printlogo


کد خبر: 236648تاریخ: 1400/5/17 00:00
دور دنیا

لهستان: عضویت ما در اتحادیه اروپایی نباید به هر قیمتی حفظ شود
وزیر دادگستری لهستان در پی تشدید مناقشات با بروکسل بر سر مساله حاکمیت قانون، اتحادیه اروپایی بویژه دادگاه عالی اروپایی را متهم به باج‌خواهی و تاکید کرد: نباید عضویت در اتحادیه اروپایی به هر قیمتی از جمله کنار گذاشتن استقلال حفظ شود. به گزارش روزنامه «وینر سایتونگ»، لهستان در پی تشدید مناقشات با بروکسل بر سر مساله حاکمیت قانون، این اتحادیه بویژه دیوان دادگستری اروپا (EuGH) را متهم به اخاذی‌های غیرقانونی، رفتارهای ستیزه‌جویانه و داشتن ذهنیت استعمارگری کرد. این اظهارات از طرف زبیگنیو زیوبرو، وزیر دادگستری لهستان ایراد شده است. کمیسیون اروپایی به لهستان یک ضرب‌الاجل تا 16 آگوست داده تا حکم دادگاه عالی این اتحادیه در ارتباط با مساله حاکمیت قانون را اجرایی کرده و در صورت عدم رعایت آن با مجازات‌های مالی روبه‌رو خواهد شد. کمیسیون اروپا اعلام کرده، لهستان باید حکم دیوان عدالت اتحادیه اروپایی را اجرا کند؛ حکمی که به موجب آن به لهستان دستور داده می‌شود یک اتاق انضباطی برای قضات که به گفته منتقدان سیاسی شده را منحل کند. 
***
اعتراف رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا به عقب‌ماندگی از چین
رئیس ستاد کل نیروی هوایی آمریکا گفت، دولت چین از همه ابزارهای قدرت برای دستیابی به اهدافش استفاده می‌کند، در حالی ‌که آمریکا عقب مانده است. به گزارش اسپوتنیک، ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد کل نیروی هوایی آمریکا گفت:‌ می‌خواهم این نکته را بیان کنم که چین از تمام ابزارهای قدرت برای دستیابی به اهدافش استفاده می‌کند و ما هنوز عقب مانده‌ایم. «دیوید نوهام»، معاون رئیس ستاد کل نیروی هوایی آمریکا در امور طرح و برنامه‌ریزی، ژوئیه به کنگره گفته بود چین در حال افزایش توانایی‌های هوایی تهاجمی خود بسیار سریع‌تر از آن چیزی است که طراحان ارتش آمریکا در ارائه استراتژی دفاعی ملی خود در ۳ سال پیش تصور می‌کردند. ژنرال براون همچنین گفت چین خود را به یک همتای استراتژیک با قابلیت‌های پیشرو در جهان، غیرقابل دسترس و فراتر از منطقه تبدیل کرده که به طور سفارشی برای غلبه بر ایالات متحده طراحی شده است. براون در ادامه تاکید کرد بدون تغییرات، ایالات متحده در معرض خطر از دست دادن مزیت رقابتی خود در محیط مورد مناقشه جهانی و همچنین اعتبارش نزد متحدان و شرکا و توانایی خود در دفاع از منافع ملی است. 
***
خیریه‌ امارات برای صهیونیست‌ها
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند یک تاجر سرشناس اماراتی به نام «محمد العبار» از ۳ سال پیش تاکنون کمک‌های بلاعوض سخاوتمندانه‌ای به یک پروژه در فلسطین اشغالی مربوط به امنیت غذایی داشته است. وب‌سایت صهیونیستی «کلکالست» در این باره نوشت، پروژه بزرگ مذکور از سال ۲۰۰۳ با پرداخت ۱۷۰ میلیون دلار به هزاران خانواده در فلسطین اشغالی که از فقر و گرسنگی در رنجند، آغاز شده و محمد العبار یکی از خیرانی است که به صورت محرمانه از این پروژه حمایت مالی می‌کند. در ادامه این گزارش آمده، العبار سال ۲۰۱۸ یعنی قبل از امضای توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی به این پروژه پیوسته است. بنا به این گزارش، محمد العبار مالک یکی از شرکت‌های بزرگ املاک و مستغلات در امارات است که برج «خلیفه» یکی از املاک این شرکت است. کمک‌های این تاجر اماراتی به صهیونیست‌ها در حالی انجام می‌شود که بنا به گفته «باسم نعیم» عضو دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس حدود ۸۰درصد مردم محاصره شده نوار غزه زیر خط فقر هستند و نرخ بیکاری در این منطقه به ۵۰ درصد رسیده است. 
*** 
17 خبرنگار از ۷ کشور از «ان‌‌اس‌‌او» نزد دادستان‌های پاریس شکایت کردند
17 خبرنگار متعلق به 7 کشور- که نام‌شان در فهرست قربانیان بالقوه یا واقعی جاسوسی از طریق جاسوس افزار پگاسوس آمده- به سازمان گزارشگران بدون مرز در ثبت شکایت علیه شرکت صهیونیستی ان.‌اس.‌او نزد دادستان‌های شهر پاریس پیوستند. به گزارش پایگاه وایر، سازمان گزارشگران بدون مرز پرونده خود را به سازمان ملل ارجاع داده است. ۲۰ ژوئیه سازمان گزارشگران بدون مرز و ۲ خبرنگار مراکشی- فرانسوی شکایتی مشترک را نزد دادستان‌ها در پاریس ثبت کرده و از آنها خواستند در ارتباط با اذیت و آزار هدفمند خبرنگاران «به شناسایی مسؤولان و همدستان بپردازند». این مورد هم از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به سازمان ملل ارجاع شد. از ۱۷ خبرنگار مذکور، ۲ نفر اهل جمهوری آذربایجان، ۵ نفر اهل مکزیک، ۵ نفر اهل هند، یک نفر اهل اسپانیا، ۲ نفر اهل مجارستان، یک نفر اهل مراکش و یک نفر نیز اهل توگو هستند. پایگاه وایر فاش کرده بود شماره تلفن بیش از ۴۰ خبرنگار هندی در فهرست افشاشده اهداف بالقوه جاسوسی ظاهر شده است.  
***
زن‌ستیز ژاپنی با چاقو چندین نفر را مجروح کرد
یک مرد ژاپنی که با حمله با چاقو به جمعیت در متروی توکیو موجب زخمی شدن ۱۰ نفر شد، انگیزه اصلی خود را مشاهده چهره خندان زنان توصیف کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این مرد که در متروی توکیو به جمعیت حمله کرده بود، روز جمعه به پلیس گفت مشاهده چهره خوشحال زنان او را خشمگین کرده و خواسته آنها را بکشد. پس از حمله فرد مهاجم با چاقو به جمعیت در یک ایستگاه مترو در غرب توکیو، پلیس این مرد ۳۶ ساله را در نقطه دیگری از شهر توکیو دستگیر کرد. یک خانم دانشجو در پی حمله این شخص بشدت زخمی شد در حالی ‌که دیگر قربانیان دچار جراحات سطحی‌تری شدند. به گزارش روزنامه سانکی ژاپن، این مظنون به پلیس گفت: احساس اینکه می‌خواهم زنان با چهره خوشحال را به قتل برسانم از ۶ سال قبل شروع شد. همه خوب بودند و من می‌خواستم تعداد زیادی آدم بکشم. یک سخنگوی پلیس اعلام کرد آنها هیچ اطلاعات اضافه‌ای درباره جزئیات این پرونده برای ارائه ندارند. 

Page Generated in 0/0055 sec