printlogo


کد خبر: 236647تاریخ: 1400/5/17 00:00
گاف‌های بایدن سمی‌تر از کرونا

بیماری زوال عقل رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا حتی ابعاد مرگبار بیماری قرن را هم تحت‌الشعاع قرار داده است. جدیدترین گاف جو بایدن، مشکل خرفتی ناشی از پیری نفر اول کاخ سفید را کاملا برجسته کرده است. بایدن در جدیدترین اظهارنظر خود در یک نشست خبری از واکسینه شدن 350 میلیون آمریکایی علیه ویروس «کووید-19» خبر داد، در حالی که طبق آخرین سرشماری در ماه آوریل (4 ماه پیش)، ایالات متحده فقط 331 میلیون شهروند دارد! او که روز جمعه در حال ارائه گزارش عملکرد ماه گذشته میلادی (ژوئیه) کاخ سفید به حاضران بود، ابتدا گفت: «این همه‌گیری واکسن نزده‌هاست. پس ما باید به آدم‌های بیشتری تزریق کنیم». بایدن سپس مکث کرد تا یادداشت‌هایش را چک کند و بعد ادامه داد: «خب! این بار چه ارقامی داریم. من خودم یادداشت کرده بودم؛ تقریبا 350 میلیون آمریکایی واکسن زده‌اند. دارند کارشان را خوب انجام می‌دهند. خشنودم گزارش بدهم که در این یک هفته برای نخستین‌بار شاهد بودیم واکسیناسیون در آمریکا ۴ میلیون افزایش یافت!»
رسانه‌های انگلیسی‌زبان جریان اصلی در ۲ سوی اقیانوس اطلس با وجود پوشش این گاف بزرگ تلاش کرده‌اند آن را در حد مشکل روخوانی رئیس‌جمهور دموکرات 79 ساله جلوه دهند. مثلا روزنامه انگلیسی ایندیپندنت چنین توجیه کرد که جدا از مساله مشکل روخوانی، بایدن حتی قبل از کهولت سن نیز سابقه‌ای طولانی از گاف‌های کلامی داشته تا آنجا که قبلا خودش عنوان «ماشین گاف» را روی خود نهاده بود. از طرف دیگر نفس آمار اشتباه و شوکه‌کننده بایدن می‌تواند یک اشتباه سیاسی هم باشد، چرا که ممکن است مقامات بهداشتی ایالات متحده، در رقابت با آمارهای خیره‌کننده تولید و صادرات واکسن‌های چینی به جهان، از خود آمار‌سازی کرده و پوست موز زیر پای رئیس‌جمهور انداخته باشند. در حقیقت طبق آخرین آمار رسمی دقیقا نیمی از جمعیت آمریکا یعنی 166 میلیون نفر، به طور کامل 2 دوز واکسن ضدکرونا را دریافت کرده‌اند که بدین ترتیب مجموعا 332 میلیون دوز واکسن به آنها و احتمالا در مجموع بیش از 350 میلیون دوز به همه شهروندان تزریق شده باشد. مساله اینجاست که بایدن به عنوان نفر اول حاکمیت آمریکا باید توان تشخیص آمار‌سازی اطرافیانش را هم داشته باشد، اگرنه نمی‌تواند تصمیمات درستی اتخاذ کند. از نگاه کارشناس روانپزشکی شبکه تلویزیونی‌ ای‌پی‌تی‌ان، این نه یک گاف معمولی، بلکه مشخصا به خاطر ضعف ادراک رئیس‌جمهور آمریکاست که نه تنها درک درستی از اعداد و ارقام ندارد، بلکه دیگر نمی‌تواند کلمات را بدرستی از روی متن بخواند. اخیرا پزشک باسابقه پیشین کاخ سفید و نماینده فعلی جمهوری‌خواه در خانه نمایندگان گفته بود بایدن از سلامت ذهنی برخوردار نیست و بزودی یا استعفا می‌کند یا استیضاح می‌شود. دکتر «رانی جکسون» که در دوران بوش پسر، اوباما و ترامپ، پزشک کاخ سفید بوده است، در مقاله‌ای در روزنامه سان که حاوی اسرار مگوی مهم‌ترین رکن قوه مجریه آمریکا بود، ضمن توصیف گاف‌های بایدن به عنوان خطری برای امنیت ملی آمریکا، پیش‌بینی کرده بود شورای بررسی صلاحیت این پیرمرد 79 ساله در سنا تشکیل شده و بزودی او را مجبور به پذیرش مشکل زوال ذهنی و کناره‌گیری از قدرت خواهد کرد. در این صورت طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، با استیضاح یا استعفای بایدن، معاون او کاملا هریس به نخستین رئیس‌جمهور زن ایالات متحده تبدیل خواهد شد. 
 
