printlogo


کد خبر: 236662تاریخ: 1400/5/17 00:00
اخبار

حذف مالیات ۱۲۰ هزار تن مرغ منجمد وارداتی
وزارت صمت ۱۲۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد را که مجوز واردات آن را اخیرا صادر کرده بود، در فهرست اقلام معاف از پرداخت علی‌الحساب مالیات، به میزان 4‌درصد ارزش گمرکی قرار داد. عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار در نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از نامه معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، درباره معافیت برخی کالاهای اساسی و ضروری از پرداخت مالیات صورت علی‌الحساب برای واردات قطعی کالا به میزان 4‌درصد ارزش گمرکی خبر داد. بر این اساس دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده که در زمینه اجرای دقیق مصوبه هیات وزیران مبنی بر واردات ۱۲۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد، از نظر این معاونت قرار گرفتن محموله‌های گوشت مرغ منجمد وارداتی در فهرست اقلام معاف از پرداخت علی‌الحساب مالیات بلامانع است و ابلاغ شود. همچنین در این نامه آمده سازمان امور مالیاتی کشور براساس ضوابط و عملکرد قطعی نسبت به اخذ مالیات اقدام می‌کند و حذف علی‌الحساب پرداختی فوق به منزله معافیت از مالیات نیست. گفتنی است اواخر اسفندماه سال قبل، هیات وزیران، شرکت پشتیبانی امور دام را مجاز به واردات تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با ارز ترجیحی اعلام کرد. بعد از آن در خرداد ماه سال جاری بار دیگر هیات وزیران مجوز واردات ۱۲۰ هزار تن مرغ با ارز ترجیحی را صادر کرد. اما آمار گمرک ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا نیمه تیرماه فقط ۱۱ هزار و ۲۰۰ هزار تن مرغ به ارزش ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است.  
***
روند کاهشی نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله شده 
چک‌ برگشتی یکی از موانع مهم بر سر راه کسب و کارها شناخته می‌شود، زیرا علاوه بر اخلال در معاملات صاحبان کسب و کار، اعتماد طرفین معامله به انجام مبادله را نیز کاهش می‌دهد؛ معضلی که بویژه تا سال1396 دامنگیر بسیاری از کسب‌و‌کارها بود. به منظور کاهش نرخ برگشت چک و افزایش اعتماد در معاملات با چک، قانون جدید چک در سال1397 تصویب شد. بر اساس آمارهای ماهانه بانک مرکزی، خردادماه امسال 8 میلیون فقره چک به ارزش 6/222 هزار میلیارد تومان مبادله شده که به نسبت ماه قبل که 5/7 میلیون فقره چک به ارزش 3/194 هزار میلیارد تومان مبادله شده بود، با افزایش 4/6 درصدی در تعداد و 6/14 درصدی در ارزش مواجه شده است. براساس آمارها، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ شده در خردادماه امسال برابر با 5/9 درصد بوده است، در حالی که همین نسبت در خردادماه سال قبل برابر با 1/11 درصد بوده است. در 3 ماهه ابتدایی پارسال، نسبت ارزش چک‌‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده برابر با 6/13 درصد بوده و همین نسبت از ابتدای امسال تا انتهای خردادماه، برابر با 8/11 درصد شده است. نسبت تعداد چک‌‌های برگشتی به مبادله‌‌شده از ابتدای فروردین‌ماه تا انتهای خردادماه نیز سال گذشته برابر با 6/13 درصد و سال 1400 برابر با 9 درصد شده است. مقایسه این اعداد، کاهش 34 درصدی نسبت ارزش چک‌‌های برگشتی به مبادله‌‌شده را نشان می‌دهد. 
***
قیمت گاز در اروپا رکورد زد
قیمت گاز طبیعی در اروپا به دنبال آتش‌سوزی در پالایشگاه گزپروم روسیه و توقف عرضه گاز به این منطقه تا 3/546 دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب بالا رفت. به دنبال وقوع یک حادثه در پالایشگاه گزپروم در روسیه که باعث توقف عرضه گاز به اروپا شد، قیمت گاز طبیعی در این منطقه افزایش یافت. طبق اطلاعات اینترنشنال اکسچنج، قیمت گاز برای تحویل در ماه سپتامبر در هلند تا 3/546 دلار در هر 1000 متر مکعب بالا رفته است. این افزایش قیمت به دنبال کاهش موقت عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله گاز یامال- اروپا صورت گرفته است. آتش‌سوزی در پالایشگاه اورنگوی شرکت انرژی گزپروم روسیه در سیبری باعث توقف عرضه گاز به اروپا شده است. این آتش‌سوزی در پنجم آگوست مهار شد ولی حجم گازی که از طریق این تأسیسات انتقال پیدا می‌کند هنوز تامین نشده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که روسیه آماده می‌شود عرضه گاز به بازار اروپا را از طریق خط لوله نورداستریم 2 افزایش دهد. این خط لوله اواخر همین ماه تکمیل خواهد شد. بازار اروپا در حال حاضر به خاطر افزایش تقاضا پس از عبور نسبی از بحران کرونا و کاهش عرضه گاز از میدان گازی ترول، اصلی‌ترین منبع عرضه گاز به این منطقه، با کمبود شدید گاز مواجه است.

Page Generated in 0/0061 sec