printlogo


کد خبر: 236675تاریخ: 1400/5/17 00:00
سومین و آخرین طلای ایران در المپیک توکیو در رشته کاراته توسط سجاد گنج‌زاده به دست آمد
رنج‌گنج
گنج‌زاده در فینال با دست شکسته به مصاف حریف عربستانی رفت و به‌خاطر خطای غیرورزشی حریف، به مدال طلا رسید

المپیک 2020 برای ایران با شگفتی محض شروع شد و با شگفتی نیز به پایان رسید. برای نخستین‌بار در تاریخ المپیک این جواد فروغی بود که در روز نخست یک طلا به کاروان ایران هدیه داد تا برای نخستین‌بار در همه ادوار المپیک نام کشورمان از همان روز نخست در جدول حاضر باشد اما این شگفتی پایان کار نبود، چرا که خودمان را آماده می‌کردیم با همان 2 طلا 2 نقره و 2 برنز کار را تمام کنیم که ناگهان دلاوری به نام سجاد گنج‌زاده آخرین و ناب‌ترین طلا را به کاروان ایران هدیه داد. ما کار را تمام شده می‌دانستیم که کاراته‌کای وزن مثبت ۷۵ کیلوگرم ایران به مدال طلای المپیک توکیو دست یافت. سجاد در فینال در حالی که با ضربه پای چپ مبارز عربستانی بیهوش شده بود، با هانسوکو شدن حریفش، قهرمان المپیک شد. یک چشم‌مان شادمان از طلای قهرمان‌مان بود و چشم دیگرمان نگران سلامتی او. سجاد گنج‌زاده تنها کاراته‌کای مردان ایران در المپیک توکیو و دارنده یک مدال طلا و ۲ نقره جهان، در دیدار فینال برابر طارق حامدی از عربستان در حالی که پس از یک دقیقه با نتیجه ۴ بر یک عقب بود، با ضربه محکم پای چپ حریف عربستانی به صورتش روی تاتامی افتاد و در حالت بیهوشی قرار گرفت. گنج‌زاده سپس با برانکارد از تاتامی خارج شد. پس از این اتفاق ۵ داور میدان وارد شور شدند و در نهایت کاراته‌کای عربستانی را به دلیل وارد کردن ضربه محکم غیر‌ورزشی به گنج‌زاده دیسکالیفه اعلام کردند تا مدال طلا از آن سجاد گنج‌زاده شود. گنج‌زاده پیش از این در مرحله گروهی در مجموع با ۳ پیروزی و یک تساوی به عنوان سرگروه راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. وی در این مرحله مقابل «اوگور آکتاش» دارنده مدال برنز جهان و نفر نخست رنکینگ از ترکیه روی تاتامی رفت و در پایان در دیداری سخت و حساس با نتیجه ۲-2 و با امتیاز سانشو به برتری رسید و به فینال راه یافت. هدایت سجاد گنج‌زاده در این رقابت‌ها بر عهده سیدشهرام هروی، سرمربی تیم ‌ملی کاراته ایران بود. پیش از این سارا بهمنیار در رقابت‌های وزن منفی ۵۵ کیلوگرم المپیک توکیو که روز پنجشنبه برگزار شد با یک پیروزی و ۲ شکست از دور رقابت‌ها کنار رفت و حمیده عباسعلی دیگر نماینده کاراته بانوان ایران نیز دیروز با ۲ پیروزی و ۲ شکست حذف شد تا تیم ۲ نفره بانوان ایران بدون کسب مدال به کار خود در المپیک توکیو پایان دهد. رشته ورزشی کاراته برای نخستین‌‌بار است که به دلیل درخواست ژاپن میزبان، در بازی‌های المپیک حضور رسمی داشت اما در دوره بعدی المپیک در پاریس حضور نخواهد داشت.
 
