printlogo


کد خبر: 236658تاریخ: 1400/5/17 00:00
رئیس مرکز انتقال خون تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» خواستار حضور مردم به منظور اهدای خون شد
بحران کمبود خون بیخ گوش تهران

گروه اجتماعی: شیوع ویروس کرونا در کشور طی یک سال و نیم گذشته ذخایر خونی را با چالش رو‌به‌رو کرده است، به نحوی که اگر حتی برای یک یا ۲ روز میزان مراجعات برای اهدای خون کاهش یابد ذخایر خون در کشور بویژه استان تهران با چالش رو‌به‌رو شده و به مرز بحران می‌رسد.  به گفته مدیرکل انتقال خون استان تهران، نیاز به فرآورده‌های خونی در تهران و کشور دائمی است و به همین منظور مردم باید به همراهی خود در اهدای خون ادامه دهند. 
محمدرضا مهدی‌زاده در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: در سطح بیمارستان‌ها بیمارانی حضور دارند که به عمل جراحی نیاز دارند یا به صورت روزانه سوانح و حوادث باعث می‌شود تا مراجعات به مراکز درمانی وجود داشته باشد که هر کدام از این مراجعات نیاز به استفاده از فرآورده‌های خونی دارند. وی ادامه داد: همچنین بیماران تالاسمی و هموفیلی حیات‌شان به استفاده از فرآورده‌های خونی گره خورده است و به طور مکرر باید به آنان خون تزریق شود، لذا با توجه به این موضوع ما از مردم می‌خواهیم که به صورت مرتب به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و با اهدای خون سالم خود ما را برای یاری رساندن به بیماران همراهی کنند. 
مدیرکل انتقال خون استان تهران خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که نیاز به فرآورده‌های خونی همیشگی است و ما نمی‌توانیم بگوییم که در یک فصل خاص یا ماه خاص نیاز خونی‌مان کمتر است. 
وی با بیان اینکه شیوع گسترده ویروس کرونا در جامعه بویژه استان تهران میزان نیاز به فرآورده‌های خونی را کاهش نداده است، گفت: در این روزهای سخت مردم اهدای خون را فراموش نکنند و با مراجعه به مراکز یاری‌گر هموطنان خود در بیمارستان‌ها باشند. 
مهدی‌زاده اظهار داشت: با توجه به تجربه یک سال و نیمی که از بیماری کرونا داریم تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در مراکز انتقال خون مورد توجه قرار داده‌ایم تا فردی در حین اهدای خون با مشکل رو‌به‌رو نشود. از مردم خواهش می‌کنم اهدای خون را در این روزهای سخت و حیاتی فراموش نکنند و با خیال راحت به مراکز مراجعه کنند. مردم همیشه در روزهای سخت و در بزنگاه‌ها یاری‌گر سازمان انتقال خون بوده‌اند. 
وی در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون وضعیت ذخایر خونی در تهران چگونه است، گفت: حوادثی مانند شیوع کرونا در میزان اهدای خون تاثیر می‌گذارد، چرا که مردم در این شرایط کمتر علاقه دارند از خانه بیرون بیایند اما ما از مردم می‌خواهیم در صورتی که برای یک کار واجب از خانه خارج شدند از این فرصت استفاده کرده و به مراکز انتقال خون که آدرس آنها در سایت سازمان وجود دارد مراجعه کرده و خون اهدا کنند. 
مهدی‌زاده بیان کرد: هم‌اکنون ذخایر خونی ما در شرایط بحرانی نیست اما استان تهران با بقیه استان‌ها فرق دارد، چرا که به صورت روزانه 1200 الی 1300 گلبول قرمز متراکم در حال توزیع است اما نکته جدی این است که اگر ۲ روز مراجعات مردم کاهش یابد، تهران به نقطه بحران می‌رسد.

Page Generated in 0/0124 sec