printlogo


کد خبر: 236742تاریخ: 1400/5/19 00:00
دور دنیا

سخنگوی انصارالله:
 از ۷ سال پیش با جامعه جهانی مشغول مذاکره‌ایم
رئیس هیات صنعا در مذاکرات صلح و سخنگوی انصارالله اعلام کرد گفت‌وگوها با جامعه جهانی و حتی کشورهای متجاوز از ۷ سال پیش برای توقف جنگ در یمن ادامه دارد. 
به گزارش سایت الخبر الیمنی، محمد عبدالسلام، رئیس هیات صنعا در مذاکرات صلح گفت: گفت‌وگوها با جامعه جهانی و حتی کشورهای متجاوز از ۷ سال پیش برای توقف جنگ در یمن ادامه دارد. کشورهای ائتلاف و حامیان‌شان تصمیمی برای توقف جنگ و لغو محاصره مردم یمن ندارند. 
وی گفت: طرف عمانی نامه‌ای را از عربستان و برخی طرف‌های جامعه جهانی برای رهبری انصارالله آورد. ما طرحی را درباره توقف عملیات نظامی در مأرب به طرف عمانی ارائه کردیم. تلاش‌های عمان برای حل اوضاع یمن ادامه دارد اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. عبدالسلام گفت: کشورهای ائتلاف برای آتش‌بس آماده نیستند بلکه به استراحتی نیاز دارند تا دوباره عملیات نظامی‌شان را در پایگاه‌های دیگر از سر بگیرند. این کشورها با بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر و لغو محاصره یمن مخالفند. ما با بازرسی کشتی‌ها قبل از رسیدن به بنادر یمن موافقت کردیم اما کشورهای ائتلاف مخالف این مساله هستند. 
***
هشدار فائوچی درباره احتمال شیوع گونه خطرناک‌تر از دلتا ویروس کرونا
ویروس‌شناس و مشاور پزشکی کاخ سفید درباره احتمال پیدایش یک گونه جدید ویروس کرونا که خطرناک‌تر از نوع «دلتا» است، هشدار داد. 
در حالی که آمار ابتلاهای روزانه به ویروس کرونا در ایالات متحده به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، «آنتونی فائوچی» ویروس‌شناس برجسته آمریکایی و مشاور پزشکی کاخ سفید درباره احتمال شیوع یک گونه جدید ویروس کرونا هشدار داد و گفت موارد جدید ابتلا به کرونا، زمینه را برای جهش جدید و خطرناک‌تر این ویروس هموار می‌کند.
 فائوچی در مصاحبه روز یکشنبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» اعلام کرد آن دسته از افرادی که هنوز در مقابل ویروس کرونا واکسینه نشده‌اند، مسؤول جهش ویروس کرونا هستند که به پیدایش گونه دلتا منتهی شد. فائوچی در این باره گفت: «اصولی وجود دارد که همه در ویروس‌شناسی می‌دانند: ویروس جهش نمی‌یابد مگر اینکه اجازه تکثیر به آن بدهید. خوشبختانه برای ما، واکسن‌ها تقریبا در مقابل دلتا بویژه در محافظت از شما در مقابل ابتلای شدید به کرونا عملکرد خوبی داشته است». 
***
احداث ۵۰ مرکز نظامی روسیه در جزایر مورد اختلاف با ژاپن
دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه از برنامه ساخت بیش از ۵۰ مرکز نظامی در جزایر کوریل جنوبی مورد اختلاف با ژاپن خبر داد.
 رسانه‌های روسی از جمله تارنمای لنتارو و گازتارو روز دوشنبه اعلام کردند: ارتش روسیه در جزایر کوریل بیش از ۵۰ مرکز نظامی احداث می‌کند و یک شرکت ساختمان‌سازی نظامی این مسؤولیت را بر عهده می‌گیرد. مراکزی که ساخته می‌شود در برابر زمین لرزه تا ۹ درجه ریشتر امواج درونی زمین مقاوم خواهند بود. ارتش روسیه در سال‌های اخیر حدود ۳۰ مرکز نظامی از جمله چندین خوابگاه ویژه نظامیان در جزایر کوریل احداث کرد و این اقدامات بارها از طرف ژاپن که مدعی مالکیت بر این جزایر است، مورد انتقاد قرار گرفته است.
 روسیه و ژاپن با گذشت بیش از ۷۵ سال از جنگ دوم جهانی، هنوز موافقتنامه صلح امضا نکرده‌اند، زیرا توکیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر کوریل کرده که در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف نیروهای شوروی درآمد و روسیه نیز با وجود فروپاشی شوروی، همچنان مدعی حاکمیت این منطقه است و آن را به عنوان پیامدهای جنگ دوم جهانی تمام شده و غیرقابل بازگشت می‌داند. مسکو بارها اعلام کرده است حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد را موید این موضع خود می‌داند. 
***
جزئیات نشست قریب‌الوقوع سران منطقه در بغداد
نخست‌وزیر عراق از پادشاه عربستان برای مشارکت در نشست سران کشورهای همسایه عراق که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود، دعوت به عمل آورد.
 به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق خاطرنشان کرد فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور دعوتنامه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق را به فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان تحویل داد. 
در همین راستا، کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق به بیان توضیحاتی درباره نشست قریب‌الوقوع سران کشورهای منطقه  به میزبانی بغداد پرداخت. «عامر الفایز»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق به شفق‌نیوز گفت: بغداد پس از موفقیت دیپلماتیک و تلاش برای ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی منطقه، در تلاش است جایگاه منطقه‌ای و نقش پیشرو خود را بازیابد. وی گفت: حدود ۱۰ کشور از جمله ترکیه، ایران، عربستان و دیگر کشورهای عربی به علاوه کشورهای اروپایی و آمریکا در نشست سران کشورهای منطقه در بغداد شرکت خواهند کرد. الفایز تصریح کرد: در این نشست درباره کنترل مرزها میان کشورها، تقویت روابط امنیتی، سیاسی و اقتصادی، حل بحران آب و نقش‌آفرینی در حل‌و‌فصل اختلافات میان برخی کشورهای منطقه گفت‌وگو خواهد شد. به گفته برخی منابع، فواد حسین قرار است بزودی به ایران سفر کند. 

Page Generated in 0/0059 sec