گفتوگوی «وطنامروز» با سیدمسعود اطیابی درباره خدمات ارشا اقدسی به سینمای ایران
عباس اسماعیلگل: ارشا اقدسی، بدلکار جوان اما مطرح ایرانی چهارشنبه 2 هفته قبل در پروژهای بینالمللی در شهر بیروت، حین انجام بدلکاری چپ کردن یک خودرو دچار سانحه شدیدی شد و در نهایت پس از یک هفته تلاش نافرجام، به دلیل ضایعه مغزی و نخاعی از دنیا رفت. ارشا اقدسی از شاگردان مرحوم پیمان ابدی بود و با اجرای پروژههایی در داخل و خارج کشور توانست زوایای دیگری از این حرفه را به نمایش بگذارد. از سوی دیگر ارشاد اقدسی با اجرای چندین اثر نمایشی ملی میهنی در برنامههایی چون «خندوانه» محبوبیت بسیاری نزد مخاطبان عمومی پیدا کرد به طوری که با شنیدن خبر درگذشت وی، برای بسیاری از مردم نمایش ادای دین ارشا اقدسی به شهدای آتشنشان و آن بوسه بر پرچم مقدس ایران اسلامی در برنامه خندوانه تداعی شد. اما در پی اعلام این خبر، افراد سرشناس بسیاری به خبر درگذشت ارشا اقدسی واکنش نشان دادند که از این میان اغلب هنرمندانی که سابقه همکاری با وی را داشتند در صفحات شخصی خود نسبت به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادند، همچنین مسؤولان فرهنگی کشور هم در پیامهای تسلیتی از فعالیتها و جایگاه ارزشمند ارشا اقدسی در سینما و تلویزیون کشور گفتند. حمید شاهآبادی، معاون سیمای رسانه ملی در پیام درگذشت ارشا اقدسی آورده است: «هجرت زودهنگام ارشا اقدسی، بدلکار توانمند و هنرمند جوان، موجب تاثر گردید. مرحوم ارشا اقدسی با وجود شهرت جهانی و کار در پروژههای بینالمللی اما همواره در خدمت سینما و تلویزیون ایران بود که نشانه تعهد و عشق او به مردم و کشورش بود؛ همچنان که معاونت سیما نیز این افتخار را داشت که از تخصص و توان او در دهها سریال، برنامه و مسابقه بهره ببرد. آن مرحوم با بخشیدن زندگی به دیگران پس از مرگش طبق وصیت خود، پایانی هنرمندانه را برای عمرش رقم زد».
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در پیام خود به نقش مرحوم اقدسی در پیشرفت هنر بدلکاری در ایران اشاره کرد و نوشت: «ارشا اقدسی نقش پررنگی در اعتلای حرفه بدلکاری و رشد و بالندگی آن داشت و صحنههای ماندگاری از خود به یادگار گذاشت».
همچنین در بخشی از پیام خانه سینما درباره ارشا اقدسی آمده است: «ارشا اقدسی هنرمندی است که جستوجو کرد، یافت و آنگاه به اختیار برگزید و خویشتنِ خویش را به هنری که به آن عشق میورزید، هدیه کرد و چه با معناست که در آرامگاهِ پیمان ابدی به ابدیت میپیوندد. جای ارشاها و جای پیمانها، همواره در سینمای میهنمان خالی میماند و مرامشان چراغ روشن راه آیندگان این هنر- صنعت خواهد بود». اما ارشا اقدسی که متولد۱۳۶۱ بود از دوران کودکی به ورزش علاقه داشت و آن را دنبال میکرد. او رشته ورزشی آیکیدو (هنر رزمی ژاپنی) را فراگرفت و توانست مدرک مربیگری این رشته را هم کسب کند. اقدسی با ادامه دادن بدلکاری توانست سرمربی کلاسهای بدلکاری شود و به دنبال آن سکوی بانجی جامپینگ را احداث کرد و عنوان نخستین مربی بانجی جامپینگ و تونل باد صبا در ایران را از آن خود کرد. وی در ورزشهایی همچون کاراته، مربیگری در رشته رزمی آیکیدو و نیز اسبسواری، کمانگیری روی اسب، چتربازی، سقوط آزاد، بیس جامپینگ، کار با طناب، پارکور و ورزشهای رزمی سینمایی فعالیت داشت.
نخستین تجربه فیلمسازی اقدسی، فیلم کوتاهی بود با عنوان جمشید آریا که برای تجلیل بازیگر اکشن ایرانی جمشید هاشمپور با حضور قهرمانانی همچون یوسف کرمی، احسان روزبهانی و حامد پورطالب در یک روز ساخته شد و در جشن حافظ به نمایش درآمد. همچنین فیلم او در جشنواره بینالمللی فیلم جیپور دیپلم افتخار گرفت.
همچنین ارشا اقدسی از سال ۱۳۸۵ گروه بدلکاران ۱۳ را تأسیس و فعالیتهای خود را در ایران و عرصه بینالملل گسترش داد و در این مدت در جلوههای میدانی بیش از 80 فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی در کشور مشارکت داشت که به این آمار قابل توجه تیزرهای تبلیغاتی و تئاترها را هم باید اضافه کرد.
