printlogo


کد خبر: 236540تاریخ: 1400/5/14 00:00
دور دنیا

فاجعه‌ای به نام کاملا هریس
نتایج جدیدترین نظرسنجی مؤسسه آمریکایی آر‌سی‌پی (‌Real Clear Politics‌) نشان می‌دهد میزان رضایت شهروندان این کشور از کاملا هریس، معاون جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده بشدت کاهش یافته است. به گزارش هیل، ارگان کنگره، میزان مقبولیت هریس حتی از بایدن نیز بیشتر نزول کرده که در ماه‌های اخیر به خاطر علائم بیماری زوال عقل با بحران مشروعیت روبه‌رو است. بر اساس این نظرسنجی، میزان نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد هریس به بیش از 46 درصد رسیده که این رقم برای بایدن 43 درصد است. همزمان نتایج یک نظرسنجی معتبر انگلیسی که مشترکا توسط نشریه (کارتل) اکونومیست و یوگا (پورتال دولت الکترونیک بریتانیا) برگزار شده نیز حاکی از نارضایتی 48 درصدی آمریکایی‌ها از هریس است. یک نظرسنجی انگلیسی دیگر که توسط مؤسسه ترافاگار گروپ انجام شده نیز نشان می‌دهد بیش از 6/58 درصد آمریکایی‌ها اصلا مطمئن نیستند که کاملا هریس برای رئیس‌جمهور شدن آماده باشد. به اعتقاد برخی استراتژیست‌های حزب دموکرات، کاملا هریس اکنون به یک فاجعه کامل برای این حزب تبدیل شده است. این در حالی است که حداکثر میزان نارضایتی آمریکایی‌ها از عملکرد مایک پنس، معاون ترامپ طی 4 سال دوران رئیس‌جمهوری او به 9/41 درصد رسیده بود.
***
طالبان مسؤولیت حمله به منزل سرپرست وزارت دفاع را بر عهده گرفت
سخنگوی گروه طالبان مسؤولیت حمله به منزل «بسم‌الله محمدی» سرپرست وزارت دفاع افغانستان را برعهده گرفت. «ذبیح‌الله مجاهد» در توئیتی نوشت این حمله زمانی که نشست مهمی در منزل سرپرست وزارت دفاع در حال برگزاری بود، انجام شد که بر اثر آن تلفات و خسارات سنگینی وارد شد. وزارت کشور افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد در حمله انتحاری به منزل سرپرست وزارت دفاع افغانستان، ۴ نفر کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در این حمله به «بسم‌الله محمدی» و خانواده‌اش آسیبی وارد نشد. سرپرست وزارت دفاع هنگام حمله منزل حضور نداشته است. مردم کابل ساعت 21 سه‌شنبه شب  در پایتخت افغانستان در حمایت از نیروهای دولتی فریاد ‌الله اکبر سر دادند. این اقدام از استان هرات آغاز شد. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به فریاد ‌الله اکبر مردم کابل گفت مردم کابل حق ندارند چنین کاری کنند و طالبان با افرادی که صدای ‌الله‌اکبر سر داده‌اند‌، تسویه‌حساب می‌کند. 
***
بانک جهانی: ۷۰ درصد ساکنان یمن با خطر گرسنگی مواجه هستند
بانک جهانی در گزارشی هشدار داد حدود ۷۰ درصد ساکنان یمن که تعدادشان به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد، در این کشور که آسیب‌دیده‌ترین کشور جهان از نظر امنیت غذایی محسوب می‌شود، با خطر گرسنگی مواجه هستند. به گزارش رویترز عربی، درگیری‌هایی که از بیش از ۶ سال قبل در یمن جریان دارد، موجب شده دست‌کم 1/24 میلیون نفر در این کشور شامل 3/12 میلیون کودک و 7/3 میلیون آواره داخلی به کمک‌های بشردوستانه نیاز پیدا کنند. در این گزارش تاکید شده است: این درگیری‌ها اقتصاد یمن را نابود کرده به شکلی که تولید ناخالص داخلی این کشور از سال ۲۰۱۵ به نصف رسید و بیش از ۸۰ درصد از کل ساکنان این کشور را زیر خط فقر برد. بانک جهانی اوایل ژوئن گذشته نیز خسارات وارده به زیرساخت‌های یمن در جنگ را 5/8 میلیارد دلار تخمین‌ زده بود. طبق گزارش جدیدی که از این بانک منتشر شده، میزان خسارات وارده از جنگ در ۱۶ شهر اصلی یمن 9/6 تا 5/8 میلیارد دلار آمریکاست. دیگر نهادهای امدادرسان بین‌المللی و آژانس‌های جهانی هشدار دادند اقتصاد یمن در آستانه فروپاشی است. 
***
۴ غیرنظامی در حمله شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه در سوریه کشته شدند
بر اثر حمله نیروهای وابسته به اشغالگران ترکیه به شمال سوریه، ۴ عضو یک خانواده ۵ نفره کشته شدند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، این حمله که به روستای «الصفویه» در شرق شهر «عین عیسی» در نزدیکی بزرگراه بین‌المللی «M4‌» صورت گرفت، از یک خانواده ۵ نفره، ۳ کودک و پدر آنها کشته و مادر این خانواده بشدت زخمی شد. برخی گروه‌های تروریستی که متحمل شکست‌های پی‌در‌پی از سوی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در مناطق مختلف این کشور شده بودند، با حمایت ارتش اشغالگر ترکیه در اراضی شمال سوریه مستقر شده و بخش‌هایی از این مناطق را اشغال کرده‌اند. این گروه‌های تروریستی با نقض مکرر آتش بسی که بین ترکیه و روسیه برای کنترل مناطقی از شمال سوریه از جمله استان «ادلب» محل اسکان عناصر تروریست امضا کرده‌اند، به غیرنظامیان و اعمال جنایتکارانه خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر نیروهای اشغالگر آمریکایی به بهانه حمایت از «نیروهای دموکراتیک کردستان سوریه» مناطقی از شمال شرق این کشور را که سرشار از منابع زیرزمینی است، اشغال کرده‌اند و اقدام به سرقت این منابع می‌کنند. 
***
وضعیت مبهم رهبر برجسته اسلامگرایان تونس
طرفداران احزاب اکثریت پارلمان و بویژه حزب النهضه تونس، چند روز پس از آنچه شبه‌کودتای دولتی خوانده می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی درباره انتقال اجباری راشد الغنوشی به بیمارستان ارتش صحبت کرده بودند اما دیروز خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری لبنانی العهد خبر داد «ریاض الشعیبی» مشاور سیاسی الغنوشی این موضوع را رد و اعلام کرده ماجرای اقامت اجباری رئیس پارلمان تونس صحت ندارد، اگر چه همچنان شایعات زیادی درباره سرنوشت مبهم الغنوشی به گوش می‌رسد. 

Page Generated in 0/0049 sec