printlogo


کد خبر: 236673تاریخ: 1400/5/17 00:00
عدم اجماع اعضای شورای امنیت در حمایت از ادعا‌ی ضد ایرانی انگلیس درباره کشتی صهیونیستی
سناریوی ناکام

گروه سیاسی: پس از ادعاهای ضدایرانی انگلستان درباره حمله به کشتی صهیونیستی، یک منبع سازمان ملل به شبکه روسی «آرتی» گفت برخی اعضای شورای امنیت برای حمایت از این ادعاها در نشست روز جمعه آمادگی نداشتند و می‌گویند تحقیقات مستقل در این باره لازم است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، یک منبع سازمان ملل به شبکه روسی «آر‌تی» گفت برخی اعضای شورای امنیت در حمایت از ادعاهای مطرح شده از سوی شرکای غربی خود درباره حمله اخیر به یک نفتکش صهیونیستی در سواحل عمان موضع محتاطانه‌ای دارند و می‌گویند تحقیقات مستقل در این باره لازم است. 
به گزارش این شبکه، انگلیس خواستار نشست شورای امنیت پشت درهای بسته در روز جمعه برای بحث درباره حمله ادعایی پهپادی علیه یک نفتکش صهیونیستی شد و پیش از آن در روز سه‌شنبه بدون ارائه هیچ سند و مدرکی ادعا کرد «بسیار محتمل» است ایران مسؤول این حمله باشد. آمریکا نیز با ابراز حمایت از متحد خود، قول داد که برای اطمینان از پاسخگویی و شناسایی و برخورد با ایران در شورای امنیت، کار خواهد کرد. 
به گزارش «آرتی»، با این حال، منبع مذکور به این شبکه گفت که برخی اعضای شورای امنیت برای حمایت از ادعاهای انگلیس در نشست روز جمعه آمادگی نداشتند. این منبع در آخر گفت: بدیهی بود که همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل حاضر نبودند از پیشنهادات اتهامی شرکای غربی حمایت کنند، در حالی که نتایج تحقیقات مستقل و بی‌طرف بین‌المللی را نداشتند. 
گفتنی است روز جمعه وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ درباره حمله به کشتی صهیونیستی مرسر استریت بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. 
در این بیانیه آمده است: «ما وزیران خارجه کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، پادشاهی متحده و ایالات متحده آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپایی در تعهدمان به امنیت دریایی و حراست از کشتیرانی تجاری متحد هستیم». در ادامه این بیانیه آمده است: «ما حمله غیرقانونی انجام‌شده به یک کشتی تجاری در نزدیکی ساحل عمان در روز ۲۹ جولای را که به مرگ ۲ تبعه انگلیس و رومانی منجر شد محکوم می‌کنیم. این یک حمله عامدانه و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود». وزیران خارجه کشورهای گروه 7 با وجود اینکه مستندات لازم برای اثبات دست داشتن ایران در این حمله ارائه نشده، در بیانیه خود آورده‌اند: «تمام ادله موجود به وضوح به نقش ایران اشاره می‌کنند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد». در ادامه آمده است: «کشتی‌ها باید اجازه داشته باشند منطبق با قوانین بین‌المللی آزادانه تردد کنند. ما تمام تلاش خودمان را برای محافظت از کشتیرانی که اقتصاد دنیا به آن وابسته است ادامه خواهیم داد تا کشتی‌ها بتوانند بدون مواجه شدن با تهدیدها و اقدامات غیرمسؤولانه و خشن، آزادانه فعالیت کنند». وزرای خارجه گروه 7 تصریح کرده‌اند: «رفتار ایران، در کنار حمایتش از گروه‌های نیابتی و کنشگران غیردولتی مسلح، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم تمام رفتارهای ناسازگار با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کند و از همه طرف‌ها می‌خواهیم در ارتقای ثبات و صلح منطقه‌ای نقش سازنده‌ای ایفا کنند».
بعد از انتشار این بیانیه، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هم در واکنش به آن در توئیتر نوشت: «من از محکومیت جهانی حمله ایران به کشتی مرسر استریت استقبال می‌کنم. این، نقض آشکار و فاحش قوانین بین‌المللی بود و انگلیس به همکاری با متحدانش برای محافظت از جان انسان‌ها و حفظ آزادی تردد دریایی ادامه خواهد داد».
 
