printlogo


کد خبر: 236601تاریخ: 1400/5/16 00:00
بیم حمله طالبان به ایالات غربی افغانستان
موج پناهجویان در مرز ایران

محاصره مراکز ولایات هرات و نیمروز در غرب افغانستان، ساکنان این مناطق را بشدت نگران کرده تا از بیم تسلط طالبان، مردم به صورت دسته‌‌جمعی این مناطق را ترک کنند. بویژه سقوط شهرستان «کنگ» در نزدیکی شهر زرنج مرکز استان نیمروز به دست گروه طالبان، باعث فرار شهروندان این ولایت به سمت مرزهای جمهوری اسلامی ایران شده است. 
ویدئوهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های افغان مربوط به پل مرزی ابریشم میان ایران و افغانستان نشان می‌دهد تعداد زیادی از خانواده‌های نیمروزی از ترس جان‌شان از مرزبانان ایرانی درخواست کرده‌اند به آنها اجازه ورود به خاک کشورمان را بدهند که درخواست آنها توسط مرزبانان ایرانی اجابت شده و با گشودن مرزها، آوارگان کشور همسایه را به اردوگاهی در خاک ایران راهنمایی کرده‌اند. 
با وجود اخبار تبلیغاتی که مقامات نظامی و دولتی افغانستان درباره ایستادگی نیروهای این کشور مقابل طالبان منتشر می‌کنند، واقعیت‌های میدانی حاکی از احتمال سقوط ولایات نیمروز و حتی هرات است. 
وزارت دفاع افغانستان دیروز در اطلاعیه‌ای گفت طی 24 ساعت گذشته 409 عضو گروه طالبان در حملات هوایی و زمینی ارتش کشته و 209 تن دیگر هم زخمی شده‌اند. طالبان تاکنون در این زمینه واکنشی نشان نداده است. 
در همین حال اخیرا در شبکه‌های اجتماعی اخباری منتشر شده که «عبدالکریم براهوی» والی (استاندار) نیمروز و فرمانده پلیس این ایالت نیز به طرف ایران فرار کرده‌اند که البته شخص براهوی، خود این موضوع را تکذیب کرد. «محمدیونس عرب» عضو شورای استانی نیمروز نیز مدعی شده وضعیت شهر عادی است و ادعای سقوط شهر زرنج صحت ندارد و خود در مقر استانداری حضور دارد. وزارت دفاع افغانستان هم با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است نیروهای کماندو را به نیمروز فرستاده و به مردم اطمینان داده است اجازه نمی‌دهند شهر نیمروز به دست طالبان سقوط کند. این در حالی است که پنجشنبه‌شب نیز شهرهای هرات و لشکرگاه شاهد نبرد سنگین بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان بودند. استانداری هرات دیروز اعلام کرد 35 عضو گروه طالبان در درگیری‌های شب گذشته این منطقه کشته شده‌اند. «عبدالصبور قانع» والی هرات می‌گوید تنها در شرق شهر هرات و ولسوالی گذره درگیری‌های پراکنده وجود دارد. 
از طرف دیگر شهر لشکرگاه، مرکز ایالت هلمند در جنوب شرقی این کشور، دیگر ایالت مرزی افغانستان با ایران نیز صحنه جنگ میان طالبان و نیروهای دولتی است. وزارت دفاع افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی هوایی، حملات بیشتری را علیه مواضع طالبان در جنوب افغانستان از جمله شهر لشکرگاه در هلمند انجام می‌دهد و اعلام کرد در نتیجه حملات هوایی و عملیات زمینی، بسیاری از مغازه‌ها و بازارها آسیب دیده است. «هیبت‌الله علی‌زی» فرمانده سپاه عملیات‌های خاص، چهارشنبه گذشته از آغاز عملیات پاکسازی شهر لشکرگاه خبر داد و از شهروندان لشکرگاه خواست از مناطق تحت کنترل طالبان بیرون روند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود؛ موضوعی که می‌تواند بر موج آوارگان بیفزاید. 
در همین ارتباط، سیدرسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا در وزارت امور خارجه ایران در توئیتی با انتشار تصاویری از حرکت پناهجویان افغان به سمت خاک ایران نوشت: «صحنه‌های دردناکی در حال شکل گرفتن است. در پی حمله طالبان به زرنج، صدها نفر به سمت مرز ایران در حرکتند. باید فکری کرد!»
تیمور باقری، معاون اداره راهداری سیستان و بلوچستان هم به ایرنا گفت: «به منظور جلوگیری از هر گونه مشکل برای فعالان اقتصادی، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مستقر در پایانه مرزی میلک‌ از تجار خواسته شده تا اطلاع ثانوی از ارسال حامل‌های صادراتی و ترانزیتی که قصد خروج از پایانه مرزی میلک‌ را دارند، خودداری کنند».
پایانه و بازارچه مرزی میلک در شهرستان هیرمند واقع شده است. شهرستان هیرمند در ۳۴۰ کیلومتری شمال زاهدان، مرکز سیستان‌وبلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان است. 
باقری گفته است: «امیدواریم این موضوع طولانی‌مدت نباشد و بنای ما نیز بر این است که در تجارت با کشور افغانستان وقفه‌ای ایجاد نشود و فعالان اقتصادی بتوانند به کار خود ادامه دهند».
 
* ترور رئیس مرکز اطلاعات افغانستان
سخنگوی طالبان اعلام کرد این گروه رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های دولت افغانستان را در کابل ترور کرده است. «فردوس فرامرز» سخنگوی فرماندهی پلیس کابل تایید کرد که ترور دیروز «دواخان مینه‌پال» رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های دولت افغانستان در نزدیکی سفارت روسیه در پایتخت توسط گروه طالبان صورت گرفته است. به گزارش تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای ترور مینه‌پال را بر عهده گرفت. این گروه اخیراً نیز هشدار داده بود که حملات «انتقامجویانه» علیه مقامات دولت افغانستان را آغاز کرده است. مینه‌پال پیش از این به عنوان معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان کار کرده بود و چند ماه پیش به عنوان رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های دولت کار خود را آغاز کرده بود. 
 
* طالبان: آمریکا افغان‌ها را تشویق به فرار می‌کند
گروه موسوم به امارت اسلامی افغانستان (طالبان) در بیانیه‌ای که در تارنمای رسمی خود منتشر کرده اعلام کرد آمریکا با تشویق مردم به فرار از افغانستان در امور این کشور مداخله می‌کند. به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سایت طالبان در واکنش به ویزای آمریکا برای مترجمان و همکاران افغان این کشور، اظهار داشت که این اقدام مداخله صریح در افغانستان است و «امارت اسلامی» آن را محکوم می‌کند. در این بیانیه طالبان، اعطای ویزا به افغان‌هایی که در دوران اشغال توسط آمریکا و متحدانش به عنوان مترجم و در دیگر بخش‌ها، آمریکایی‌ها و دیگر نیروهای عضو ائتلاف اشغالگر آیساف را یاری کرده‌اند، مداخله صریح در امور این کشور خوانده و آن را محکوم کرده است.

Page Generated in 0/0065 sec