* 2 میلیارد دوز واکسن چینی در راه است
چین همراه با بی‌سابقه‌ترین همه‌گیری کرونا در این کشور از ماه‌های آغاز همه‌گیری جهانی ویروس «کووید-19»، در حال تولید بی‌سابقه‌ترین میزان دوزهای واکسن است. به گزارش نیویورک‌تایمز، تنها انگیزه دولت چین از تولید بیش از 2 میلیارد دوز واکسن کرونا در سال 2021 توسط 3 شرکت پیشرو دارویی خود، مبارزه با سویه جدید دلتای ویروس کرونا نیست، بلکه پکن برنامه‌ای جهانی برای ایجاد نفوذ از طریق تامین واکسن کشورهای دیگر نیز دارد. «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین اخیرا در نشست همکاری واکسن «کووید-19» اعلام کرده کشورش 2 میلیارد دوز واکسن کرونا را به کشورهای مختلف دنیا اعطا خواهد کرد، در حالی که تاکنون چینی‌ها 100 میلیون دوز واکسن را به کشورهای در حال توسعه آسیایی، آفریقایی و لاتین اعطا کرده‌اند. چین همین حالا با فروش 952 میلیون دوز واکسن به دیگر کشورها بزرگ‌ترین صادر‌کننده واکسن ضدکروناست اما شی اشاره‌ای نکرده ۲ میلیارد دوز واکسنی که از آن صحبت کرده، به کشورهای دیگر فروخته می‌شود یا رایگان اهدا خواهد شد. 
100 میلیون واکسن اعطایی چین به کوواکس در اختیار کشورهای فقیر قرار می‌گیرد اما در عین حال سازمان جهانی بهداشت برای 700 میلیون دوز واکسن فوری دیگر و در کل 11 میلیارد دوز برای کنترل بیماری قرن در سراسر دنیا اعلام نیاز کرده است. آمریکا و متحدان غربی‌اش از این بذل و بخشش چینی‌ها خشمگینند و واکسن کرونا را به اهرمی سیاسی برای توسعه نفوذ چین در کشورهای در حال توسعه و فقیر تشبیه می‌کنند، حال آنکه خود آمریکا نیز در ازای ارسال واکسن به دیگر کشورها امتیاز سیاسی می‌گیرد. این در حالی است که آمریکا با وجود وعده‌های مختلف هنوز حاضر به ارسال واکسن‌های کافی مورد نیاز کشورهای مختلف، حتی به متحدان قدیمی خود نیز نشده است. 
 
* تأیید عوارض واکسن جانسون در اروپا
آژانس دارویی اروپا (EMA) نیز عوارض جانبی بر اثر تزریق واکسن آمریکایی «جانسون ‌اند جانسون» را تایید کرد. بر اساس ارزیابی این نهاد، این واکسن می‌تواند در مواردی منجر به اختلال ایمنی موسوم به «ITP» و سرگیجه و اختلال وز وز گوش شود. 
 
* کرونای کلمبیایی در اروپا و آمریکا
گسترش سریع سویه جدید کرونا در چین باعث سختگیری‌های بیشتر مقامات این کشور شده است. روز جمعه این کشور بالاترین تعداد مبتلایان جدید به ویروس «کووید-19» را از اواخر بهار به بعد ثبت کرد. مقامات چینی افزایش تعداد مبتلایان را به دلیل قدرت بالای سویه دلتا در انتقال میان افراد دانسته‌اند. پنجشنبه گذشته 124 مورد جدید ابتلا به کرونا از سوی کمیسیون بهداشت ملی چین تایید شد که این آمار برای روز چهارشنبه 85 نفر بود. به گزارش رویترز، شهر ژنگژو، مرکز استان هنان چین محدودیت‌های کرونایی خود را به دنبال افزایش موارد ابتلا به این بیماری افزایش داده و از همه ساکنان نواحی با خطر متوسط و بالای شیوع کرونا خواسته شده است در خانه‌های خود بمانند. خطرناک‌ترین خبر درباره سویه‌های جدید کرونا اما نه از چین، بلکه از قلب اروپا مخابره شده است. مقامات بهداشتی بلژیک گزارش داده‌اند 7 نفر از ساکنان کاملا واکسینه شده یک خانه سالمندان در این کشور به دلیل ابتلا به جدیدترین نوع ویروس «کووید-19» درگذشته‌اند. این افراد همه 80 سال به بالا و در شرایط جسمانی بدی قرار داشتند. در مجموع حدود 21 نفر از ساکنان این خانه سالمندان به این ویروس جهش‌یافته مبتلا شده‌اند. این نوع ویروس برای نخستین‌بار در کلمبیا کشف شد. یک ویروس‌شناس بلژیکی درباره این گونه جهش‌یافته از ویروس کرونا که تا به حال عامل ابتلای ۲ درصد موارد ابتلا در آمریکا بوده و در اروپا هم به‌ندرت شناسایی شده، هشدار داده است. صبح شنبه نیز انستیتو رابرت کخ آلمان با اعلام 3209 مورد جدید ابتلا به کرونا در عرض 24 ساعت و 24 مرگ کرونایی دیگر در این کشور، ابراز نگرانی کرد نرخ مبتلایان جدید ژرمن به ازای هر 100 هزار نفر در عرض یک هفته به 2/21 افزایش پیدا کرده است. 
 
* پایان ماه عسل سوئد
سوئد کشوری که اخیرا میزان ابتلای شهروندانش به ویروس مرگبار قرن را حتی بدون نیاز به تزریق واکسن در حد صفر اعلام کرده بود، حالا با موج همه‌گیری خطرناک سویه دلتای کرونا مواجه شده است. یک کارشناس دولت سوئد اعلام کرده 17 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در این کشور به سفرهای خارجی به این کشور یا همان توریسم اروپایی مربوط می‌شود که باشگاه‌های شبانه را تبدیل به مهم‌ترین کانون همه‌گیری در پرجمعیت‌ترین کشور اسکاندیناوی کرده است. بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی سوئد، تعداد موارد ابتلای جدید نسبت به هفته گذشته حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است. نرخ مبتلایان جدید در این کشور هم به ازای هر 10 هزار نفر 59 مورد اعلام شده است. 

Page Generated in 0/0066 sec