printlogo


کد خبر: 236594تاریخ: 1400/5/16 00:00
رحیم نیکبخت نویسنده تاریخ انقلاب درگذشت

دکتر رحیم نیکبخت از نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب و مطالعات عاشورایی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، رحیم نیکبخت از نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب، مطالعات عاشورایی و حوزه مطالعات مبارزه با پان‌ترکیسم در ۵۰ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. وی در کنار پژوهش در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر آذربایجان، مدیر بخش تدوین اسناد و تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مدیر بخش تحقیقات تاریخ مجلس نیز بود. 
تألیفات متعددی در حوزه تاریخ انقلاب و تاریخ و فرهنگ ایرانی- اسلامی از او منتشر شده است که اهم آن عبارتند از: زندگانی و مبارزات شهید قاضی طباطبایی، جنبش دانشجویی تبریز به روایت اسناد و خاطرات، خاطرات حجت‌الاسلام حسینی‌همدانی، زندگانی و مبارزات آیت‌الله مروج، زندگانی و مبارزات شهید دکتر مفتح، مبارزات آیت‌الله سیدیونس اردبیلی به روایت اسناد و خاطرات، مجموعه مقالات همایش پنجاهمین سالگرد شهادت نواب صفوی و فدائیان اسلام، بازخوانی مشروطیت و مطهری بدون سلاح. 
محمدرضا کائینی، پژوهشگر حوزه تاریخ درباره درگذشت نیکبخت نوشت: «با بهت، تلخکامی و دریغ بسیار، محقق دانشور و مورخ نامور، زنده‌یاد دکتر رحیم نیکبخت میرکوهی، روی از جهان برگرفت و دوستان، علاقه‌مندان و مخاطبان آثارش را به سوگی بزرگ نشاند! او به تاریخ تشیع و ایران معاصر، برگ‌های فراوان افزود و با پژوهش‌های پردامنه و متنوع خویش، آن را غنا و توسعه بخشید. 
به‌رغم این همه، همواره روی به شهرت‌گریزی داشت و از سوی دیگر و با تاسف، مورد قدرشناسی و تکریم لازم قرار نگرفت! از ساحت حضرت حق می‌طلبیم که به تلاش و تکاپوی طولانی و گسترده آن عزیز، به نظر رضا و قبول بنگرد و او را در جوار مقربان خویش- که وی عمری در تبیین حالات و مقامات آنان کوشید-جای دهد».

Page Generated in 0/0053 sec