printlogo


کد خبر: 236706تاریخ: 1400/5/18 00:00
رکورد‌شکنی دوباره واکسیناسیون در کشور

با تزریق بیش از 528 هزار دوز واکسن طی 24 ساعت رکورد واکسیناسیون در کشور شکسته شد. با افزایش روند واردات واکسن‌های خارجی و در دست بودن واکسن‌های تولید داخل، همچنین توسعه مراکز واکسیناسیون، ظرفیت تزریق واکسن کرونا در کشور افزایش می‌یابد. به گزارش «وطن‌امروز»، مدیر تولید داخلی واکسن کرونا با اشاره به افزایش روزانه تزریق واکسن در کشور گفت: ظرفیت واکسیناسیون روزانه در کشور به بیش از 500 هزار دوز می‌رسد. 
حسین وطن‌پور، نماینده وزیر و مدیر تولید داخلی واکسن کرونا با اشاره به دریافت مجوز اضطراری واکسن پاستور کووک -که کار مشترک موسسه تحقیقاتی پاستور و موسسه فینلای کوبا است- گفت: تولید انبوه این واکسن آغاز شده و انتظار می‌رود اوایل شهریور وارد کشور شود. وی گفت: همزمان شرکت اکتوورکو توانسته تولید خود را نهایی کرده و تاییدیه فرآورده تولیدی خود را از شرکت اسپوتنیک روسیه دریافت کند و واکسن تولیدی این شرکت هم بزودی وارد بازار می‌شود. به نظر می‌رسد اواخر شهریور و اوایل مهرماه واکسن تولید داخلی بتواند نیاز داخل کشور را برطرف کند. 
وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه رده‌های سنی می‌توانند واکسن تزریق کنند؟ گفت: در حال حاضر متولدان 47 و قبل از آن می‌توانند ثبت‌نام کنند. امیدواریم بتوانیم بزودی سنین پایین‌تر را هم واکسینه کنیم. واقعیت این است که ظرفیت تزریق واکسن محدود است. وزارت دفاع، سایت جدید خودرویی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.  وطن‌پور در پاسخ به اینکه آیا خانم‌های باردار مجاز به تزریق واکسن کرونا هستند، گفت: واکسن‌های وارداتی با مشاوره پزشک می‌تواند برای خانم‌های باردار تزریق شود. واکسن‌های داخلی برکت و پاستور هم می‌تواند برای این افراد تزریق شود و نتیجه واکسن‌های جدید هم پس از تجزیه و تحلیل مطالعات بالینی بتدریج اعلام می‌شود. 
وی از تست کارآزمایی بالینی واکسن‌های برکت و پاستور در برابر ویروس کرونای دلتا خبر داد و گفت: قرار است از این پس تمام واکسن‌های تولید داخل بر روی ویروس‌های جهش‌یافته تست شده و گزارش آنها اعلام شود. واکسن‌های خارجی هم به جز فایزر و مدرنا که ادعای ایمنی در برابر ویروس دلتا را دارند، در مرحله آزمایش در برابر این ویروس هستند ولی واقعیت این است که افرادی که واکسن ‌زده‌اند حتی اگر به کرونا مبتلا شوند علائم خفیف‌تری خواهند داشت. 
مدیر تولید داخلی واکسن کرونا با اشاره به عوارض بیشتر تزریق واکسن آسترازنکا نسبت به واکسن‌های دیگر گفت: واقعیت این است که عوارض واکسن آسترازنکا نسبت به واکسن‌های دیگر بیشتر است و چون سیستم ایمنی افراد زیر 50 سال با قدرت بیشتری با این واکسن برخورد می‌کند بروز علائم هم خیلی شدیدتر است لذا با توجه به محدودیت تزریق این واکسن در کشور برای گروه‌های سنی مختلف و از طرفی تعدد واکسن در کشور، تصمیم بر این است آسترازنکا برای افراد بالای 50 سال تزریق شود. وی افزود: کوفتگی شدید، تب و اختلالات گوارشی و درد شدید عضلات از عوارض واکسن آسترازنکا تا 72 ساعت پس از تزریق است که در افراد زیر 50 سال شدیدتر بروز می‌کند.

Page Generated in 0/0166 sec