* پرونده کاروان ایران با ۷ مدال بسته شد
کاروان ورزشی کشورمان با ۷ مدال رنگارنگ به کار خود در بازی‌های المپیک توکیو پایان داد. کار نمایندگان کشورمان در بازی‌های المپیک توکیو با برگزاری رقابت‌های کاراته به پایان رسید تا کاراته پایانی طلایی برای کشورمان در این دوره از بازی‌ها رقم بزند. کاروان ورزشی ایران با ۶۵ ورزشکار در المپیک توکیو شرکت کرد که حاصل کار ۷ مدال رنگارنگ بود. در این دوره از بازی‌ها تیراندازی و کاراته‌ رشته‌هایی بودند که غیر از کشتی و وزنه‌برداری صاحب مدال شدند. البته حضور کاراته فقط محدود به المپیک توکیو بود که با توجه به درخواست میزبان انجام شد. این رشته در بازی‌های پاریس حضور ندارد.
اسامی مدال‌آوران به شرح زیر است:
1- جواد فروغی، تیراندازی: طلا
2- محمدرضا گرایی، کشتی فرنگی: طلا
3- سجاد گنج‌زاده، کاراته: طلا
4- علی داوودی، وزنه‌برداری: نقره
5- حسن یزدانی، کشتی آزاد: نقره
6- محمدهادی ساروی، کشتی فرنگی: برنز
7- امیرحسین زارع، کشتی آزاد: برنز
***
اقدام جالب گنج‌‎زاده پس از قهرمانی المپیک
کاراته‎کای کشورمان پس از کسب قهرمانی، مدال طلای خود را بر گردن مربی خود انداخت. در ادامه گنج‎زاده، پرچمی را که نام مقدس حضرت ابوالفضل(ع) بر آن نقش بسته بود به نمایش گذاشت و گفت: این پرچم در تمام مسابقات کنار ما بود و با توسل به نام حضرت ابوالفضل(ع) توانستم به این موفقیت دست ‌یابم.
***
ایران با طلای تاریخی گنج‌زاده در رده بیست‌وهفتم ایستاد
کاروان ایران سی‌و‌دومین دوره بازی‌های ٢٠٢٠ توکیو را با نشان زرین سجاد گنج‌زاده در نخستین حضور کاراته در المپیک به پایان برد و کشورمان با کسب ۷ مدال در جایگاه بیست‌وهفتم ایستاد. نمایندگان ایران در این دوره از بازی‌ها با ۶۶ ورزشکار در ۱۶ رشته در حالی به توکیو اعزام شدند که در ۴ رشته تیراندازی، کشتی، وزنه‌برداری و کاراته مدال گرفتند. کاراته در نخستین حضور خود در المپیک تاریخ‌ساز شد و سجاد گنج‌زاده کاراته‌کای وزن به اضافه ٧٥ کیلوگرم سومین نشان طلای کاروان ایران و نخستین طلای کاراته در المپیک را در تاتامی شکار کرد؛ رشته‌ای که انتظار مدال‌آوری در آن متصور نبود طلایی شد و گنج‌زاده گنج خود را در توکیو برداشت کرد. 
المپیک توکیو برای ایران غیرمنتظره شروع شد؛ جواد فروغی در نخستین روز بازی‌ها مدال طلا برای ایران گرفت و با ۴۲ سال مسن‌ترین مدال‌آور ایرانی تاریخ المپیک شد. فروغی برای نخستین‌بار هم تیراندازی ایران را در تاریخ المپیک صاحب مدال کرد. محمدرضا گرایی دومین طلایی ایران و نخستین طلایی کشتی فرنگی در وزن ۶۷ کیلوگرم بود که با هوش و ذکاوت مثال‌زدنی و باج ندادن به حریفان ریز و درشت، روی سکوی نخست رفت. علی داوودی، جوان اول وزنه‌برداری ایران (21 ساله) با ثبت رکورد مجموع ۴۴۱ کیلوگرم و ضرب نخستین مدال نقره در المپیک توکیو به یک دهه ناکامی ایران در دسته فوق‌سنگین پایان داد. اما دومین نقره کاروان و نخستین نقره در کشتی آزاد را حسن یزدانی، آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم کشورمان در مبارزه فینال این وزن در بازی‌های المپیک توکیو با شکست برابر «دیوید تیلور» آمریکایی کسب کرد. محمدهادی ساروی، فرنگی‌کار وزن ۹۷ کیلوگرم ایران هم در مبارزه رده‌بندی در بازی‌های المپیک توکیو با پیروزی مقابل کشتی‌گیر فنلاندی به مدال برنز دست یافت؛ این نخستین مدال کشتی کشورمان در المپیک ۲۰۲۰ بود. ششمین مدال کاروان ایران توسط امیرحسین زارع، آزادکار 20 ساله وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشورمان با پیروزی مقابل نماینده چین، کسب شد که جنسش از برنز بود. از سویی ١٠ زن ورزشکار در حالی به این رویداد اعزام شدند که بهترین جایگاه در قایقرانی کسب شد. نازنین ملایی که با نایب‌قهرمانی در مسابقات گزینشی ژاپن توانسته بود سهمیه روئینگ ایران را قطعی کند، نخستین ورزشکار ایرانی بود که در توکیو به مصاف حریفان خود رفت و با عملکرد مناسب خود موجب شد رکورد بهترین نتیجه یک پاروزن ایرانی در ادوار المپیک به ثبت برسد. پیش از این بهترین عنوان یک قایقران زن ایران بیست‌و‌پنجمی بود. ملایی در این دوره از بازی‌های المپیک موفق شد در جایگاه یازدهم قرار گیرد. 

Page Generated in 0/0065 sec