روز دوشنبه این هفته در امتداد همه مرزهای خود با لبنان نیرو مستقر کرده و در حال انجام تمرین نظامی موسوم به «اشعه‌های خورشید» بود.
 «علی شعیب» خبرنگار میدانی برجسته شبکه المنار، نزدیک به حزب‌الله لبنان، در توئیتی واکنش صهیونیست‌ها به حملات راکتی دیروز را کلا در حد شلیک ۶ گلوله توپ 155 میلیمتری به اهدافی نامشخص در منطقه خالی از سکنه «سهل الخیام» در داخل خاک لبنان گزارش کرد.
به نوشته او، مراتع و جنگل‌های منطقه بین «آبل السقی» و «راشیا الفخار»، همچنین منطقه «تله ارمز»، واقع در شمال شهرک «الناقوره»، «راشیا الفخار» و جاده منتهی به «الماری» و شمال شهرک الناقوره هدف گلوله‌های اسرائیلی قرار گرفت که باعث آتش‌سوزی موقت شد. ضمنا تانک‌های مرکاوا هم که همواره در این منطقه مانور می‌دهند متعاقب شلیک‌ها در موقعیت «المطله» بالا و پایین ‌رفتند. کمی بعد رسانه‌های مقاومت خبر دادند راکت‌های مزبور علاوه بر اینکه به اهدافی برخورد کرده‌اند، هدفی نمادین را نیز دنبال می‌کرده‌اند.
 ۲ راکت مزبور نه‌تنها به نزدیک یک منطقه رزمایش ارتش عبری در ارتفاعات کریات شمونا اصابت کردند، بلکه تاریخی که برای این عملیات انتخاب شده بود نیز کاملا معنادار بود؛ واپسین روزهای جنگ 33 روزه بین رژیم متجاوز اسرائیل و مقاومت لبنان. منابع امنیتی رژیم صهیونیستی اما برای حفظ آبروی رژیم به شبکه عبری‌زبان کان گفتند شلیک راکت از سمت لبنان، کار گروه‌های فلسطینی بوده است! 
در همین ارتباط «نوعم امیر» خبرنگار شبکه 20 تلویزیون اسرائیل تاکید کرد هر چند برخی می‌خواهند شلیک راکت از سمت لبنان را به تنش با ایران نسبت دهند اما حقیقت این است که به احتمال زیاد شلیک این راکت‌ها کار یک گروه وابسته به حماس به خاطر ممانعت تل‌آویو از تحویل کمک‌های مالی قطر به غزه بوده است. 
وجه نمادین و هشداری دیگر شلیک‌های دیروز به کریات شمونا، ساعت شلیک آنها بود، یعنی درست زمانی که نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی به همراه متحدان و وزرای خارجه و جنگ دولتش یعنی یائیر لاپید و بنی گانتس در جلسه مهم کنست شرکت کرده بودند تا در مذاکره با دیپلمات‌های نماینده کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، علیه ایران جو‌سازی کرده و انفجار هفته گذشته در کشتی «مرسر استریت» در دریای عمان را بدون هیچ سندی به سپاه پاسداران نسبت دهند. پس از انجام شلیک‌ها بود که این ۳ از کنست به زیرزمین معروف کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی در تل‌آویو خزیدند تا به بررسی آخرین اوضاع امنیتی اسرائیل بپردازند.

Page Generated in 0/0068 sec