printlogo


کد خبر: 236614تاریخ: 1400/5/16 00:00
دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با سران و مقامات خارجی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف
صف دیپلماتیک در پاستور

گروه سیاسی: آخر هفته گذشته در حاشیه حضور میهمانان خارجی حاضر در جلسه تحلیف، دفتر رئیس‌جمهور نیز شاهد ترافیک مقامات خارجی و دیدار و گفت‌وگوهای حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی بود. 
رئیسی در دیدار «رخلیو مایتا» وزیر خارجه بولیوی با اشاره به اهمیت توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های ایران و بولیوی خاطرنشان کرد: ۲ کشور از زمینه‌های فراوانی برای توسعه سطح روابط برخوردار هستند که باید شناسایی و در جهت بهبود مناسبات و منافع ۲ ملت استفاده شود. 
رئیس‌جمهور با اشاره به ناخرسندی آمریکا از روند توسعه روابط ایران با بولیوی و سایر کشورهای آمریکای لاتین تصریح کرد: مصمم هستیم خارج از اراده مستکبران، روابط خود را در راستای منافع ۲ ملت، هر چه بیشتر افزایش دهیم. 
رئیسی در دیدار «ریکاردو منندز پیریتو» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز با اشاره به ضرورت تقویت و تحکیم روزافزون روابط ایران و کشورهای حوزه آمریکای لاتین، گفت: بدون تردید کشورهای مستقل و آزادی‌خواه جهان می‌توانند با توسعه سطح روابط و همکاری‌های خود بر تحریم و فشارهای ظالمانه آمریکا غلبه کنند. وی با اشاره به وجود اراده قوی برای تقویت روابط دوجانبه برای حرکت پرشتاب در مسیر توسعه همه‌جانبه، تصریح کرد: مصمم هستیم با برقرای روابط همه‌جانبه با کشورهای دوست و برادر مشکلات را از پیش پای مردم خود برداریم. 
رئیسی در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان هم با اشاره به اهمیت توسعه روابط ۲ کشور، گفت: با همکاری و همراهی یکدیگر می‌توانیم گام‌های بلندی در جهت منافع ۲ کشور و ۲ ملت برداریم. رئیس‌جمهور در ادامه ظرفیت‌های ایران و ارمنستان را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علم و فناوری مورد اشاره قرار داد و گفت: مصمم هستیم طرح‌ها و پروژه‌های مشترک را هر چه سریع‌تر تکمیل و در خدمت رفاه و آسایش ۲ ملت قرار دهیم. وی خاطرنشان کرد: اراده ۲ دولت بر مبنای توسعه روزافزون مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای است و با همدلی و همراهی در این مسیر حرکت خواهیم کرد. رئیسی با تاکید بر تلاش همه‌جانبه برای صلح و امنیت پایدار در منطقه اظهار داشت: درگیری و تنش را به نفع هیچ‌کس نمی‌دانیم و برای تعمیق صلح و ثبات بین کشورهای منطقه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد. 
رئیس‌جمهور در دیدار «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق با تاکید بر اینکه بنای ما بر این است که در دوره پیش رو سطح روابط ۲ کشور روز‌به‌روز ارتقا یابد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به تعبیر مقام معظم رهبری خواهان عراقی قوی و مقتدر است. امیدواریم انتخابات پیش رو نیز بستری برای تحقق خواسته مردم در راستای کرامت و اقتدار بیش از پیش ملت عزیز عراق باشد. رئیسی در ادامه هر گامی در راستای اقتدار عراق و کوتاه شدن دست بیگانگان از این کشور را مایه پیشرفت عراق دانست و افزود: ایران در راستای حفظ تمامیت ارضی و امنیت و ثبات عراق از اهدای خون عزیزترین فرزندان خود همچون شهید قاسم سلیمانی نیز دریغ نداشته است. 
رئیسی همچنین در دیدار «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ظرفیت‌های خود را در مسیر ایجاد صلح پایدار و جلوگیری از خونریزی در افغانستان به کار گیرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ایران و افغانستان دارای روابط ریشه‌ای، اعتقادی و تمدنی هستند، گفت: ایران خواهان امنیت، رفاه و عزت مردم افغانستان است و از هیچ کمکی برای تحقق این هدف کوتاهی نکرده و نخواهد کرد. رئیسی ریشه اصلی ناامنی و تنش در افغانستان را توطئه‌های بیگانگان دانست و تصریح کرد: بی‌تردید با کاهش حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان هم، تحریکات و فتنه‌افکنی‌های آنان به روش‌های مختلف ادامه خواهد یافت، زیرا منافع و حیات آنان در وجود ناامنی است. 
