printlogo


کد خبر: 236577تاریخ: 1400/5/14 00:00
امکان ثبت و تأیید پیامکی چک هنوز فراهم نشده است
سنگ‌اندازی‌های بانک مرکزی در قانون چک

طبق وعده مسؤولان بانک مرکزی باید تا پایان تیرماه امکان ثبت و تایید اطلاعات چک در سامانه صیاد از طریق پیامک فراهم می‌شد اما با وجود گذشت ۲ هفته از مردادماه، هنوز این امکان مهیا نشده است. 
 چک‌‌های صیادی که سال1400 توزیع شده‌‌‌اند، برای افرادی که با چک کار می‌‌کنند، چندین مزیت دارند. از جمله مهم‌‌ترین مزایای این چک‌‌ها، فراهم بودن امکان استعلام آنها از سامانه صیاد بانک مرکزی است. بنابراین گیرنده چک‌‌های جدید می‌تواند از طریق ارسال پیامک به سرشماره701701 یا از طریق سامانه‌‌های بانکی و اپلیکیشن‌‌های تجاری، سابقه صادرکننده را بررسی کند. در نتیجه، در قانون جدید چک امکان دسترسی به سامانه صیاد از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا برای کارسازی چک‌‌ها توسط شعب بانکی، ثبت و تایید اطلاعات چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده و گیرنده ضروری است. 
 
* تسهیل دسترسی همه افراد به سامانه صیاد ضروری است
در حالی که در قانون جدید چک، دسترسی به سامانه صیاد از اهمیت بالایی برخوردار است اما برخی صاحبان کسب‌و‌کار به دلیل نداشتن گوشی هوشمند، دچار مشکلاتی شده‌‌اند. راهکار مناسب درباره حل مشکل این افراد بویژه کسانی که در مناطق محروم هستند و با چک کار می‌‌‌کنند، ایجاد امکان ثبت و تایید چک در سامانه صیاد به وسیله پیامک و خودپردازهاست. این راهکار مورد توجه نمایندگان مجلس هم قرار گرفت و تاخیر بانک مرکزی در اجرای آن، انتقاد نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. نصرالله پژمان‌‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون اصل90 مجلس درباره حل مشکل مناطق محروم درباره ثبت و تایید اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی اظهار داشت: ما مدت‌هاست به بانک مرکزی از اهمیت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد گفته‌‌‌ایم. به نظر من در این مورد، بانک مرکزی در اقداماتش عقب‌ماندگی دارد که این تاخیر اصلا قابل دفاع نیست. به همین دلیل، نامه‌نگاری‌‌هایی شد تا بانک مرکزی سر وقت این اقدام را انجام دهد.
در همین ارتباط، آمنه نادعلی‌زاده، سخنگوی اجرای قانون جدید چک درباره ایجاد امکان دسترسی همه افراد به سامانه صیاد بیان کرد: ثبت چک با خودپرداز جزو برنامه‌های بانک مرکزی است اما از نظر فنی پیچیدگی‌هایی دارد؛ با این حال شبکه بانکی تلاش می‌کند این امر را محقق کند. 
این مقام مسؤول بانک مرکزی ضمن بیان اینکه بانک مرکزی برای ثبت و تأیید چک با استفاده از پیامک و کدهای دستوری USSD برنامه دارد، قول داد تا پایان تیرماه ثبت و تأیید پیامکی چک عملیاتی شود. 
 
* وعده بانک مرکزی درباره ثبت و تأیید پیامکی چک محقق نشد
با وجود گذشت ۲ هفته از پایان تاریخ اعلام شده توسط بانک مرکزی، هنوز این وعده محقق نشده است تا اجرای این بخش از قانون چک هم با تاخیر مواجه شود. 
با توجه به تاثیر مثبت قانون جدید چک بر کاهش آمار چک‌‌های برگشتی، لازم است مسؤولان بانک مرکزی که قول داده بودند تا پایان تیر‌ماه امکان ثبت و تایید اطلاعات چک در سامانه صیاد را از طریق پیامک فراهم کنند، هر چه زودتر این وعده مهم را اجرایی کنند.

Page Generated in 0/0063 sec