printlogo


کد خبر: 236804تاریخ: 1400/5/20 00:00
دور دنیا

شرایط اسفبار کودکان مهاجر بازداشتی در آمریکا
پایگاه خبری اکسیوس از طرح شکایت وکلای کودکان مهاجر به دادگاه فدرال آمریکا خبر داد و نوشت: کودکان در بازداشتگاه‌های مهاجران در تگزاس در شرایط اسفباری نگهداری می‌شوند. به گزارش این پایگاه خبری آمریکایی، وکلای کودکان مهاجری که در بازداشتگاه‌های مخصوص مهاجران در ایالت تگزاس نگهداری می‌شوند روز دوشنبه از دادگاه فدرال خواستار آزادی نوجوانان شدند و استدلال کردند که شرایط آنها نقض استانداردهای تسهیلات دولتی برای مهاجران است. براساس این شکایت که حاوی شهادت بیش از 12 کودک است، نوجوانان در این مراکز در «شرایط اسفباری» نگهداری می‌شوند و گفته‌اند از مشکلات روحی - روانی رنج می‌برند. اکسیوس در ادامه نوشت: نهادهای نظارتی دولتی پس از آنکه ماه گذشته شکایت‌هایی در پی گزارش‌های افشاگرانه مربوط به مشاهده ضرب و جرح روی بدن برخی کودکان دریافت کردند، تحقیقات را آغاز کردند. شبکه خبری «سی‌بی‌اس‌نیوز» هم ماه ژوئن (خرداد) گزارش داد مقامات بازداشتگاه‌های مهاجران در تگزاس به طور مرتب بر کودکان تحت مراقبت به دلیل حملات روانی و تلاش برای فرار و آسیب رساندن به خود نظارت می‌کنند. از سوی دیگر «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل سیاست‌های مهاجرتی و افزایش بی‌سابقه عبور کودکان بدون همراه از مرز جنوبی ایالات متحده با انتقادات بسیاری مواجه شده است. 
 
رزمایش مشترک روسیه و چین در مناطق هم‌مرز با سین‌کیانگ
نیروهای ارتش چین و روسیه در یک رزمایش مشترک در شمال‌غرب چین با هدف تقویت روابط بین ۲ کشور در میان بی‌ثباتی شدید در افغانستان شرکت کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این رزمایش که تا روز جمعه ادامه دارد، نیروهای زمینی و هوایی روسیه و چین در منطقه خودمختار «هوئی نینگ‌شیا» شرکت دارند. این منطقه هم‌مرز با سین‌کیانگ است که محل سکونت بیش از یک میلیون مسلمان اویغور محسوب می‌شود. سین‌کیانگ یک مرز مشترک با افغانستان دارد و پکن نگران این است که اگر طالبان کنترل افغانستان را به دست بگیرد، ممکن است خشونت‌ها به سین‌کیانگ نیز رخنه کند. در حالی که روسیه و چین بخشی از یک ائتلاف رسمی تلقی نمی‌شوند اما در مقابل آمریکا و متحدانش سیاست واحدی اتخاذ کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا گزارش کرد این رزمایش روز دوشنبه آغاز شده و «لی زوچنگ»، از اعضای کمیسیون مرکزی ارتش حزب حاکم چین رهبری آن را برعهده دارد. این خبرگزاری رسمی چین در گزارشی آورده است: این رزمایش با هدف تقویت و تعمیق عملیات مقابله با تروریسم بین ارتش‌های چین و روسیه و نشان دادن تشخیص دقیق و تقویت حفاظت مشترک بین‌المللی، ثبات و امنیت منطقه‌ای است. 
 
مبارزه با فساد یا پاکسازی مخالفان بن‌سلمان؟
هیات نظارت و مبارزه با فساد سعودی از بازداشت شماری از کارمندان وزارتخانه‌های مختلف به اتهام فساد خبر داد که منتقدان رژیم سعودی و نهادهای حقوق بشری این اقدام را در راستای ادامه پاکسازی مخالفان از جانب شاه و ولیعهد سعودی ارزیابی می‌کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی سعودی «العربیه»، هیات نظارت و مبارزه با فساد سعودی در بیانیه خود اعلام کرد تحقیقات از ۴۶۱ متهم در پرونده‌های اداری و کیفری انجام شده و۲۰۷ نفر از اتباع سعودی و افراد مقیم این کشور در ارتباط با پرونده‌های اداری و کیفری بازداشت شده‌اند که شماری از آنها از کارمندان ۱۱ وزارتخانه هستند. در این بیانیه آمده است: بازداشت‌شدگان از وزارتخانه‌های دفاع، کشور، گارد ملی، بهداشت، دادگستری، امور شهری و روستایی و مسکن، محیط‌زیست، آب و کشاورزی، آموزش، تجارت، منابع انسانی و توسعه اجتماعی و نیز رسانه هستند. بر اساس این بیانیه، «افراد بازداشت شده متهم به رشوه‌خواری، سوءاستفاده از جایگاه شغلی، جعل و سوءاستفاده از قدرت هستند و مراحل قانونی برای ارجاع آنها به دستگاه قضایی در حال تکمیل است». روند بازداشت‌ها از زمان آغاز پادشاهی «سلمان بن‌‌عبدالعزیز» و اقدام او در کنار زدن «محمد بن‌نایف» ولیعهد وقت و ولیعهد کردن فرزندش محمد، به امری معمول تبدیل شده است. 
 
انتخابات عراق در موعد مقرر برگزار می‌شود
یک منبع مسؤول در دفتر ریاست‌جمهوری عراق اعلام کرد انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود. به گزارش شبکه خبری المیادین، یک منبع مسؤول در ریاست‌‌جمهوری عراق اخبار رسانه‌های محلی درباره مخالفت برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق با برگزاری انتخابات زودهنگام در موعد مشخص در ماه اکتبر را تکذیب و اعلام کرد: این خبر کاملا نادرست است. برهم صالح همواره از کسانی بوده که به برگزاری انتخابات در موعد مقرر بیشترین تمایل را داشته و در دیدارش با فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی عراق این مساله را اعلام کرده است. این منبع از رسانه‌ها خواست دقت لازم را به خرج بدهند و اخبار را تنها از منبع رسمی آن بگیرند. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق ۲۴ ژوئن اعلام کرد انتخابات خواسته مردمی، مرجعیت و گروه‌های مردمی و احزاب است. در این راستا جمانه الغلای، سخنگوی کمیساریای انتخابات عراق اعلام کرد: به دلیل شرایط سخت نتوانستیم به رأی‌دهندگان در خارج دسترسی پیدا کرده و برای آنها کارت انتخاباتی صادر کنیم، برای همین انتخابات در خارج لغو شده است. وی گفت: کمیساریا مقدمات لازم را برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر تکمیل کرده است. ما در حال حاضر در مرحله چاپ کارت انتخاباتی هستیم. 

Page Generated in 0/0062 sec