printlogo


کد خبر: 236725تاریخ: 1400/5/18 00:00
دیروز با تزریق بیش از 528 هزار دوز واکسن رکورد واکسیناسیون روزانه در کشور شکسته شد
جنگ کرونا و واکسن
مرگ۵۴۲ هموطن بر اثرکرونا این بیشترین تعداد قربانیان روزانه کرونا طی 18 ماه گذشته است

گروه اجتماعی: رکورد تعداد جان‌باختگان بیماری «کووید-19» در حالی شکسته شد که کارشناسان بهداشت بروز چنین فاجعه نگران‌کننده‌ای را ناشی از کم‌توجهی و سهل‌انگاری دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا در ماه‌های گذشته نسبت به اعمال محدودیت‌ها و برنامه‌های غیرکارشناسانه برای مهار این بیماری می‌دانند. به گزارش «وطن‌‌امروز»، شمار قربانیان کرونا دیروز در کشور رکورد بی‌سابقه‌ای را به ثبت رساند؛ ۵۴۲ فوتی و حدود 40 هزار مبتلا به کرونا در 24 ساعت. کارشناسان بهداشت تنها راه مقابله با این بیماری کشنده را خود‌مراقبتی و رعایت سفت و سخت دستورالعمل‌های بهداشتی همراه با تسریع در روند واکسیناسیون با توجه به افزایش میزان واردات واکسن و در دسترس بودن واکسن تولید داخل می‌دانند. آنها با امیدواری، برنامه سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مبنی بر اجرای ضرب‌الاجلی طرح مقابله با کرونا با ضمانت اجرایی و تسریع  در روند واکسیناسیون را در مهار این بیماری بسیار موثر می‌دانند.
 
* طرح مقابله با کرونا امیدوار‌کننده است
تأکید سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور بر اجرای ضرب‌الاجلی طرح مقابله با کرونا  بی‌تردید مسیر مقابله با این بیماری را مهار می‌کند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: آتشی که این روزها کرونا برپا کرده ناشی از کم‌توجهی و جدی نگرفتن ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی مسؤولان تراز اول دولت گذشته است که در اعمال محدودیت‌ها و برنامه‌ریزی برای مهار این بیماری مرگبار کم‌کاری کردند، البته کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند و نسبت به فاصله‌گذاری‌ اجتماعی و توصیه کارشناسان بی‌توجه بودند نیز در این زمینه بی‌تقصیر نیستند. 
همایون سامه‌یح‌نجف‌آبادی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره طرح تحول مقابله با کرونا که از سوی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برای مهار این بیماری مطرح شد و قرار است بزودی شکل اجرایی به خود گیرد، افزود: جدیت و دغدغه رئیس‌جمهور بویژه اقدام ضرب‌الاجلی در اجرای این طرح با ضمانت اجرایی بیانگر آن است که دولت جدید سلامت جامعه و مهار این بیماری را در اولویت برنامه‌های خود در این مقطع زمانی قرار داده است. 
وی با بیان اینکه دولت گذشته پروتکل‌های لازم را برای مقابله با کرونا مصوب می‌کرد اما این برنامه هیچ ضمانت‌ اجرایی نداشت، گفت: البته وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری «کووید-19» از هیچ تلاشی دریغ نکرده است اما شخص وزیر استقلال چندانی در متقاعد کردن اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجرای دقیق و سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی نداشت. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: متاسفانه نظرات مختلف و جزیره‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح می‌شد که این موضوع باعث شد در مهار کرونا موفقیت چندانی حاصل نشود اما اکنون چون شخص رئیس‌جمهور با جدیت هرچه تمام پیگیر موضوع مهار این بیماری با اجرای پروتکل‌ها و رسیدگی به وضعیت واکسیناسیون و... است، بی‌تردید می‌توان به عبور از بحران کرونا در کشور بیش از پیش امیدوار بود. 
 