* ارشا اقدسى در مزار پیمان ابدى آرام خواهد گرفت
علیرضا قرهخوانى، دوست و همکار مرحوم ارشا اقدسی گفت: روز گذشته مادر ارشا اقدسى به ایران بازگشت و مراحل انتقال پیکر مرحوم ارشا انجام شده و به احتمال فراوان تا روز دوشنبه پیکر این بدلکار به ایران منتقل خواهد شد.
در صحبتى که مادر ارشا اقدسى با مادر زندهیاد پیمان ابدى، بدلکار پیشکسوت سینماى جهان داشته، قرار است ارشا اقدسى در مزار پیمان ابدى به خاک سپرده شود.
طى این چند روز سنگ مزار پیمان ابدى برداشته شده و مراحل تدفین ارشا اقدسى انجام خواهد شد و او در کنار استاد خود ابدى خواهد شد.
***
عشق و تعصب به میهن
ارشا اقدسی مسؤول بدلکاری بیش از 50 فیلم سینمایی کشور بوده است که در این میان با مسعود اطیابی در جایگاه کارگردان در فیلمهایی چون «اخلاقتو خوب کن» و «خاک و مرجان» همکاری داشته است. کارگردان مطرح سینمای ایران در گفتوگو با «وطنامروز» درباره خدمات مرحوم اقدسی در هنر بدلکاری در سینمای ایران گفت: مرحوم ارشا اقدسی به همراه دوست و همکارش مرحوم پیمان ابدی طی سالهای اخیر ظرفیتهای بزرگی را برای سینمای ایران ایجاد کردند و از سرمایههای عظیم سینمای ایران محسوب میشدند که متاسفانه هر دوی این عزیزان را در اوج پختگی فعالیتهایشان از دست دادیم، به هر حال این دو عزیز به همراه شاگردان خود در سالهای اخیر توانستند با خلاقیت و طراحی ناب برای صحنههای اکشن، نقش بزرگ و مهمی در هیجانانگیزتر شدن فیلمهای سینمایی ایران ایفا کنند که در نتیجه به لذت بیشتر مخاطبان از تماشای آثار سینمای ایران منجر شده است. وی در ادامه درباره ویژگیهای شخصیتی ارشا اقدسی گفت: طی این سالها با بدلکاران زیادی برای تولید فیلمهایم همکاری کردهام و همگی به لحاظ شخصیتی انسانهای بزرگی بودند و مرحوم اقدسی هم از این قاعده مستثنا نبود، از سوی دیگر ارشا از روحیه بالای کار گروهی برخوردار بود که همین مساله از ویژگیهای ممتاز وی محسوب میشد. این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: به پشتوانه احترام و اعتقاد بالای ارشا اقدسی به اهمیت کار گروهی، بسیاری از شاگردان حرفهای را برای هنر بدلکاری سینمای ایران به یادگار گذاشته است که مطمئن هستم همانطور که ارشا اقدسی به عنوان شاگرد پیمان ابدی توانست خوش بدرخشد، شاگردان ارشا اقدسی هم بخوبی جای مربی خود را در سینمای ایران پر خواهند کرد اما جای خالی انسان باشخصیتی چون وی همیشه احساس خواهد شد. اطیابی در ادامه افزود: یکی دیگر از ویژگیهای برجسته مرحوم ارشا اقدسی، عشق و تعصب بیمثالش به کشورش است و با توجه به شرایط ویژه که در هنر بدلکاری داشت براحتی میتوانست در بدلکاری کشورهای خارجی ادامه دهد اما طی 15 سال اخیر در ساخت بیش از 80 فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی مشارکت جدی داشت و یکی از دغدغههای مهمش پیشرفت هنر بدلکاری در سینمای ایران بود و همیشه آرزو داشت سطح بدلکاری سینمای ایران به سینمای حرفهای دنیا برسد که این در راستا تلاشهای بسیاری انجام داد. کارگردان فیلم سینمایی «خروس جنگی» در پایان تصریح کرد: ارشا اقدسی هیچگاه دنبال شهرت و دیده شدن نبود و در واقع ذات هنرمندان بدلکار سینمای ایران اینگونه است که نیت اصلیشان از انجام فعالیتهای خطرناک در پشت صحنه فیلمهای سینمایی هیچگاه شهرت نبوده است بلکه با عشق و علاقه فراوان نسبت به هنر بدلکاری نهایت تلاش خود را میکنند که تصاویری هیجانانگیز را برای مخاطبان سینما خلق کنند؛ بیشترین لذت بدلکاران زمانی رقم میخورد که مخاطبان سینما را راضی نگه دارند. در مجموع امیدوارم با تقویت امکانات لازم در بدنه سینمای کشور بتوانیم موجب ارتقای بیشتر هنر جذاب و مهم بدلکاری در سینما شویم.