printlogo


کد خبر: 236722تاریخ: 1400/5/18 00:00
سخنان سیدحسن نصرالله، شخصیت ثبات‌ساز حزب‌الله را در عرصه داخلی و مقابله با تهدیدات منطقه‌ای نشان داد
مدیریت حزب‌اللهی منازعه

گروه بین‌الملل: سخنان سیدحسن نصرالله به مناسبت پانزدهمین سالروز پیروزی حزب‌الله لبنان بر رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه حاوی نکات مهمی بود. دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی تاکید کرد نکته (موازنه) جدیدی در دستور کار مقاومت لبنان علیه رژیم صهیونیستی وجود ندارد و آنچه رقم خورده، تثبیت معادله قبلی مبنی بر پاسخ متقابل است. اظهارنظر نصرالله پیرامون همتراز بودن واکنش مقاومت به تجاوز رژیم صهیونیستی در نوع، شدت و موقعیت جغرافیایی نشان داد حزب‌الله لبنان پس از آنکه در تحولات داخلی این کشور اثبات کرد نقشی ثبات‌ساز دارد و با پیگیری فرآیند تشکیل دولت، منافع ملی لبنان را اولویت خود می‌داند، در عرصه بین‌المللی نیز در مقام یک بازیگر اثرگذار و قاعده‌مند نشان داد قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه را در نبرد مدنظر قرار داده و این جنبش به مثابه یک نیروی نظامی رسمی، مسؤولیت اقدامات خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل تعریف می‌کند؛ بلوغی که فراتر از رفتار و عملکرد یک جنبش سیاسی- نظامی صرف است. 
به گزارش «وطن امروز»، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت پانزدهمین سالروز پیروزی مقاومت اسلامی لبنان در جنگ 33 روزه سال 2006 تاکید کرد بر خلاف ادعای برخی رسانه‌های صهیونیستی، حزب‌الله به دنبال ترسیم معادله جدیدی نیست، بلکه می‌خواهد معادلات گذشته را تثبیت کند. اشاره دبیرکل حزب‌الله لبنان در این باره به معادله‌ای بود که شخص وی چند سال پیش مطرح و اعلام کرد هر حمله اسرائیل به هر نقطه‌ای از لبنان با همان سطح از پاسخ و عملیات انتقام‌جویانه مواجه خواهد شد. وی در سخنان شنبه‌شب خود هم بار دیگر تاکید کرد: هر حمله جدید اسرائیل به لبنان قطعا با واکنش «مناسب و متناسب» ما مواجه خواهد شد. وی ادامه داد: واکنش حزب‌الله به این حملات هوایی ممکن است در هر نقطه‌‌ای از شمال فلسطین اشغالی شامل الجلیل یا جولان یا مناطق دیگر انجام شود و گزینه‌های حزب‌الله فراگیر خواهد بود. همان‌طور که شبکه صهیونیستی «کان» پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود، رسانه‌های اسرائیل بی‌صبرانه منتظر سخنرانی سیدحسن نصرالله بودند تا بدانند روند تنش جدید مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی به کجا خواهد کشید. این رسانه‌ها بلافاصله بعد از سخنرانی نیز به پوشش بخش‌های مهم این سخنرانی از جمله اقدام حزب‌الله در تثبیت معادلات بازدارندگی پرداخته و این بخش از سخنان نصرالله را برجسته کردند که گفت هر حمله جدید به لبنان با واکنش قطعی مقاومت مواجه خواهد شد. «عاموس یادلین» رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل نیز در این باره تاکید کرد نصرالله در سخنرانی خود مانور نیروی هوایی اسرائیل و عملیات هوایی انجام شده در لبنان را نیز به چالش کشید. تلویزیون رژیم صهیونیستی هم با توجه به تثبیت معادلات حزب‌الله در تحولات اخیر گزارش داد ارتش اسرائیل بعد از ارزیابی‌های نادرست از احتمال عدم واکنش حزب‌الله نسبت به حملاتش، باید سوالات بسیار مشکلی از خود درباره میزان بازدارندگی حزب‌الله لبنان بپرسد. نکته قابل تامل اینکه نیاز به چنین ماجراجویی‌هایی در مناسبت‌های خاص بویژه سالروز شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه و یادآوری ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در جنگ‌های متعدد ضد نوار غزه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
 اهم سخنان دبیرکل حزب‌الله به شرح زیر است.
 