* همه شهر‌های تهران در وضعیت قرمز کرونا
کرونا همه شهرهای استان تهران را در وضعیت قرمز قرار داد طوری که روزانه حدود 2 هزار بیمار جدید مبتلا به این ویروس در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران دیروز گفت: متاسفانه در شبانه‌روز گذشته ۱۴۲ بیمار در تهران بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. دکتر علیرضا زالی دیروز در مراسم افتتاح مراکز جدید واکسیناسیون تهران افزود: تهران همچنان وضع ناپایداری دارد و همه شهر‌های استان تهران به صورت همگن در شرایط بحرانی هستند. در شبانه‌روز گذشته هزار و ۹۴۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تهران بستری شدند. وی با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی مراکز درمانی استان تهران، افزود: اکنون ۹۴۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان تهران بستری هستند که ۲۵۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند. دکتر زالی با اشاره به اینکه عدم توازن بین ترخیصی و ورودی بیمار به مراکز درمانی وجود دارد، ابراز داشت: با توجه به اینکه ۲۰ هزار بیمار سرپایی مراجعه‌کننده به مراکز درمانی داشته‌ایم، تهران در وضعیت قرمز است. وی با اشاره به فعال بودن ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تخت درمان بیماران سرپایی در تهران، متذکر شد: در این مراکز بیماران در ۶ تا ۸ ساعت خدمات مختلف شامل اکسیژن‌تراپی و درمان و تزریق وریدی را دریافت می‌کنند. رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه ۱۰۰ مرکز درمان سرپایی راه‌اندازی شده، خاطرنشان کرد: ۱۵۰۰ تخت اورژانس نیز فعال شده است.
 
* جزئیات طرح تحول مقابله با کرونا
طرح تحول مقابله با کرونا تشریح شد. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح تحول شامل ۴ بخش واکسیناسیون، بازبینی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فرماندهی و نحوه عملکرد و تصمیم‌گیری و همچنین بسته اقتصادی، امنیتی و سیاسی است. سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی درباره طرح تحول با رویکرد فعال در موضوع کرونا افزود: رئیس‌جمهور به دنبال حل‌و‌فصل مشکلات جدی کشور از جمله موضوع کرونا البته با تمرکز بر توسعه واکسیناسیون است. وی ادامه داد: باید بر اساس ظرفیت‌های موجود روشی را پیش‌بینی کنیم که مسائلی که پیرامون شیوع کرونا وجود دارد کمتر شود و تعداد مرگ‌و‌میر کاهش پیدا کند و زندگی اقتصادی مردم، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تا حد امکان به وضع طبیعی خود بازگردد. قاضی‌زاده‌ گفت: در این ایام کار مفصلی در ۴ بخش انجام شده که یک بخش واکسیناسیون است و نحوه چگونگی تأمین واکسن از قبیل واردات، تولید داخلی، نحوه تزریق و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون را شامل می‌شود به طوری که تمام جمعیت هدف که در گام اول جمعیت بالای ۱۸ سال است واکسینه شوند؛ دوم بازبینی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، قرنطینه، تردد مردم در داخل کشور، مشاغل حساس و رنگ‌بندی‌ها است؛ سوم فرماندهی و نحوه عملکرد و تصمیم‌گیری در این حوزه است و چهارم بسته اقتصادی، امنیتی و سیاسی است که در حوزه کرونا اتفاق می‌افتد،‌ چون بعضی مشاغل از کرونا صدمه دیده‌اند و یکسری مشاغل جدید ایجاد می‌شود و همچنین تغییرات در سبک زندگی بررسی خواهد شد. وی افزود: بعضی از این بخش‌ها در گروهی تهیه شده است و رئیس‌جمهور آن را بررسی کرده است و دستور داد کارگروهی در وزارت کشور ایجاد و از تجارب همگان استفاده شود تا بتوانیم از هفته آینده رفتارمان در حوزه کرونا را تغییر دهیم. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این طرح در چه بازه زمانی به فضای بحرانی کرونا سامان می‌دهد؟ گفت: کرونا یک پدیده عالم‌گیر است و باید زنجیره انتقال بیماری در تمام کشورها قطع شود، یعنی حداقل 5/6 تا ۷ میلیارد نفر از جمعیت دنیا واکسینه شوند و دنیا حداقل ۳ تا ۵ سال با این پدیده درگیر است ولی ما به دنبال این هستیم که مرگ‌و‌میر را بشدت کاهش دهیم و زندگی عادی مردم ساماندهی شود. قاضی‌زاده‌هاشمی درباره موضوع ضمانت اجرایی تصمیم‌ها هم گفت: یکی از موضوعات، بازبینی نحوه مدیریت و فرماندهی ستاد ملی مقابله با کروناست، یعنی یک بخشی از این طرح کارآمدسازی ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبات آن است که مصوبات باید واقعی، دقیق و متناسب با امکانات و الزامات اجتماعی انجام شود ولی زمانی که مصوب شد ساز‌و‌کار اعمال نظارت میدانی درست بر آن وجود داشته باشد و اگر کار دستگاهی بدرستی انجام نمی‌شود توسط دبیرخانه به ستاد ملی مقابله با کرونا گزارش می‌شود و برخورد لازم از سوی رئیس‌جمهور با آنها انجام خواهد شد. وی افزود: در این طرح ۳ مرحله برای واکسیناسیون پیش‌بینی شده است و در بخش بسته اقتصادی کرونا هم برنامه‌ریزی شده و در موضوع شیوه‌نامه‌ها هم اقداماتی را وزارت بهداشت از قبل شروع کرده بود، البته در این طرح‌ها هدف‌گذاری‌های مشخص صورت می‌پذیرد. قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: با اجماع نظرهای کارشناسی، بلافاصله در نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا هر بخشی از این اقدامات که به تصویب برسد اجرا خواهد شد.
 
