printlogo


کد خبر: 236701تاریخ: 1400/5/18 00:00
تاریخ شفاهی مدافعان حرم

 پس از شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی، ١٨ مردادماه را به نام مدافعان حرم نامیدند. سال‌هاست نیروهای دفاعی ایران را - که در سوریه به جنگ با داعش می‌پرداختند -  مدافعان حرم نامیده‌اند. بر همین اساس نویسنده‌هایی که در رابطه با ادبیات پایداری فعالیت داشتند به نوشتن زندگینامه و خاطرات شهدای مدافع حرم روی آوردند و در طول این سال‌ها کتاب‌های بسیاری از خاطرات مربوط به این شهدا که بعضا از زبان دوستان و همرزمان و خانواده‌های آنها بیان می‌شد به رشته تحریر درآمد. سال‌های ۹۶ و ۹۷ اوج انتشار این کتاب‌ها بود. پس از آن هم روال انتشار آثار مربوط به شهدای مدافع حرم همچنان ادامه داشت، با این تفاوت که این آثار از نظر کمی و کیفی به رشد قابل قبولی رسیده بودند و می‌شود گفت سالی که گذشت سال بلوغ آثار مربوط به شهدای مدافع حرم است. 
 
* شهید نوید
این کتاب جزو تازه‌ترین کتاب‌‌هایی است که درباره زندگی و خاطرات شهدای مدافع حرم نوشته شده است. خانم مرضیه اعتمادی، نویسنده خوش‌ذوق و خوش‌قریحه‌ای است که زندگینامه شهید را با مستنداتی از دست‌نوشته‌ها به شکل داستانی روان و جذاب به رشته تحریر درآورده است. این کتاب اواخر سال ٩٩ توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ و منتشر شد. 
 
* بی‌تو پریشانم
حجت‌الاسلام پورهنگ بر اثر ترور بیولوژیک ۳۱ شهریور ۹۵ به فیض شهادت نایل آمد که این کتاب با روایت و نویسندگی زینب پاشاپور، همسر شهید به نگارش درآمده و به چاپ رسیده است. شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام پورهنگ از مستشاران نظامی ایران و همچنین مبلغان فرهنگی در شهر لاذقیه بود که بر اثر شناسایی توسط دشمن و ترور بیولوژیک به شهادت رسید. نویسنده کتاب همسر شهید است. این کتاب توسط انتشارات روایت فتح چاپ و منتشر شد. 
 
* هیچ چیز مثل همیشه نیست
شهید امیر سیاوشی‌شاه‌عنایتی ۲ سال بود با همسرش ریحانه قرقانی عقد کرده بود. عشق و علاقه بین این ۲ آنقدر زیاد بود که همه آرزوها و برنامه‌های چند سال آینده زندگی‌شان را با هم چیده بودند. قرار بود اگر پسردار شدند، اسمش محمدطاها باشد و دخترشان را نازنین‌زهرا بگذارند. امیر مثل خیلی از تازه‌دامادها عاشق زن و زندگی‌اش بود اما درست در زمانی که می‌خواستند زندگی مشترک‌شان را زیر یک سقف آغاز کنند، همه داشته‌های دنیایی را رها کرد و در اعزام به سوریه شهید شد. خانم الهه آخرتی، نویسنده کتاب است که با نثری روان و دلنشین خاطرات این شهید را نگاشته است. 
 
* یک روز بعد از حیرانی
این کتاب روایت داستانی شهید مدافع حرم دهه هفتادی محمدرضا دهقان‌امیری است. محمدرضا ۲۱ آبان ۱۳۹۴ به‌عنوان بسیجی تکاور راهی دفاع از حرم حضرت زینب شد. همزمان با روزهای آخر ماه محرم‌الحرام در عملیات محرم در حومه حلب به فیض شهادت نایل آمد. محمدرضا وصیت کرده بود او را در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر دفن کنند. خانم فاطمه سلیمانی ازندریانی، نویسنده این کتاب است که خاطرات و زندگینامه شهید را به متفاوت‌ترین شکل ممکن نگاشته است. 
 
* همسایه‌های خانم‌جان
کتاب همسایه‌های خانم جان نوشته زینب عرفانیان، روایت پرستار احسان جاویدی از یک تجربه ناب انسانی در خاک سوریه است. از زمانی که سوریه، درگیری و جنگ با داعش را آغاز کرده، ایران از هیچ کمکی فروگذار نکرده است. مدافعان حرم چه با اسلحه دست گرفتن، چه با کمک کردن در بخش خدمات اجتماعی نشان دادند که از فداکاری دریغ نمی‌کنند و این کتاب هم، نوع دیگری از همان فداکاری‌ها را به تصویر کشیده است. خدماتی که پرستار احسان جاویدی در البوکمال سوریه در مدت 4 ماه به سرانجام رسانده است و خدمت‌رسانی او در بخش زنان و زایمان بیمارستان، پیکره این کتاب است و مخاطبانش را به دنیای دیگری می‌برد؛ دنیایی که گرفتار جنگ است و شاهد از جان گذشتگی مردان ایرانی و مدافعان حرم است.

Page Generated in 0/0068 sec