* جنگ 33 روزه
• یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این جنگ، تحقق امنیت برای لبنان بود. این جنگ باعث شد جنگ‌های بیشتری علیه رژیم صهیونیستی شکل بگیرد که آخرین نمونه آن، شمشیر قدس بود. 
• طی ۱۵ سال گذشته، هیچ حمله هوایی به لبنان، به هدف نخورده است. مهم‌ترین دستاورد این جنگ، برقراری معادله بازدارندگی است که هدف از آن، حمایت از لبنان است. 
• پیش از این جنگ و طی چند دهه، لبنان جولانگاه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بود، هیچ چیزی باعث نمی‌شد صهیونیست‌ها دست از این حملات بردارند ولی «چیزی که باعث شد در حال حاضر به لبنان حمله نکنند، ترس این رژیم از درگیری گسترده با مقاومت [لبنان] است».
 
* توان موشکی مقاومت افزایش یافته
• توانمندی موشکی مقاومت بسیار افزایش یافته و دقیق شده است. ترس دشمن صهیونیستی از نتایج جنگ باعث شده جرأت تجاوز به لبنان را نداشته باشد.
• دشمن صهیونیستی از سال ۲۰۰۶ تا امروز نگران سلاح حزب‌الله بوده است و برخی طرف‌ها در لبنان- دانسته یا نادانسته- در راستای خلع سلاح مقاومت، به این دشمن کمک می‌کنند. 
• صهیونیست‌ها از رهگذر حملات خود به سوریه نتوانستند به اهداف خود برسند و از قدرتمند شدن حزب‌الله جلوگیری کنند.
 
* تجاوز اخیر اسرائیل و پاسخ مقاومت
• حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان طی ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته است.
• پنجشنبه موشک‌هایی ناشناس شلیک شد... ما موضوع را رها کردیم تا ارتش به آن رسیدگی کند... اما در نیمه‌شب به نقاطی در جنوب حمله شد... دشمن اسرائیلی بیانیه داد که منطقه‌ای غیرمسکونی را‌ زده و گمان می‌کرد این موضوع همین‌طور تمام می‌شود... وقتی تجاوزی می‌شود، نیازمند پاسخ است. 
• اتفاق پنجشنبه از حیث زمانی مهم بود که باید پاسخی سریع داده می‌شد. اگر پاسخ با تأخیر داده می‌شد، ارزشش را از دست می‌داد. 
• چون حمله دشمن به زمین خالی و باز بود، پاسخ ما به منطقه مشابه بود... ما منطقه‌ای باز در منطقه مزارع شبعا را انتخاب کردیم تا پاسخ را درجه‌بندی کنیم و اگر لازم بود آن را ارتقا دهیم... زمان پاسخ را ساعات روز انتخاب کردیم تا سبب رعب و وحشت نشویم؛ برعکس دشمن که نیمه‌شب حمله کرد تا در مردم رعب ایجاد کند. 
• حزب‌الله پس از این حمله، در بیانیه‌ای مسؤولیت را خود بر عهده گرفت؛ بیانیه ما و حمله ما هر دو مکمل هم بود. پاسخ ما در روز روشن و پیام روشن بود؛ منطقه‌ای باز و غیرمسکونی را زدید، منطقه‌ای باز و غیرمسکونی را زدیم. 
• برخی رسانه‌های اسرائیلی تحلیل کردند حزب‌الله می‌خواهد معادله جدیدی ایجاد کند، خیر! همان معادله است و ما آن را تثبیت کردیم. 
• به دشمن می‌گوییم هر حمله هوایی نیروی هوایی ارتش دشمن حتما مناسب و متناسب پاسخ داده می‌شود. 
• هدف این جنبش (حزب‌الله) از حمله به فلسطین اشغالی، تثبیت قواعد درگیری بود.
• دستاوردهای مقاومت اسلامی در جنگ ۳۳ روزه را از بین نخواهیم برد، زیرا این مساله باعث خواهد شد دشمن، لبنان و مردم لبنان را هدف خود قرار دهد.
 
