printlogo


کد خبر: 236715تاریخ: 1400/5/18 00:00
در احکامی جداگانه توسط رئیس‌جمهور صورت گرفت
انتصاب مخبر و اسماعیلی به عنوان معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهور

گروه سیاسی: روز گذشته رئیس‌جمهور طی احکامی جداگانه محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی را به ترتیب به عنوان معاون اول و رئیس دفتر خود منصوب کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، روز گذشته طی حکمی محمد مخبر را به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور منصوب کرد. مخبر که با حکم رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۸۶ ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام را بر عهده داشته، دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل است. وی دارای سوابق مدیریتی متعدد پس از پیروزی انقلاب است؛ مسؤول بهداری سپاه دزفول در زمان جنگ، مدیرعامل مخابرات خوزستان، معاون استانداری خوزستان و معاون بازرگانی بنیاد مستضعفان بوده و از سال ۱۳۸۶ تاکنون نیز ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را بر عهده داشته ‌است. معاون اول رئیس‌جمهور در نخستین اظهارنظر پس از دریافت این حکم در صفحه توئیتر خود نوشت: «خداوند منان را شاکرم که در سنگر خدمت به مردم عزیز فرصت و مجالی فراهم شد تا با صمیمیت و بی‌پیرایه و بی‌واسطه بگویم و با صراحت بشنوم از شما مردان و زنان تاریخ‌ساز کشورم که افتخار سرزمین ایران اسلامی هستید». پیش از این در گمانه‌زنی‌‌ها نام مخبر به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور ذکر می‌شد که حضور مخبر در استقبال از برخی مقامات خارجی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری از جمله رؤسای‌جمهور عراق و افغانستان و جایگاه وی در این مراسم گمانه‌‌زنی‌های مذکور را تقویت کرده بود. 
همچنین رئیس‌جمهور در حکم دیگری، غلامحسین اسماعیلی را به عنوان رئیس دفتر خود منصوب کرد. اسماعیلی دارای سوابق متعدد اجرایی از جمله در دستگاه قضایی بوده و پیش از این سخنگو و رئیس حوزه ریاست قوه‌ قضائیه بوده است. 
 
* نگاهی به سوابق اجرایی و مدیریتی مخبر
محمد مخبر با حکم رهبر معظم انقلاب از سال1386 ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام را بر عهده داشته و دستاوردهای دوره مدیریت وی بویژه در سال‌های اخیر و ایام شیوع کرونا مورد توجه مردم و اقشار مختلف کشور قرار گرفت. وی دارای سوابقی همچون مسؤول بهداری سپاه دزفول، حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی، معاون بازرگانی بنیاد مستضعفان، مدیرعامل مخابرات خوزستان و معاون استانداری خوزستان است. از اقدامات مخبر در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، تأسیس و راه‌اندازی بنیاد برکت، بنیاد احسان، مؤسسه دانش‌بنیان برکت و جهت‌‌دهی همه منابع و سرمایه‌گذاری‌های ستاد به مناطق محروم و روستایی و سرمایه‌گذاری زیربنایی برای «پیشرفت و محرومیت‌زدایی» در این مناطق و ورود به مباحث استراتژیک و حیاتی کشور بوده است. شناخته‌شده‌ترین بخش فعالیت‌های ستاد نزد افکار عمومی در دوره ریاست محمد مخبر را شاید بتوان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و ورود همه‌جانبه این مجموعه برای مبارزه با این بیماری دانست تا کمبودهای به وجود آمده در سطح کشور را رفع ‌کند. در این عرصه می‌توان به دستاوردهای زیر اشاره کرد:
تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) و کسب مجوز تزریق عمومی به عنوان نخستین واکسن تأییدشده از سوی وزارت بهداشت، احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید واکسن خاورمیانه، احداث بزرگ‌ترین شهرک دارویی کشور، احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماسک در منطقه با ظرفیت تولید 5 میلیون ماسک در روز با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ظرف 20 روز در نخستین ماه‌های آغاز کرونا، راه‌اندازی کارخانه تولید داروی رمدسیویر و ایورمکتین و راه‌اندازی خطوط تولید انواع کیت‌های تشخیص فوری کرونا. 
 
* معرفی کابینه؛ احتمالاً فردا
در روزهای گذشته و بویژه پس از فرمایش رهبرانقلاب به رئیس‌جمهور برای تسریع در شکل‌گیری دولت، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره معرفی کابینه صورت گرفته بود. با این حال روز گذشته نیز خبری از لیست نهایی کابینه دولت سیزدهم منتشر نشد. با این حال حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با فارس با اشاره به نهایی نشدن کابینه دولت سیزدهم از ارسال احتمالی لیست وزرای دولت به مجلس در روز سه‌شنبه -فردا- خبر داد و گفت: بعد از اعلام لیست اعضای پیشنهادی کابینه، مجلس شورای اسلامی صلاحیت این افراد را بررسی خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0096 sec