printlogo


کد خبر: 236539تاریخ: 1400/5/14 00:00
فرار از عین‌الاسد

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت با آنکه آمریکایی‌ها دنبال تداوم حضور خود در کشوری هستند که آن را عرصه نفوذ خود می‌دانند اما بر کسی پوشیده نیست که حملات مقاومت به منافع آنها در عراق، آمریکایی‌ها را وادار کرده است دنبال راهی آبرومند با کمترین تلفات انسانی و بیشترین دستاوردهای سیاسی باشند، بویژه که آنها می‌دانند هیچ راه‌حلی برای مقابله با این حملات که طی ماه‌های اخیر هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی افزایش یافته است، وجود ندارد. در واقع آمریکایی‌ها به این باور رسیده‌اند هیچ راهی برای حفظ نفوذ خود در سرزمین «الرافدین» جز دستیابی به توافق خروج هماهنگ‌شده با عراقی‌ها به گونه‌ای که آبروی واشنگتن حفظ شود، ندارند. به گزارش «وطن‌امروز»، منابع آگاه در هیات امنیتی مذاکره‌کننده عراق با آمریکایی‌ها به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق اعلام کردند در سایه ادامه تردیدها نسبت به نیات آمریکا از سوی گروه‌های مقاومت و گروه‌های سیاسی این کشور، دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به همه طرف‌های ذی‌ربط تاکید کرده است آنچه با آمریکایی‌ها در واشنگتن توافق کرده، خروج کامل نظامیان آمریکایی از خاک عراق است. 
 
* عقب‌نشینی آمریکایی‌ها به اردن و کویت
یکی از همراهان «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در گفت‌و‌گو با الاخبار گفت: «پس از خروج، تنها مربیان و مستشارانی که عراق خواستار کمک آنها شده، باقی خواهند ماند و همچنین یکسری خدمات لجستیک که حضور آنها مستلزم آن خواهد بود،‌ به دست عراقی‌ها خواهد بود». این منبع که اشاره‌ای به نام او نشده، اضافه کرد: «این خروج مطابق توافق سال ۲۰۰۸ و بدون هیچ‌گونه تغییری به اجرا درخواهد آمد؛ توافقی که مربوط به نخستین خروج آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۱ بود، پیش از بازگشت‌شان در سال ۲۰۱۴». وی ادامه داد: «این توافق شامل خروج کامل ۲۵۰۰ نیروی حاضر در عراق است از جمله افراد مستقر در فرودگاه بغداد و همچنین برچیده شدن 2 پایگاه عین‌الاسد در غرب بغداد و الحریر در اربیل». طبق اطلاعاتی که این روزنامه لبنانی به دست آورده است،‌ آمریکایی‌ها تمایل دارند پایگاه عین‌الاسد را به اردن منتقل کنند، زیرا این کشور را محل بهتری برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و رهگیری موشک‌ها می‌دانند. اما در ارتباط با پایگاه الحریر نیز اطلاعات حاکی از آن است که این پایگاه به کشور کویت منتقل خواهد شد. الاخبار نوشت واشنگتن تلاش دارد توافق اخیر را به عنوان دستاوردی برای خود جلوه دهد که طی آن نیروهای رزمی را به مستشاری و آموزشی تبدیل کرده و این به معنای مشارکت آمریکا در ساخت آینده عراق است؛ آمریکایی که چه در افغانستان و حتی خود عراق در سال ۲۰۱۱ و نیز سوریه متحمل شکست‌های پیاپی شده است. این اظهارات پس از پایان دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن مطرح می‌شود؛‌ گفت‌و‌گوها‌یی که در آن بر ضرورت خروج نیروی رزمی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق شامگاه دوشنبه هفته گذشته در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با او درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو و بر ضرورت خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید کرد. 
 
* ابهام در توافق آمریکا و عراق
منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین عراق و آمریکا خبر دادند بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است. روزنامه العربی الجدید چهارشنبه هفته گذشته در گزارشی در این باره نوشت: «به نظر نمی‌رسد توافق دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی آمریکا و عراق که در آن بر خروج نیروهای رزمی [آمریکایی] تا ۳۱ دسامبر آینده تاکید شده بود و عنوان حضور نظامی آمریکا در عراق به مستشاری و آموزشی تغییر یافت، مساله جدیدی باشد یا منجر به محدود کردن نقش نظامی آمریکا در عراق شود». 
این روزنامه خاطرنشان کرده بود بیانیه رسمی مشترک دور سوم گفت‌و‌گوها میان ۲ طرف در تاریخ هفتم آوریل گذشته بر همین موارد تأکید کرده بود، به نحوی که در آن عنوان شده بود: «با توجه به توسعه توانمندی‌ نیروهای امنیتی عراق، ۲ طرف به این نتیجه رسیدند نقش آمریکا و نیروهای ائتلاف اکنون به مأموریت‌های آموزشی و مشورت‌دهی تغییر کرده است». در همین حال نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین و رهبر ائتلاف سیاسی- پارلمانی «دولت قانون» هم در واکنش به توافق میان بغداد و واشنگتن تاکید کرد از جزئیات این توافق بی‌اطلاع است.
 مالکی که دبیرکلی حزب الدعوه اسلامی عراق را نیز بر عهده دارد، در گفت‌وگو با شبکه بومی «العهد» تاکید کرد هنوز از ماموریت دقیق نیروهای آمریکایی که قرار است در عراق باقی بمانند، بی‌اطلاع است. وی از دولت عراق خواست توضیحات بیشتری پیرامون دور چهارم گفت‌وگوی اخیر راهبردی بین بغداد و واشنگتن که در پایتخت آمریکا برگزار شد، بدهد. مالکی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دور چهارم گفت‌وگوها با واشنگتن را اثبات وجود نیروهای رزمی آمریکایی در خاک عراق در طول سال‌های اخیر عنوان کرد.

Page Generated in 0/0055 sec