* جنگ با لبنان، بزرگ‌ترین حماقت اسرائیل
• پاسخ به حملات هوایی رژیم صهیونیستی می‌تواند از هر نقطه‌ای باشد. این پاسخ می‌تواند از جولان [اشغالی] باشد... ولی ما به دنبال جنگ با دشمن اسرائیلی نیستیم... و به سمت آن حرکت نمی‌کنیم البته برای آن آماده هستیم و در آن پیروز خواهیم شد. 
• بزرگ‌ترین حماقتی که دشمن می‌تواند انجام دهد، این است که تصمیم بگیرد با لبنان وارد جنگ شود. 
• مقاومت سال ۲۰۰۶ دشمن صهیونیست را مجبور به عقب‌نشینی کرد و سال ۲۰۰۶ در برابر آن به پیروزی رسید. 
• حساب ۲ شهید ما هنوز باز است؛ در بیانیه عملیات پنجشنبه به نام این ۲ اشاره کردیم که یادآوری کنیم پرونده باز است. 
 
* انفجار بیروت
• از همان لحظه نخست انفجار بندر بیروت، رسانه‌های عربی و داخلی شناخته شده، به حزب‌الله و مقاومت اتهام زدند که عامل این حادثه [انفجار] است... اما چند روز بعد مشخص شد هر چه درباره موشک‌ها و مهمات مقاومت در بندر گفته شده بود، هیچ اساسی نداشت و هیچ کس نیز عذرخواهی نکرد. 
• هیچ کس نتوانسته است دلیلی ارائه کند که نشان دهد حزب‌الله در انفجار بندر دست داشته است. 
•  مستقیما پس از انفجار بیروت، بهره‌برداری سیاسی شد که هزینه آن از آمریکا و عربستان دریافت شده بود. 
• در تحقیقات این نتیجه حاصل شده است که هیچ سلاح یا مهماتی در بندر وجود نداشته است. 
• چرا سیستم قضایی لبنان نتایج تحقیقات مربوط به انفجار بندر را اعلام نمی‌کند؟ 
• حزب‌الله ترسی از تحقیقات ندارد، زیرا دستگاه قضا آن را متهم نکرده است. ترس حزب‌الله، تضییع حقیقت است. ما خواستار اعلام نتایج فنی تحقیقات هستیم... ولی تحقیقات قضایی در انفجار بندر، سیاسی شده است. 
***
    بازتاب اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان در رسانه‌های رژیم صهیونیستی     
سخنرانی شنبه‌شب دبیرکل حزب‌الله لبنان به دنبال تحولات اخیر این کشور و شکل‌گیری درگیری میان این حزب و رژیم صهیونیستی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های رژیم اشغالگر داشت. در همین ارتباط شبکه خبری المیادین نوشت اشتباه ارزیابی ارتش رژیم صهیونیستی و تهدید تل‌آویو از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر دادن پاسخ مناسب به هر حمله این رژیم به خاک لبنان از مهم‌ترین محورهایی بود که رسانه‌های این رژیم به آن پرداختند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی به محض پایان سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان به تحلیل پیام‌های وی پرداختند و همچنین به اظهارات وی درباره بی‌اثر بودن تحولات داخلی لبنان در پاسخ حزب‌الله به حملات رژیم صهیونیستی اشاره کردند. روزنامه هاآرتص تاکید نصرالله بر عدم تردید در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی را تیتر کرد. سایت شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز نوشت: به دنبال تشدید تنش در جبهه شمال، نصرالله تهدید کرد هر حمله هوایی به خاک لبنان قطعا پاسخ داده خواهد شد. این سایت به نقل از عاموس یادلین، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی نیز نوشت: نصرالله همچنین می‌خواهد ما را در پروازهای‌مان بر فراز لبنان به چالش بکشد. کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم نیز اعلام کرد: پس از ارزیابی‌های اشتباه ارتش مبنی بر پاسخ ندادن حزب‌الله به حملات هوایی اسرائیل، ارتش باید از خودش درباره میزان بازدارندگی حزب‌الله سوال کند. خبرنگار نظامی این کانال گفت: ارتش اسرائیل باید خودش را بررسی کند که آیا می‌فهمد حزب‌الله چه می‌خواهد، آیا هدف حزب‌الله را درک کرده است؟ وی افزود: اشتباه بودن ارزیابی ارتش درباره خویشتن‌داری حزب‌الله در مقابل حملات هوایی ارتش آشکار شد.

Page Generated in 0/0494 sec