printlogo


کد خبر: 236756تاریخ: 1400/5/19 00:00
اخبار

مشکلات رفع تعهد ارزی پابرجاست
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به دلیل اجرای قوانین به صورت سلیقه‌ای، صادرکنندگان صنایع کوچک و متوسط همچنان با مشکل رفع تعهد ارزی و واگذاری کوتاژهای صادراتی مواجه هستند. محمد لاهوتی درباره مشکلات رفع تعهد ارزی، اظهار داشت: مشکلات صادرکنندگان در موضوع رفع تعهد ارزی، برداشت‌های سلیقه‌ای و اجرای قوانین با نظرات شخصی است؛ به این معنا که اگر مصوبات و ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی و پس از آن، مصوبات کمیته ماده ۲ عیناً بدون اعمال سلیقه و نظر اجرا شود، تقریبا می‌توان گفت مشکلی در حوزه برگشت ارز حاصل از صادرات وجود نخواهد داشت. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: متأسفانه شاهد برداشت‌های سلیقه‌ای و اعمال نظرات سلیقه‌ای در اجرای قوانین هستیم، به این معنا که در بحث واردات در برابر صادرات و واگذاری کوتاژهای صادراتی، بعضا مشاهده می‌شود در بسیاری از مواقع، روند تأیید پرونده‌ها با کندی انجام شده یا حتی انجام نمی‌شود؛ در صورتی که در ابلاغیه‌ها محدودیتی برای استفاده از هر یک از این روش‌ها وجود ندارد. وی ادامه داد: مشاهده می‌شود زمانی که ثبت سفارش تأیید می‌شود، در تأمین ارز که حتی با استفاده از ارز حاصل از صادرات نیز صورت می‌گیرد، باز هم روند اجرای مصوبات با کندی پیش می‌رود؛ این در حالی است که در گذشته استفاده از ارز صادراتی، مشروط شده بود و باید در کوتاه‌ترین زمان رخ دهد. اگر فرآیند تأیید پرونده‌ها با سرعت انجام شود، مشکلات رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگانی که شفاف کار می‌کنند، حل خواهد شد. لاهوتی گفت: در واقع تأخیر و زمانبر شدن این پروسه باعث شده رفع تعهد ارزی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط با مشکل مواجه شود. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ نرخ ارز را در سامانه نیما پایین‌تر از نرخ بازار عرضه می‌کنند و با توجه به اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط امکان حضور در آن بازار را ندارند عملا رفع تعهد ارزی برای‌شان مشکل می‌شود. 
***
یارانه نقدی مرداد چهارشنبه واریز می‌شود
 سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یکصد و بیست و ششمین مرحله یارانه نقدی مربوط به مردادماه سال جاری روز چهارشنبه 20/5‌/1400 رأس ساعت 24 پرداخت خواهد شد. یارانه پرداختی مردادماه 1400 مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر45500 تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود. 
***
ساخت یک میلیون مسکن در سال چگونه محقق می‌شود؟
نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه حدود ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده با ارائه تراکم تشویقی و پرداخت تسهیلات مناسب در کنار تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه‌های پروانه ساخت و نظام مهندسی محقق می‌شود. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با ضرورت احیای بافت‌های فرسوده گفت: زمانی که مسؤولیت وزارت راه‌و‌شهرسازی را برعهده داشتم، برای احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافت و با اجرای طرح تفصیلی تعداد زیادی خانه در این مناطق ساخته شد. وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای طرح‌های احیای بافت‌های فرسوده نیازمند چند اقدام اساسی است، افزود: ارائه تراکم رایگان جهت ساخت خانه‌ در مناطق بافت فرسوده از جمله گام‌های اساسی در مسیر نوسازی این مناطق است. مصوبه این اقدام ضروری، قبلا در وزارت راه‌و‌شهرسازی تصویب شده بود که متاسفانه با آمدن آقای حناچی به شهرداری تهران لغو شد. وی با بیان اینکه حدود 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه ساخت خانه در مناطق بافت فرسوده و به طور مثال پایین خیابان انقلاب تهران به نسبت خیلی توجیه اقتصادی ندارد، ارائه تراکم ساخت یک طبقه، شرایط مناسب را برای سازنده فراهم می‌کند، کما اینکه در شمال تهران به دلیل همین رویکرد شاهد ساخت‌و‌ساز زیاد هستیم. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ارائه تسهیلات مناسب برای ساخت واحدهای مسکونی و نیز ارائه موضوعات زیربنایی مانند اشتراک آب و گاز هر واحد فرسوده تخریب شده به صورت رایگان به واحد جدید در کنار تخفیف 50 درصدی هزینه پروانه ساخت و نظام مهندسی تاثیر بسیار زیادی برای افزایش انگیزه و توجیه اقتصادی جهت احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده دارد. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم باید برای بازسازی بافت‌های فرسوده وارد میدان شوند، خاطرنشان کرد: اگر مردم برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن وارد میدان شوند، قطعا به هدف تولید یک میلیون واحد مسکونی خواهیم رسید اما این به معنی استفاده نکردن از توان فنی مهندسی کشور نیست. وی ادامه داد: 6هزار انبوه‌ساز و پیمانکار در کشور داریم که اگر تنها نیمی از آنها با تعامل مثبت وارد میدان ساخت‌و‌ساز شوند براحتی 600 هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد، از طرفی هم‌اکنون 250 هزار واحد مسکونی در روستا‌ها ساخته شده و حدود 300 هزار واحد دیگر نیز مردم برای کسب منافع اقتصادی تولید کرده که در مجموع بیش از یک میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد. نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی یک فرمول واحد پاسخگو نبوده بلکه باید از تمام ظرفیت‌های کشور از جمله انبوه‌سازان، پیمانکاران و خود مالکان استفاده شود. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت دستگاه‌های دولتی برای ساخت واحدهای مسکونی، افزود: در طرح جهش تولید و تامین مسکن به دستگاه‌ها اجازه داده شده در صورت داشتن زمین با دریافت تسهیلات نسبت به ساخت خانه برای پرسنل خود اقدام کنند. 

Page Generated in 0/0065 sec