printlogo


کد خبر: 236617تاریخ: 1400/5/16 00:00
لزوم احیای حکمرانی مردمی

احمد نادری*: وضعیت فعلی که حجت‌الاسلام و‌المسلمین رئیسی قوه مجریه را به دست گرفته، می‌توان با وضعیت بعد از جنگ تحمیلی مقایسه کرد. به این معنا که دولتی که بعد از جنگ روی کار آمد، میراث‌دار خرابی‌های گسترده‌ای بود که از سمت یک رژیم خارجی بر ایران تحمیل شده بود و باید آن دولت دست به سازندگی می‌زد، البته بماند که دولت بعد از جنگ مبدع انحرافی در دولت‌داری شد. این دولت رویکرد و سیره‌ای را پیش برد که یک رویکرد نئولیبرال بود و بسیاری از فجایع بعدی را به همراه خودش خلق کرد اما از نظر آنکه میراث‌دار یک جنگ بود، با دولت آقای رئیسی مشابهت دارد. 

دولت آقای رئیسی میراث‌دار یک جنگ است. این جنگی که من از آن نام می‌برم دارای ۲ بعد است: یک بعد داخلی و یک بعد خارجی. بعد خارجی شامل تحریم‌های سال‌های اخیر است که در ادامه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا وضع و بر مردم ما تحمیل شده است. این‌ تحریم‌ها همگی نمایانگر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است. 
در کنار جنگ خارجی، ملت ما درگیر یک جنگ داخلی نیز بود که در رویکرد نئولیبرال دولتمردان متبلور بود؛ نئولیبرال‌هایی که در داخل با شعار مدیریت علمی بر سر کار آمدند اما مشاهده کردیم این شعار صرفا در ظاهر بود و در باطن بسیار تهی و پوچ بود. در شعار تمام هدف‌شان اتصال به جامعه جهانی بود اما نه‌تنها کشور را به جامعه‌ جهانی وصل نکردند، بلکه فجایعی بی‌مانند را در داخل آفریدند که بنده آن را «نئولیبرالیسم ایرانی» می‌نامم. 
نولیبرالیسم ایرانی فاجعه‌ای در درون ایران آفرید که کمتر از فجایای یک جنگ نیست. این جنگی که من دارم از آن صحبت می‌کنم و دولت حجت‌الاسلام رئیسی میراث‌دارش است، دارای این ۲ بعد داخلی و خارجی است. بر همین اساس دولت سیزدهم به ریاست آقای رئیسی کار بسیار سختی را در پیش خواهد داشت. دولت باید به سمتی برود که از میان انبوه مسائل بتواند مسائل اصلی را احصا کند و پس از این کار، به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مسائل مذکور برنامه‌ریزی کند و آن را جلو ببرد. از این منظر کار دولت جدید کاری طاقت‌فرسا و سخت است که می‌طلبد دقت کامل در انتخاب دولتمردان انجام شود تا تیم مدیریتی دولت بتواند کشور را از بحران‌هایی که دولت نئولیبرال آقای روحانی به وجود آورده، خارج کند. 
برخلاف صحبت آقای رئیسی در مراسم تنفیذ که گفتند «سفره مردم را به اراده بیگانگان گره نخواهم زد»، به تعبیر بنده اساسا دولت‌های یازدهم و دوازدهم معیشت مردم را با شعار مذاکرات با غرب به گروگان گرفتند و در نتیجه‌ این رویکرد، نه تنها از مردم فاصله گرفتند، بلکه ضد مردم هم بودند. رویکردی که آقای رئیسی اعلام کرد و تاکیدی که مقام معظم رهبری روی مردمی شدن دولت داشتند، این است که باید با تکیه بر ظرفیت‌ها بومی و مردمی و دخالت دادن واقعی مردم در حل مسائل، به سمتی برویم که مشکلات کشور را حل کنیم؛ یعنی برخلاف رویکرد دولت قبل که عملا نقش مردم را از معادلات خود حذف کرده بود.
* نماینده مجلس

Page Generated in 0/0049 sec