printlogo


کد خبر: 236838تاریخ: 1400/5/21 00:00
معرفی اجمالی مجموعه 14 جلدی «پیشوایان هدایت» اثر استاد سید منذر حکیم
کتابی برای شناخت انسان 250 ساله

بیان این نکته که تاریخ ۲۵۰ ساله‌ حیات مبارک اهل‌بیت علیهم‌السلام حکایت درخشش نوری واحد است به زبان، ساده است، لکن شرح و نشان دادن آن با ادله و جزئیات در قالب بیش از ۴هزار صفحه کتاب و ذیل سرفصل‌های مختلف و با بهره‌گیری از منابع متعدد، کار دشواری است که تحقق بخشیدن به آن زحمت علمی بسیار و همتی الهی می‌طلبد. حجت‌الاسلام سید منذر حکیم با همکاری تعدادی از پژوهشگران حوزه تاریخ اسلام پس از سال‌ها تتبع و تحقیق در سیره و تاریخ پیامبر و ائمه اطهار، مجموعه‌‌ای ۱۴ جلدی از زندگینامه معصومین علیهم‌السلام تهیه کردند که تحت عنوان «اعلام ‌الهدایه» یا «پیشوایان هدایت» در سال‌های اخیر به زینت طبع درآمد. 
هر جلد نسخه‌ فارسی «پیشوایان هدایت» بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ صفحه حجم دارد. این هم یکی از ایده‌های اولیه‌ تألیف این کار بوده ‌که برای هر کدام از ائمه یک حجم مطلب ارائه شود و همه‌ مجلدات در ظاهری یکسان عرضه شود تا برای مخاطب این‌ تداعی شود که اهل‌بیت علیهم‌السلام نور واحدند و اگر هر کدام ایشان جای دیگری بودند، رفتار یکسانی داشتند. همان انسانی که به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، گویی ۲۵۰ سال عمر کرده ‌است: «کلّهم نور واحد. هر کدام از اینها که یک حرفی زدند، این حرف در حقیقت از زبان آن دیگران هم هست. هر کدام از اینها که یک کاری انجام دادند، این در حقیقت کار آن دیگران هم هست. یک انسانی که ۲۵۰ سال گویی عمر کرده است. تمام کارهای ائمه در طول این ۲۵۰ سال، کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت و با تاکتیک‌های مختلف است».
در هر جلد، ابتدا خلاصه‌ای چند صفحه‌ای از تاریخ زندگی هر معصوم و مهم‌ترین فراز و فرودهای تاریخی زندگی ایشان ارائه می‌شود. پس از آن، مخاطب در ۳ سطح مختلف که از اجمال به ‌تفصیل می‌رود، فهم عمیق‌تری از زندگی و سیره‌ آن امام و شرایط تاریخی آن مقطع پیدا می‌کند. کتاب زمینه‌ تاریخی دارد و پرداختن به مباحث کلامی یا فقهی و حدیثی متناسب با هر معصوم باعث نمی‌شود خط کلی خود را گم کند. 
کتاب وارد موشکافی‌های تاریخی خارج از حوصله‌ مخاطب عام نمی‌شود و از نقل‌های شاذ و روایت‌های غلو‌آمیز می‌پرهیزد. در واقع گروه مؤلفان نیم‌نگاهی هم به مخاطبان غیرشیعه ‌داشته‌اند. علاوه بر آن، «پیشوایان هدایت» سعی کرده‌ زندگی اهل‌‌بیت علیهم‌السلام را به گونه‌ای عقلانی روایت کند تا مخاطبان دانشگاهی که در معرض نظریات جدید علوم انسانی هستند نیز در مواجهه با آن دچار تعارض و ابهام نشوند. 
مطالعه‌ این دوره، هم برای مخاطبان عمومی مفید است و هم برای کسانی که مباحث تاریخ اسلام و زندگی اهل‌‌بیت علیهم‌السلام را تخصصی‌تر دنبال می‌کنند. چه جوانان دبیرستانی و دانشگاهی که می‌خواهند بیشتر از زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام بدانند و چه منبری‌ها و اساتید دانشگاه که می‌خواهند در زمینه‌ زندگی پیامبر و ائمه علیهم‌السلام مطالبی را به مخاطبان خود عرضه کنند، می‌توانند از این مجموعه استفاده کنند؛ بویژه از مجلدات مربوط به ائمه بزرگواری که آثار تحقیقی مختص به آنان در بازار کتاب وجود ندارد یا کمتر است. خوشبختانه نسخه رایگان این مجموعه ذی‌قیمت در اینترنت موجود است.

Page Generated in 0/0060 sec