printlogo


کد خبر: 236829تاریخ: 1400/5/21 00:00
انگلیس در یمن به دنبال چیست؟

روزنامه انگلیسی دیلی‌اکسپرس، چند روز پیش اعلام کرد نیروهای ویژه این کشور وارد استان المهره یمن شده‌اند تا به اصطلاح‌ عاملان حمله به نفتکش «مرسر استریت» در ۳۰ ژوئیه گذشته در آب‌های عمان را تحت تعقیب قرار دهند. به نوشته این روزنامه یک تیم شامل ۴۰ نظامی نیروی ویژه SAS وارد فرودگاه «الغیظه» مرکز استان المهره که هم‌مرز با عمان است، شده‌اند. در همین رابطه پایگاه خبری «عربی ۲۱» با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت: «علی الذهب» تحلیلگر راهبردی و نظامی یمن می‌گوید بریتانیا دارای اهداف استراتژیکی در یمن است که در بیش از یک نقطه با متحدان ضدایرانی آن در خلیج [فارس]، خاورمیانه و جهان تلاقی دارد. وی تصریح کرد: این اهداف استراتژیک به امنیت انرژی، حمل‌و‌نقل دریایی و فعالیت‌های اقتصاد آبی در غرب اقیانوس هند ارتباط دارد. در هر حال نوعی هماهنگی نظامی، امنیتی و اطلاعاتی میان دولت مستعفی یمن با نیروهای انگلیسی وجود دارد و در سایه تلاش‌های مردمی، این نیروها قادر نخواهند بود هیچ نقشی ایفا کنند، مگر در چارچوب فرآیندی که این طرف‌ها در آن شرکت می‌کنند. از سوی دیگر، «یاسین التمیمی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید: به نظر می‌رسد میان انگلیس، عربستان سعودی و امارات یک تمایل مشترک برای ایجاد دلایل بیشتر برای حضور نظامی در اراضی یمن وجود دارد که بنا بر آن، تلاش می‌شود بخش‌های مهمی از جغرافیای یمن به عنوان حوزه‌های نفوذ بین‌المللی چند‌جانبه تحت کنترل درآید. 
 
* مخالفت قاطع ساکنان المهره با حضور نظامیان خارجی
از سوی دیگر، رهبری جنبش مسالمت‌آمیز مردمی در المهره در واکنش به حضور نظامیان انگلیس در این استان، از رد قاطعانه هر گونه حضور نظامی در این بخش از یمن یا تبدیل اراضی این استان به عرصه جولان و نمایش نیروهای خارجی خبر داد. 
کمیته تحصن مسالمت‌آمیز در این استان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با دقت تمام، پیامدهای اخیر آنچه برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری درباره ورود یک نیروی انگلیسی متشکل از ۴0 عضو به فرودگاه بین‌المللی الغیظه در استان المهره، علاوه بر سایر نیروهای سعودی، اماراتی، انگلیسی و آمریکایی حاضر در این فرودگاه منتشر کردند را دنبال می‌کند. این کمیته، تمام تلاش‌های ناکام و شرم‌آور «اشغالگر سعودی، اماراتی، انگلیسی و آمریکایی» در اتهام‌زنی به مردم استان المهره و دروغ بستن به آنها به روش‌های سیستماتیک چندمنظوره برای کنترل و تصرف این استان امن و تحریف تاریخ درخشان آن را محکوم کرد. کمیته مذکور تاکید کرد مطلقا نمی‌پذیرد این نیروهای خارجی به بهانه‌های واهی و دروغ‌های باطل، از اراضی استان المهره به عنوان مکان و عرصه‌ای برای جولان و نمایش خود استفاده کنند. کمیته جنبش مسالمت‌آمیز یمن در استان المهره از فرستادگان بین‌المللی و آمریکایی به یمن خواست از همه تخلفات و اقدامات اشغالگرانه این نیروهای خارجی در استان و استفاده آنها از فرودگاه بین‌المللی الغیظه به عنوان یک مقر برای خود، اطلاع یابند. المهره از سال ۲۰۱۷ شاهد یک تحرک مردمی مخالف حضور نیروهای سعودی حاضر در فرودگاه الغیظه است و اغلب مردم این استان، این حضور را اشغالگری توصیف می‌کنند اما سعودی‌ها مدعی‌اند برای مقابله با قاچاق اسلحه برای انصارالله یمن در این استان حضور دارند. المهره دارای طولانی‌ترین خط ساحلی به طول 560 کیلومتر با دریای مُکران است و دارای ۲ گذرگاه زمینی «صرفیت» و «شحم» با کشور عمان و یک بندر به نام «نشطون» است.

Page Generated in 0/0056 sec