* واکنش ایران به صحنه‌سازی‌های بین‌المللی
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در واکنش به بیانیه وزرای خارجه کشورهای گروه 7 اظهار داشت: بیانیه بی‌اساس وزرای خارجه گروه 7 و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را که طی آن اتهامات بی‌اساسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است، بشدت محکوم می‌کنیم. 
وی افزود: قابل توجه است که این حادثه تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران که جلوه‌ای از انتقال دموکراتیک قدرت در ایران است، سناریوسازی شده است. 
خطیب‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: اینگونه سناریوسازی‌های بی‌پایه که غالبا رژیم صهیونیستی در پشت آن قرار دارد، با هدف مشوه ساختن فضا طراحی می‌شود و متاسفانه مشتریانی را که بلافاصله آماده نتیجه‌گیری‌های غیرواقعی و نابخردانه هستند نیز به همراه دارد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: در واقع برای اهل فن و آشنایان به تاریخ این منطقه، طراحی چنین توطئه‌هایی در مقاطع مختلف از سوی رژیم صهیونیستی تازگی ندارد. 
وی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تامین امنیت آبراه راهبردی خلیج‌فارس و تنگه هرمز کاملا متعهد است و آن را جزئی از امنیت خود دانسته و کماکان آماده مشارکت با کشورهای منطقه در زمینه ایجاد، استقرار و تضمین پایداری نظام امنیت دسته‌جمعی در منطقه است و در عین حال در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در این حوزه حتی اندکی تردید نخواهد کرد. 
پیش از این «زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره حادثه کشتی «مرسر استریت» در دریای عمان در پاسخ به تهدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، درباره هرگونه ماجراجویی و اشتباه محاسباتی هشدار داد و گفت: ما در دفاع از خود و تأمین منافع ملی خویش تردید به خود راه نخواهیم داد. 
وی افزود: رژیم اسرائیل همچنان گستاخانه تهدید می‌کند علیه کشورهای منطقه از زور استفاده خواهد کرد، در حالی ‌که این رژیم بیش از 7 دهه منبع اصلی تهدید، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه بوده است. 
ارشادی با اشاره به اظهارات تحریف شده درباره حادثه کشتی مرسر استریت گفت: ما با خانواده‌های کسانی که عزیزان‌شان را در آن حادثه تاسف‌بار از دست داده‌اند، ابراز همدردی می‌کنیم. 
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه مقامات اسرائیلی بلافاصله بعد از این حادثه، ایران را به انجام آن رخداد متهم کردند، اظهار داشت: این رویه همیشگی و معمول رژیم اسرائیل است. هدف آن نیز منحرف کردن افکار عمومی جهان از جنایات این رژیم و اقدامات غیرانسانی آن در منطقه است. 
وی تاکید کرد: آنها دیگران را به انجام کارهای نادرست متهم می‌کنند و تقریبا بعد از تمام حوادث در خاورمیانه، اسرائیل ایران را متهم می‌کند. آنها بلافاصله و بدون هیچ مدرکی این کار را انجام می‌دهند. ارشادی با تاکید بر اینکه مظلوم‌نمایی، دروغ و فریب ‌بخشی از ابزارهای رژیم اسرائیل است، گفت: هدف جار و جنجال اسرائیل در حادثه مرسر استریت پنهان کردن اعمال تروریستی خود علیه ناوبری تجاری است. این رژیم تنها در کمتر از ۲ سال، بیش از ۱۰ کشتی تجاری در دریاهای منطقه را مورد حمله قرار داده است. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه به برخی از این حمله‌ها اشاره کرد. 
وی تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل همچنین باید ثابت کند در دام فریب‌ها و اخبار ساختگی رژیم اسرائیل گرفتار نمی‌شود. 
ارشادی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در نامه اخیرمان به رئیس شورای امنیت تأکید کردیم، ما اتهام بی‌اساس اسرائیل درباره حادثه مرسر استریت را رد می‌کنیم. 
 
