printlogo


کد خبر: 236726تاریخ: 1400/5/18 00:00
واکاوی جنگ 2006/ بخش اول
نخستین شکست صهیونیست‌ها

مهدی بختیاری*: حزب‌الله لبنان طی روزهای اخیر، ده‌ها فروند راکت سمت منطقه اشغالی مزارع شبعا شلیک کرد. این شلیک‌ها در جواب حملات محدود اخیر صهیونیست‌ها به جنوب لبنان بود و نقطه عطف درگیری‌های تاریخی اعراب با رژیم صهیونیستی را دقیقا باید در همین‌جا جست‌وجو کرد؛ «ضربه در برابر ضربه!».
رژیم اشغالگر قدس در طول بیش از 7 دهه از آغاز پیدایش خود، تا سال 2000 در هیچ جنگی در برابر اعراب شکست نخورد و هیچ‌گاه در طول آن سال‌ها اعراب نتوانستند در برابر حملات صهیونیست‌ها قدرت بازدارنده داشته باشند. 
در اتفاق اخیر، حزب‌الله طی بیانیه‌ای اعلام کرد این شلیک‌ها را در جواب حملات اخیر انجام داده و هر گونه تقابلی، متوازن خواهد بود. یعنی این بار چون صهیونیست‌ها به مناطق خالی حمله کردند، حزب‌الله هم زمین‌های خالی را هدف قرار داد و اگر در آینده اسرائیل به هر منطقه‌ای حمله کند یا هر کسی را ترور کند، متوازن با همان اقدام، به او جواب داده خواهد شد. این منطق بازدارنده حزب‌الله است. 
همان‌طور که در بالا اشاره شد، رژیم صهیونیستی تا زمان اجبار به عقب‌نشینی از جنوب لبنان در ماه مه ‌سال 2000 در هیچ جنگی از اعراب شکست نخورد و برنده مطلق همه درگیری‌ها بود. 
سال 1948 تنها یک روز پس از پایان قیمومت انگلستان بر فلسطین- یعنی 15 ماه مه- ارتش‌های چند کشور عربی به همراه گروه‌های چریکی و مبارز فلسطینی، نبردی را با صهیونیست‌ها آغاز کردند که این جنگ تا ژوئیه همان سال به طول انجامید و در نهایت این صهیونیست‌ها بودند که پیروز از جنگ خارج شدند. 
8 سال بعد، با بستن کانال سوئز توسط «جمال عبدالناصر» رهبر بلامنازع دنیای عرب و رئیس‌جمهور مصر، ارتش این رژیم به مصر حمله کرد و در نهایت این جنگ با آتش‌بس از سوی سازمان ملل به پایان رسید و انگلیس و فرانسه نیز با قانون وتو، جلوی محکومیت صهیونیست‌ها را گرفتند.
*پژوهشگر دفاعی 

Page Generated in 0/0365 sec