* ۵۴۲ فوتی و ۳۹۶۱۹ ابتلا در یک شبانه‌روز
آمار جان‌باختگان کرونا در کشور برای نخستین‌بار رکورد شکست و به بیش از 500 نفر در یک شبانه‌روز رسید. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت (ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) متاسفانه ۵۴۲ نفر به دلیل بیماری کووید-19 جان خود را از دست دادند؛ این در حالی است که بالاترین آمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشورمان مربوط به ششم اردیبهشت امسال با ۴۹۶ فوتی بوده است. بر این اساس از ظهر روز شنبه تا ظهر دیروز 17 مردادماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۴ هزار و ۱۰۲ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۵۴۲ بیمار «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌‌باختگان این بیماری در کشور به ۹۴ هزار و ۱۵ نفر رسید. البته خوشبختانه تاکنون 3 میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۵ نفر از بیماران، کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۶ هزار و ۴۶۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
تاکنون همچنین ۲۶ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۴۰ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. گفتنی است در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند. بنا بر اعلام روز گذشته روابط عمومی وزارت بهداشت، همچنین در ۲۴ ساعت (ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) تعداد موارد شناسایی شده «کووید-۱۹» نیز در کشور رکورد ‌زده است. البته دیروز رکورد‌شکنی دوباره واکسیناسیون با تزریق بیش از ۵۲۸ هزار دوز واکسن را نیز در یک شبانه‌روز شاهد بودیم. همچنین تاکنون ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۸۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و 3 میلیون و ۷۲ هزار و ۳۷۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۵۸ دوز رسیده است. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند. 
***
    ارسال فوری تجهیزات مقابله با کرونا به ۱۲ استان   
هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با تمهیدات در نظر گرفته شده و از محل ذخیره استراتژیک و با توجه به شیوع موج پنجم کرونا در کشور اقدام به ارسال فوری تجهیزات و ملزومات پزشکی مقابله با «کووید-۱۹» به ۱۲ استان‌ کرد. بلافاصله پس از اعلام نیاز دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور به تجهیزات و ملزومات مقابله با «کووید-۱۹» در شیوع پیک پنجم کرونا دستگاه‌های سرمایه‌ای جدید همچون ونتیلاتور، مانیتور، دستگاه‌های کمک تنفسیBIPAP، انواع تخت‌ و تشک بستری، پمپ سرم، الکتروکاردیوگراف، الکتروشوک و سایر اقلام مراقبت‌های ویژه برای مراکز درمانی، توسط هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران تامین و به قید فوریت ارسال شده است. در چند روز اخیر هیات امنای صرفه‌جویی ارزی اقدام به ارسال ۱۲۲ عدد ونتیلاتور ثابت و پرتابل و بیش از ۱۴۰ دستگاه مانیتور سانترال و ثابت، ۵۵ دستگاه کمک تنفسی، ۸۰ تخت ICU و CCU، بیش از ۴۰۰ تخت و تشک بزرگسال به همراه ۳۴ عدد ساکشن، ۵۵ عدد پمپ سرم، ۱۷ الکتروشوک، الکتروکاردیوگراف و اتوآنالیزر کرده است. در حال حاضر تجهیزات مورد نیاز برای استان‌ها و شهرهای اصفهان، گلستان، مازندران، بهبهان، هرمزگان، کرمان، زابل، بم، کرمان، زاهدان، جیرفت، سیرجان و تهران ارسال شده است و هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون لحظه‌ای از ارائه خدمت دریغ نکرده و به صورت مداوم و حتی در روزهای تعطیل نیز تجهیزات مراکز درمانی را تهیه و تامین کرده است، همچنین روند خدمت‌رسانی با قدرت هر چه بیشتر ادامه دارد و سایر استان‌ها نیز تجهیز خواهند شد. همچنین طی یک ماه گذشته ۴۳ دستگاه اکسیژن‌ساز که ۲۵  کانتینری و به عبارتی سیار و قابل حمل است و ۱۸ اکسیژن‌ساز ثابت به همراه ۱۵ مخزن اکسیژن مایع ۲۰ تن، توسط هیات امنای صرفه‌جویی ارزی برای مراکز درمانی تهیه و ارسال شده است. 

Page Generated in 0/0062 sec