«مصطفی شنتوپ» رئیس مجلس ملی ترکیه دیگر میهمان حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی بود. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره پیش ‌رو گسترش حداکثری روابط در عرصه‌های مختلف با کشور دوست و برادر ترکیه است، افزود: تهران و آنکارا توان و ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای گسترش همه‌جانبه روابط دارند و ارتقای سطح تعاملات آنها می‌تواند همکاری‌های ۲ کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز به ‌طور موثرتری به پیش ببرد. رئیس‌جمهور با اشاره به اولویت سیاست همسایگی در سیاست خارجی دولت جدید، گفت: موفقیت سیاست همسایگی مستلزم توسعه و تعمیق پیوندهای چندجانبه میان ایران و ترکیه است. مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملی ترکیه نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خودش و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به مناسبت آغاز فعالیت حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور کشورمان، تصریح کرد: مناسبات ایران و ترکیه فراتر از روابط حسنه ۲ همسایه بوده و در عرصه بین‌المللی نیز برای تحقق صلح و آرامش از اهمیت زیادی برخوردار است. رئیس مجلس ترکیه ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست آتی شورای ‌عالی همکاری ایران و ترکیه، گام بلندی در مسیر ارتقای همکاری‌های ۲ کشور برداشته شود. 
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه، حجم تعاملات ایران و روسیه را خوب اما ناکافی توصیف کرد و گفت: مناسبات تهران- مسکو باید وارد یک دوره جدید شده و برای توسعه همه‌جانبه آن گام‌های اساسی برداشته شود. وی با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه می‌تواند عاملی موثر و بازدارنده در برابر یکجانبه‌گرایی باشد، ابراز امیدواری کرد سند جامع همکاری میان ۲ کشور برای گسترش حداکثری همکاری‌ها نهایی شود. رئیسی با اشاره به اینکه مانعی برای گسترش همه‌جانبه روابط ۲ کشور وجود ندارد، اظهار داشت: از پیشرفت و رشد اقتصادی روسیه در راستای خوداتکایی خرسند بوده و مصمم هستیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با هدف ارتقای تاب‌آوری در برابر تکانه‌های اقتصادی بویژه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا به نحو احسن اجرا کنیم. ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خود و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کشورش برای دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور کشورمان و با تاکید بر لزوم ارتقای سطح همکاری‌های ۲ کشور در همه زمینه‌ها و آمادگی پارلمان روسیه برای نقش‌آفرینی در این راستا، تصریح کرد: پیشنهاد شما برای نهایی کردن سند همکاری‌های جامع ایران و روسیه را به آقای پوتین منتقل خواهم کرد. 
رئیسی در نهایت در دیدار «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند، با بیان اینکه دولت ایران سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه بویژه هند را با قوت پیگیری خواهد کرد، گفت: ظرفیت‌های بزرگی در ۲ کشور در بخش‌های مختلف بویژه حوزه اقتصادی، تجاری و فناوری‌های نو وجود دارد که باید در تحکیم سطح مناسبات خود مورد استفاده قرار دهیم. وی با تاکید بر لزوم داشتن برنامه مشترک در مسیر افزایش سطح روابط تهران- دهلی‌نو، اظهار داشت: با حرکت در مسیر برنامه مشترک همکاری می‌توانیم شرایط متفاوتی در سطح روابط ۲ کشور در راستای منافع ۲ ملت داشته باشیم. رئیس‌جمهور همچنین اهمیت همکاری و هماهنگی نزدیک ۲ کشور در صلح و ثبات در منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران و هند در راستای تامین امنیت منطقه بویژه افغانستان می‌توانند نقش سازنده و مفیدی ایفا کنند و تهران از نقش‌آفرینی دهلی‌نو در ایجاد امنیت در افغانستان استقبال می‌کند. رئیسی خاطرنشان کرد: سرنوشت افغانستان باید توسط خود افغانی‌ها رقم بخورد و باور داریم اگر آمریکایی‌ها در این زمینه فتنه‌گری نکنند این مساله به سرعت حل‌وفصل خواهد شد. 
وزیر خارجه نیجریه، رئیس مجلس صربستان، رئیس پارلمان ملی آفریقای جنوبی، رئیس مجلس بلاروس، رئیس شورای عالی قضایی عراق، رئیس مجلس نیجر، وزیر گردشگری غنا، نخست‌وزیر الجزایر، رئیس اقلیم کردستان عراق، رئیس مجلس ملی قرقیزستان، وزیر خارجه بنگلادش، وزیر خارجه کویت، فرستاده ویژه امارات عربی متحده، رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان و رئیس مجلس سنای پاکستان از دیگر مقاماتی بودند که روزهای پنجشنبه و جمعه با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند. 

Page Generated in 0/0073 sec