* سناریوسازی غربی‌ها برای اجماع علیه ایران
حواشی حادثه 10 روز پیش برای کشتی رژیم صهیونیستی در دریای عمان همچنان با طرح ادعاهای بدون سند توسط مقامات غربی و تهدیدهای آنان ادامه دارد. صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است. اندکی بعد از اعلام خبر هدف قرارگرفتن کشتی رژیم صهیونیستی با نام مرسر استریت، رسانه‌ها ادعا کردند که ۲ نفر از خدمه این کشتی تجاری با ملیت‌های انگلیس و رومانی در پی حمله به آن، کشته شدند. مقامات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به این کشتی بوده است. «آنتونی بلینکن» و «دومینیک راب» وزرای خارجه آمریکا و انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی این ادعا را تایید کردند. بلینکن در واکنش به این اتفاق گفت: «پاسخی جمعی در کار خواهد بود».
انگلیس در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت، بدون ارائه هیچ مستنداتی مدعی شد «بسیار محتمل است» ایران هفته گذشته با استفاده از یک یا چند پهپاد این نفتکش را مورد حمله قرار داده است که به کشته شدن ۲ نفر از خدمه آن منجر شد. 
جمهوری اسلامی ایران اتهامات رژیم صهیونیستی و مقام‌های کشورهای غربی را رد کرده است. «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در توئیتر ادعاهای رژیم صهیونیستی و مقام‌های کشورهای غربی علیه ایران را رد کرد و به آنها هشدار داد. 
خطیب‌زاده نوشت: «ایران به عنوان ضامن امنیت خلیج‌فارس، بیانیه‌های تحریک‌آمیز و به صورت هماهنگ طراحی‌ شده از سوی انگلستان و آمریکا را قویا محکوم می‌کند. آنها که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی‌های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی‌پایه و اساس به ایران اتهام‌زنی می‌کنند. هرگونه ماجراجویی ضدایرانی پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد».
این در حالی است که در کشاکش سناریوی روانی-رسانه‌ای علیه ایران روز سه‌شنبه منابع غربی با انتشار اخبار جهت‌دار و مشکوک تلاش کردند تردد نفتکش‌ها در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان را غیرعادی و ناامن نشان دهند. در این زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد سکان هدایت دست‌کم 4 کشتی در سواحل امارات عربی متحده از کنترل خارج شده است.
در همین حال، اداره عملیات دریایی انگلیس روز سه‌شنبه ادعا کرد نفتکش «آسفالت پرنسس» در سواحل عمان مورد ربایش قرار گرفته است و رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی حتی مدعی شدند ربایندگان شبه‌نظامیان وابسته به ایران بوده‌اند اما به فاصله 24 ساعت بعد این نهاد دولتی انگلیسی بدون هیچگونه توضیحی اعلام کرد: ربایندگانی که سوار نفتکش «آسفالت پرنسس» شده بودند آن را در سواحل امارات ترک کرده‌اند و نفتکش سالم است و حادثه پایان یافته است!
با گذاشتن این گزاره‌ها کنار یکدیگر به نظر می‌رسد دولت‌های متخاصم از جمله آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی قصد دارند با سناریوسازی و طرح ادعاهای خلاف واقع و با متهم کردن تهران روی به اجماع‌سازی جهانی آورند. تهدیدهای خارج از عرف مقامات غربی به منظور واکنش علیه ایران این گزاره را تقویت می‌کند. گفتنی است یک مقام امنیتی پیش از این به «نورنیوز» گفت: حدود یک ماه است واحدهای سایبری موساد با انتقال تجهیزات پیشرفته به یک امیرنشین امارات، برنامه جامعی را برای ایجاد اختلال در شبکه‌های ارتباطی و سامانه‌های ناوبری دریایی و هوایی در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان آغاز کرده‌اند. ایجاد اختلاف میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس و وارد کردن آنها به درگیری ناخواسته، اصلی‌ترین هدف اسرائیل در این باره است. در صورت لزوم اطلاعات دقیق‌تری از محل استقرار، تجهیزات فنی و برنامه‌های این تیم که در هماهنگی کامل با دستگاه اطلاعاتی امارات فعالیت می‌کند، اعلام خواهد شد. 

Page Generated in 0/0075 sec