printlogo


کد خبر: 236692تاریخ: 1400/5/18 00:00
دور دنیا

پیشنهاد الکاظمی برای حل مسأله تحریم انتخابات
نخست‌وزیر عراق پیشنهاد کرد یک کمیته سیاسی برای گفت‌وگو با فراکسیون‌هایی که اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند، تشکیل شود. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، این پیشنهاد الکاظمی در جریان نشست روز شنبه گروه‌ها و احزاب سیاسی عراق درباره انتخابات آتی مطرح شد. طبق بیانیه دولت عراق، این نشست در مقر دولت با نظارت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و با حضور محمد حلبوسی رئیس پارلمان، فائق زیدان رئیس شورای عالی دستگاه قضایی، کمیساریای انتخابات و هیات سازمان ملل در عراق برگزار شد. طبق این بیانیه، کمیساریای انتخابات گزارش مفصلی از آمادگی‌های فنی و توان خود برای برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر آن یعنی دهم اکتبر آتی ارائه کرد. الکاظمی نیز در این نشست تاکید کرد کابینه‌اش به تاریخ تعیین‌شده برای برگزاری انتخابات پایبند است و می‌تواند شرایط مناسب برای آن را فراهم کند. همچنین الکاظمی پیشنهاد داد کمیته‌ای از فراکسیون‌های سیاسی جهت گفت‌وگو با فراکسیون‌هایی که انصراف خود را از انتخابات اعلام کرده‌اند، تشکیل شود. 
***
شلیک نیروهای ارمنستان به مواضع ارتش آذربایجان در نخجوان
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز یکشنبه از شلیک نیروهای ارمنستان به مواضع نیروهای این کشور در خطوط مرزی خبر داد. «ترندنیوز» با اعلام این خبر به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نوشت نیروهای ارمنستان صبح یکشنبه با سلاح‌های سبک به مواضع نیروهای جمهوری آذربایجان در شهرک «آرازدین» و همچنین «شهرک حیدرآباد» در منطقه خود‌مختار «نخجوان» شلیک کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه خود افزود: حملات هیچ‌گونه تلفاتی نداشته و یگان‌های ارتش این کشور وضعیت جبهه‌های عملیاتی را کنترل می‌کنند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه دیگری اعلام کرد وزیر دفاع این کشور روز یکشنبه از واحدهای نظامی مستقر در قلمروهای مناطق «کلباجر» و «لاچین» بازدید کرد. وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در دیدار با پرسنل نظامی، اهمیت تاریخی پیروزی در جنگ اخیر با ارمنستان را به آنها یادآوری کرد. وزارت دفاع ارمنستان نیز شنبه مدعی شد مواضع نظامی این کشور در نزدیکی دریاچه «سوا» در استان سیونیک مورد حمله طرف مقابل قرار گرفت. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد: «آتش دشمن با اقدامات متقابل ارتش ارمنستان مهار شد». 
***
استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه علیه فلسطینیان
مدیر دفتر هیات مقابله با دیوار نژادپرستانه و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در شمال کرانه باختری تاکید کرد ارتش رژیم صهیونیستی برای سرکوب راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز فلسطینیان در کرانه باختری، از زور مفرط و سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی استفاده کرده است. مراد شتیوی تصریح کرد رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند مقاومت مردمی در کرانه باختری گسترش پیدا نکند و برای همین از هر ابزار و سلاحی برای سرکوب آن استفاده می‌کند. شتیوی اظهار داشت که نظامیان رژیم صهیونیستی در مناطق بسیاری از جمله کفر قدوم، بیتا، بیت دجن در نابلس و بیت امر در الخلیل از چنین سلاح‌هایی برای سرکوب فلسطینیان استفاده کرده‌اند. وی تصریح کرد اشغالگران صهیونیست، فلسطینیان را بدون اینکه خطری را متوجه آنان کنند، از فاصله نزدیک از ناحیه بالاتنه هدف قرار می‌دهند. 
***
هشدار درباره احتمال اقدام به خشونت از سوی هواداران ترامپ
 وزارت امنیت داخلی آمریکا روز شنبه درباره افزایش درخواست هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای دست زدن به اعمال خشونت‌بار هشدار داد. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، در این اخطاریه آمده است: «وزارت امنیت داخلی گزارش‌هایی را درباره افزایش نه‌چندان سریع سطح فعالیت‌های آنلاینی که خشونت در پاسخ به ادعاهای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ و بازگرداندن ادعایی رئیس‌جمهور سابق ترامپ را خواستار هستند، به اطلاع می‌رساند». در این بیانیه آمده است:‌ «همچنان که مشاهده این الفاظ در سطح عمومی افزایش یافته است، درباره دعوت بیشتر به خشونت نگران هستیم. گزارش‌ها بر زمان‌بندی‌هایی تأکید دارند که بر امکان وقوع حوادثی در خلال ماه آگوست ۲۰۲۱ دلالت دارند». از سوی دیگر، یک سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا به هیل گفت اغلب مسؤولان این وزارتخانه اطلاعاتی درباره «افزایش فضای تهدید» را با مقامات محلی و ایالتی به اشتراک می‌گذارد تا از امنیت جوامع سراسر آمریکا اطمینان حاصل شود. ترامپ پس از شکست در انتخابات سال ۲۰۲۰ در برابر «جو بایدن» رقیب دموکراتش، ادعای تقلب گسترده در انتخابات کرد و شکایات متعددی را در ایالت‌های مختلف مطرح کرد. 
***
استقرار سربازان آمریکایی در جنوب یمن پس از پیشروی‌های پیاپی صنعا
رسانه‌های یمنی دیروز (یکشنبه) اعلام کردند آمریکا نیروهای نظامی خود را در منطقه یافع واقع در جنوب یمن مستقر کرد. به گزارش سایت «الخبر الیمنی»، رسانه‌های یمنی علت استقرار نظامیان آمریکایی در منطقه یافع را پشتیبانی از اعضای باقیمانده تشکیلات تروریستی القاعده دانستند که پس از عملیات گسترده صنعا با عنوان «النصر المبین» از البیضا گریختند. رسانه‌های یمنی تصاویری را به اشتراک گذاشته و عنوان کردند تصاویری که برخی فعالان منتشر کردند حاکی از حضور سربازانی با تابعیت آمریکایی در منطقه یافع است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چند هفته قبل به بهانه مبارزه با تروریسم از تمایل خود برای ایجاد گروه‌های جدید در یمن خبر داده بود. تمام این تحولات پس از آن رخ می‌دهد که پیشروی‌ نیروهای وابسته به صنعا به سوی پایگاه‌های ائتلاف عربی ضدیمن در تمام جبهه‌ها بویژه البیضا، مأرب و شبوه ادامه دارد.

Page Generated in 0/0117 sec