printlogo


کد خبر: 236710تاریخ: 1400/5/18 00:00
اخبار

پیش‌بینی افزایش مصرف برق به بیش از ۶۶ هزار مگاوات
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: روز گذشته نیاز مصرف برق به ۶۵ هزار و ۱۰۷ مگاوات رسید و پیش‌بینی می‌شود این میزان دوباره مرز ۶۶ هزار مگاوات را پشت ‌سر بگذارد. ورود موج جدید گرما احتمال ثبت رکوردهای جدید در مصرف برق را افزایش داده است. بالا رفتن دما میزان استفاده از وسایل سرمایشی را افزایش داده و در نتیجه شاهد شوک جدید مصرف خواهیم بود. در این راستا، شرکت مدیریت شبکه برق ایران به نقل از مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گزارش داد: روز گذشته روند نیاز مصرف برق به ۶۵ هزار و ۱۰۷ مگاوات رسید و پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش دمای هوا در روزهای آینده، این میزان مجدد مرز ۶۶ هزار مگاوات را پشت ‌سر بگذارد و رکوردهای جدیدی را ثبت کند. مصطفی رجبی‌مشهدی ادامه داد: گذر از این شرایط نیازمند همکاری همه مشترکان است. سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم با همکاری صنایع عمده و بزرگ برای کاهش مصرف، این هفته را نیز بدون خاموشی پشت‌ سر بگذاریم. رجبی‌مشهدی ادامه داد: با این حال کمک مردم بسیار موثر است و با کمک مردم می‌توانیم این هفته را که هفته گرمی است، بدون مشکل و قطعی برق در بخش خانگی سپری کنیم. وی پیش‌بینی کرد: روند کاهش دمای هوا از اواخر هفته جاری آغاز و تراز تولید و مصرف برق متعادل شود. روز گذشته شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد به دنبال پیش‌بینی افزایش دمای هوا از سوی سازمان هواشناسی، احتمال دارد مصرف برق بیش از 4‌هزار مگاوات افزایش یابد. 
***
واریز ۱,۷۵۰ میلیارد تومان به حساب گندمکاران
با واریز ۱,۷۵۰ میلیارد تومان به حساب گندمکاران کشور، مطالبات کشاورزانی که تا تاریخ ۱۱ مردادماه گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده‌اند به طور کامل پرداخت شد. خرید تضمینی گندم نیز با ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تن در جریان است. از شروع عملیات خرید تضمینی گندم تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان از کشاورزان کشور خریداری شده است. همچنین همه مطالبات کشاورزان گندمکاری که تا ۱۱ مرداد‌ماه گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده‌اند، به حساب آنان واریز شد. تاکنون نیمی از گندم کشور از کشاورزان استان‌های خوزستان، فارس و گلستان خریداری شده است. استان خوزستان با یک میلیون و ۸۳ هزار تن، استان فارس با ۵۰۶ هزار تن و گلستان با ۴۴۹ هزار تن تولید گندم بیشترین سهم از خرید را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین همزمان با خرید تضمینی گندم، مقدار ۱۲۶ هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش 3/1 هزار میلیارد تومان از کلزاکاران کشور خریداری و تمام مطالبات این محصول نیز واریز شده است. 5/1 تن دانه روغنی گلرنگ نیز در استان کرمان خریداری شده است. 
***
کاهش صادرات ایران به افغانستان طی ۲ هفته اخیر
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به کاهش صادرات ایران به افغانستان به علت اتفاقات اخیر در افغانستان گفت: با ادامه این روند قطعا بخشی از صادرات سالانه به این کشور را از دست می‌دهیم. حسین سلیمی درباره وضعیت تجارت ایران و افغانستان با توجه به حمله طالبان به برخی نقاط کشور افغانستان، گفت: وضعیت تجارت ایران با افغانستان متاثر از این شرایط است، زیرا با توجه به بروز ناامنی‌ها؛ تجار برای حفظ جان و مال خود تمایل کمتری به فعالیت تجاری دارند. رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه در حال حاضر 2 مرکز میلک و گمشاد بسته است، افزود: البته مرزهای ماهیرود و دوغارون باز است و تردد کامیون‌های تجاری از این 2 مرز انجام می‌شود اما براساس اطلاعات واصله از گمرکات، این ترددها به حداقل رسیده است و کامیون‌های اندکی از این مرزها عبور می‌کنند. وی در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در افغانستان و حملات طالبان، بعد از عبور کامیون‌ها، حمل کالاهای تجاری از مرز و ورود این کامیون‌ها به افغانستان معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنها باشد و کالا به مقصد برسد، لذا تجار و بازرگانان نیز فعالیت تجاری خود را به حداقل رسانده‌اند. سلیمی بیان داشت: بر اساس شنیده‌های غیر رسمی، در حال حاضر تردد کامیون محموله‌های بار تجاری از مرز دوغارون روزانه در حد 2 یا 3 کامیون است، در حالی که پیش از این شاید روزانه 100 کامیون حمل کالاهای تجاری از این مرز عبور می‌کرد. 
***
رشد ۸۰ درصدی ثبت سفارش کالاها
به گفته رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، ثبت سفارشات در تهران در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته که سهم ۸۴ درصدی مواد اولیه، کالاهای واسطه تولید و ماشین‌آلات خط تولید از واردات، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی برای افزایش واردات مواد اولیه برای تامین بازار داخل و صادرات است. هوشنگ رضائی‌ثمرین، از ورود بیش از ۲۷ هزار و ۳۰۰ پرونده ثبت سفارش در 4 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: از این تعداد، ۱۹ هزار پرونده تایید شده است. به گفته وی، ۱۷ درصد از پرونده‌های وارد شده توسط کارشناسان در دست بررسی است، ۷۰ درصد آن تایید و درباره مابقی اعلام نظرنهایی نشده است. رضائی‌ثمرین در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ارزش کل موارد تایید شده بالغ بر۶۰۶۱ میلیون یورو است، گفت: ۸۴ درصد از کالاها مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای تولید و ماشین‌آلات خط تولید بوده است. همچنین به گفته این مقام مسؤول، ثبت سفارشات 4 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی برای افزایش واردات مواد اولیه برای تامین بازار داخل و صادرات است. 

Page Generated in 0/0053 sec