printlogo


کد خبر: 236723تاریخ: 1400/5/18 00:00
آتش بی‌سابقه در جنگل‌های جنوب قاره سبز
تابستان کابوس‌وار اروپا

بی‌سابقه‌ترین موج گرما در تاریخ معاصر اروپا، جنگل‌ها و منابع طبیعی بسیاری را  درجنوب قاره سبز طمعه حریق کرده است. یک هفته از آغاز حریق گسترده جنگل‌های یونان می‌گذرد و در این مدت صدها تن از ساکنان جزیره «اوی یا» دومین جزیره بزرگ یونان برای فرار از آتش‌ با کشتی تخلیه شده‌اند. آتش‌سوزی‌های اخیر جنوب اروپا همراه سیل‌های عظیم در شمال قاره نشانه تغییرات اقلیمی آشکار ناشی از گرمایش زمین است. 
حریق یونان از سه‌شنبه گذشته از جزیره «اوی یا» در شرق آتن آغاز شد و به سرعت در چندین جبهه گسترش یافت و هزاران هکتار از جنگل‌ها در شمال این جزیره را سوزاند و ساکنان ده‌ها روستا را مجبور به تخلیه کرد. این روزی بود که اروپا با ثبت دمای 1/47 درجه سانتیگراد در یونان، شاهد گرم‌ترین روز تاریخ قاره از زمان آغاز ثبت دمای روزانه بود. در چنین شرایطی هوای فوق‌العاده داغ، نه تنها از تراکم ابرهای نزدیک سطح زمین می‌کاهد، بلکه علفزارها و درخت‌زارها را کاملا خشک کرده و تابش مستقیم آفتاب باعث شعله‌ور شدن آنها می‌شود. پس از آن بود که 78 مورد آتش‌سوزی طی تنها 24 ساعت گزارش شد. به گفته فانیس اسپانوس، فرماندار بخش مرکزی یونان، آتش‌سوزی جبهه شمالی با انتقال توده‌های هوای بسیار داغ از یک جزیره به جزیره دیگر سرایت کرده و وضعیت بسیار دشوار است. آتش‌سوزی جبهه شمالی در حال درنوردیدن از یک سمت جزیره به سمت دیگر آن است. شعله‌های آتش به شکلی خطرناک به نزدیکی تاریخی‌ترین نماد آتن یعنی معبد آکروپولیس بر فراز تپه‌های شمالی شهر رسیده است. 
کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان آتش‌سوزی‌ها را «تابستان کابوس‌وار» برای کشورش توصیف کرده و گفته است اولویت دولت حفاظت از جان انسان‌هاست، در حالی که این وضع باعث تعطیلی شهرها و کسب‌و‌کارهای توریستی شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، ترکیه همسایه یونان نیز از چند روز پیش با بدترین موج گرما و آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های جنوبی‌اش دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود کمک‌های امدادی ایران، روسیه و اوکراین، تا روز شنبه دست‌کم 5 آتش‌سوزی بزرگ در جنوب ترکیه هنوز مهار نشده‌ باقی مانده بود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه این حریق‌ها را بدترین آتش‌سوزی تاریخ این کشور دانسته است. ایتالیا نیز از هفته پیش با بی‌سابقه‌ترین موج گرما و بیش از 1000 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های مدیترانه‌ای‌اش مواجه است. بسیاری از مناطق آپولیا، کالابریا، لاتزیو و کامپانیا نیز آتش گرفته‌اند. در جزیره سیسیل، انجمن‌های کشاورزان این آتش‌سوزی‌ها را عمدی می‌دانند. این انجمن‌ها با اذعان به اینکه جزیره سیسیل از آغاز سال 2021 شاهد بیش از 3000 مورد آتش‌سوزی بوده، نقش گرما و خشکسالی را در گسترش حریق‌های جنگلی بعد از جنایتکاران دانسته‌اند. 

Page Generated in 0/0054 sec