printlogo


کد خبر: 236628تاریخ: 1400/5/16 00:00
اخبار

روز پرکار دیپلماتیک قالیباف
سیاست جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح و ثبات در منطقه است
رئیس مجلس شورای اسلامی با جمعی از سران و مقامات کشورهای جهان که برای شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری به تهران آمدند، دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدباقر قالیباف در دیدار اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با اشاره به تحولات اخیر در منطقه عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح و ثبات در منطقه است. قالیباف در همین راستا افزود: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه اقدامی در راستای ایجاد آرامش و امنیت پایدار و جلوگیری از خون‌ریزی در افغانستان حمایت می‌کند. قالیباف تصریح کرد: ملت افغانستان هرگز همدلی و مساعدت مردم و دولت ایران در ادوار مختلف بحران در این کشور بویژه میهمان‌نوازی از مهاجران افغان را فراموش نخواهد کرد. محمد اشرف غنی نیز در این دیدار سرمایه‌گذاری‌های مشترک ۲ کشور بویژه در بندر چابهار را حائز اهمیت دانست و رفع موانع صادرات و واردات را مهم برشمرد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به پیروزی‌های چشمگیر ملت فلسطین در جنگ سیف‌القدس گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود تا آزادی سرزمین‌های اشغالی استوار است و موضوعاتی همچون عادی‌سازی روابط و شناسایی صهیونیست‌ها تاثیری بر عزم ما نخواهد داشت». قالیباف با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین در جنگ 12 روزه باعث عزت مسلمین شد، عنوان داشت: «آنچه در مناطق اشغالی و غزه اتفاق افتاد، باعث زنده شدن روحیه سلحشوری، مقاومت و مبارزه برای پایان دادن به حاکمیت رژیم صهیونیستی بر سرزمین‌های اشغالی، قدس و مسجدالاقصی شد».محمدباقر قالیباف همچنین در دیدار مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملی ترکیه با اشاره به کاهش حجم مبادلات اقتصادی ۲ کشور، گفت: اعمال تحریم‌های ظالمانه و همه‌گیری کرونا موجب کاهش قابل توجه سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه شده است، از این رو مقامات ۲ کشور باید نسبت به توسعه همکاری‌ها و رفع موانع اهتمام ویژه داشته باشند تا سریع‌تر به سطح سابق مبادلات برگردیم. وی رونق بازارچه‌های مرزی و همکاری‌های پولی و مالی را از جمله مهم‌ترین ابزارهای توسعه‌دهنده همکاری‌های اقتصادی فیمابین برشمرد. مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملی ترکیه نیز روابط ایران و ترکیه را فراتر از همسایگی ارزیابی کرد و گفت: روابط ما برادرانه، صمیمانه و فراتر از دوستی‌های ۲ کشور همسایه است. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با رئیس اقلیم کردستان عراق، رئیس اتحادیه بین‌المجالس‌جهانی، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان، رئیس مجلس آفریقای جنوبی و رؤسای مجالس صربستان و بلاروس هم دیدار کرد. 
***
فرمانده کل سپاه: 
صهیونیست‌ها متوجه پیامد حرف‌های‌شان باشند
 سرلشکر سلامی در حاشیه بازدید از روند آمادگی‌های دفاعی و رزمی یگان‌های نیروی دریایی سپاه مستقر در سواحل خلیج‌فارس و تنگه راهبردی هرمز به جنوب کشور با اشاره به لفاظی‌های اخیر صهیونیست‌ها علیه ایران اسلامی، گفت: دشمنانی که این روزها درباره نظام مقدس جمهوری اسلامی با الفاظ تهدید‌آمیز صحبت می‌کنند؛ بویژه رژیم غاصب صهیونیستی باید به این درک از واقعیت قدرت تهاجمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و سپاه برسند که در سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی ما هیچ‌گونه عملی، از هیچ دشمنی، در هیچ نقطه‌ای با هیچ مقیاسی نیست که قابل تحمل باشد و ما را وادار به واکنش‌های سرسختانه و قاطعانه نکند.  به گزارش سپاه‌نیوز، سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه قدرت دفاعی و تهاجمی ما برای واکنش‌های سخت به هر دشمنی کاملا آماده است، اظهار کرد: ما برای هر سناریویی آمادگی داریم و همان‌گونه که امروز بخشی از این آمادگی‌ها در کرانه‌های خلیج نیلگون همیشه فارس مشاهده شد، این آمادگی‌ها در عرصه‌های مختلف قدرت دفاعی ما وجود دارد.  وی با تاکید بر اینکه این روزها به همه اجزای قدرت خود سر می‌زنیم، تصریح کرد: امروز سامانه‌های موشکی، پدافندی، قدرت‌های دریایی و پهپادی و نیروهای زمینی ما در سطحی از آمادگی‌های فوق‌العاده به سر می‌برند که می‌توانند هر تهدیدی را با هر مقیاسی، در هر نقطه‌ای پاسخ دهند. فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه اگر ناامنی وجود دارد، ریشه در سیاست‌های تجاوزکارانه دشمنان ما دارد، گفت: دشمنان ما باید بدانند فصل این مساله گذشته که بتوانند در نقطه‌ای منافع یا نیروهای ما را تهدید کنند اما با عکس‌العملی مواجه نشوند. سرلشکر سلامی در پایان با تاکید بر اینکه پیام ما نه یک پیام دیپلماتیک، بلکه پیامی میدانی است و ما در میدان صحبت می‌کنیم، گفت: کسانی که با ادبیات تهدید‌آمیز علیه ما صحبت می‌کنند- از جمله نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقامات این رژیم- متوجه پیامدهای خطرناک حرف‌هایی که می‌زنند باشند و در محاسبات‌شان دقت لازم را به عمل آورند. 
***
اتحادیه اروپایی: 
تعامل دیپلماتیک با دولت جدید ایران حیاتی است
یک سخنگوی سرویس خارجی اقدام اروپا در واکنش به جوسازی‌های رژیم صهیونیستی، از حضور «انریکه مورا» در مراسم تحلیف «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور جدید ایران دفاع کرد. به گزارش فارس، «نابیلا ماسرالی» گفت انریکه مورا به نیابت از «جوزپ بورل»، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در مراسم تحلیف حضور یافته بود. وی اضافه کرد: «تعامل دیپلماتیک با دولت جدید به منظور رساندن مستقیم برخی پیام‌های مهم اهمیت حیاتی دارد». وی اضافه کرد اولویت کلیدی اتحادیه اروپایی «تسهیل مسیر بازگشت به اجرای کامل برجام است».

Page Generated in 0/0057 sec