printlogo


کد خبر: 236691تاریخ: 1400/5/18 00:00
بمباران شبه‌نظامیان توسط بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکا نتوانست جلوی طالبان را بگیرد
4 ولایت افغانستان در اشغال طالبان

در ادامه پیشروی‌های طالبان، این گروه طی 48 ساعت پس از تصرف مرکز ولایت‌های نیمروز و جوزجان، دیروز نیز ۲ مرکز ایالت دیگر یعنی قندوز و سرپل را تصرف کرد. جمعه گذشته بود که طالبان با تصرف زرنج و 3 شهر دیگر، تمام ولایت راهبردی نیمروز در مرزهای شرقی کشورمان را به طور کامل به تصرف خود درآورد. به این ترتیب با توجه به سابقه تسلط نسبی طالب‌ها بر مناطق کوهستانی قبایلی پشتون‌نشین در مرز پاکستان و ارتفاعات دور افتاده هیمالیایی و دره‌های راهبردی استان بدخشان در مرز با چین، می‌توان گفت این گروه در حال حاضر در منتهاالیه شرقی، غربی، شمالی و جنوبی افغانستان، ایالاتی را تحت اشغال یا کنترل نسبی خود درآورده است. 
محمد نور‌رحمانی، رئیس شورای ولایتی سرپل روز یکشنبه اعلام کرد پس از چند روز درگیری، مرکز ولایت سرپل در شمال مرکزی کشور به‌ دست طالبان سقوط کرده است. رحمانی افزود مقامات امنیتی و دولتی سرپل به مقر گردان ارتش در ۲ کیلومتری غرب سرپل عقب‌نشینی کرده‌اند و در حال حاضر جنگ در این منطقه جریان دارد. او نرسیدن کمک هوایی (توسط آمریکایی‌ها) را عامل سقوط سرپل عنوان کرد. 
مرکز ولایت جوزجان در همسایگی سرپل به عنوان شمالی‌ترین ایالت افغانستان نیز یک روز جلوتر به دست شبه‌نظامیان افتاده بود. 
به گفته حلیمه صدف، نماینده جوزجان در پارلمان، مناطق داخل شهر شبرغان از جمله تمام ادارات دولتی، ساختمان استانداری، ارگان‌های دولتی، امنیتی و خانه ژنرال عبدالرشید دوستم، رهبر گروه‌های ازبک به دست طالبان سقوط کرده‌ و نیروهای دولتی با تحمل تلفات سنگین به مزارشریف عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری آوا، نیروهای دولتی تنها در فرودگاه «خواجه دوکوه» ولایت جوزجان حضور دارند. ژنرال دوستم به دنبال سقوط پایگاه سنتی‌اش از 4 دهه پیش، از شبرغان گریخته و خواهان اعلام وضعیت فوق‌العاده در جوزجان شده، هر چند بعید است اعلام وضعیت ویژه در کل کشور نیز شرایط را عوض کند. 
این به رغم بمباران‌های شدید محل تجمع نیروهای طالب در شهر شبرغان توسط بمب‌افکن‌های راهبردی «بی‌52» آمریکا به دستور بایدن بود. البته ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ارتش تروریست آمریکا در خاورمیانه) پیش‌تر گفته بود به حملات هوایی علیه مهاجمان در حمایت از نیروهای دولتی افغان ادامه خواهد داد. اگرچه وزارت دفاع افغانستان و پنتاگون مدعی شده‌اند این بمباران تلفات سنگینی به طالبان تحمیل کرده است اما هیچ تاثیری بر جلوگیری از اشغال شبرغان نداشته است؛ روندی که نشان می‌دهد دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای بمباران نیروهای چریکی و عمدتا غیر متمرکز طالبان توسط بمب‌افکن‌های راهبردی، صرفا نمایشی است. 
علاوه بر این یکی از رهبران طالب در واکنش به این بمباران‌ها گفته آمریکایی‌ها غیرنظامیان زیادی را در جریان این حملات به خاک و خون کشیده‌اند. پیش از این شورای علمای شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند نیز خواهان توقف بمباران هوایی این شهر توسط اشغالگران آمریکایی به بهانه مبارزه با مهاجمان شده بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام امنیتی غربی که نامش فاش نشده نیز در این باره گفته است:«این واقعیت که طالب‌ها (برخلاف توافق دوحه با آمریکا) به مراکز ولایت‌ها حمله می‌کنند، واکنش تندی به پشتیبانی هوایی آمریکا از نیروهای افغان است؛ طالبان ثابت کرده اکنون فقط با کنترل گذرگاه‌های مرزی متوقف نخواهد شد».
همچنین دیروز صبح اعلام شد نیروهای طالبان بخش‌هایی از شهر قندوز، مرکز ولایتی شمالی به همین نام در نزدیکی کابل در مرز با تاجیکستان را تصرف کردند. ابتدا گفته می‌شد ادارات دولتی و فرودگاه این شهر همچنان در کنترل دولت است و تاج محمد، فرمانده نیروهای ارتش در قندوز، وعده آغاز عملیات پاکسازی شهر با کمک بمباران‌های آمریکایی‌ها را داد اما ظهرگاه فاش شد او و همه نیروهای دولتی مرکز شهر را تخلیه کرده و به فرودگاه عقب‌نشینی کرده‌اند. جز 4 ولایت مزبور که مرکز و نقاط کلیدی‌شان سقوط کرده، جنگ در شهر‌های لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند (جنوب غربی) و طالقان تخار (شمال شرقی) با شدت بیشتری نسبت به دیگر شهرها جریان دارد. به گزارش خبرگزاری افق‌نیوز افغانستان، در استان تخار، گروه طالبان زندان مرکزی طالقان را تصرف کرده و زندانیان همسو با خود را آزاد کرده است.

Page Generated in 0/0060 sec