printlogo


کد خبر: 236847تاریخ: 1400/5/21 00:00
اخبار

افزایش ۳۰ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل در بازار بورس دیروز ۳۰ هزار و ۷۷۸ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد رسید. در معاملات دیروز بیش از ۱۱ میلیارد و ۱۴۷ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۴ هزار و ۱۶۲ واحد افزایش به ۴۲۲ هزار و ۳۳۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۶۳۰ واحد رشد به ۲۶۶ هزار و ۸۳۲ واحد رسید دیروز همچنین شاخص بازار اول ۲۴ هزار و ۱۷۲ واحد و شاخص بازار دوم ۵۶ هزار و ۹۴۲ واحد رشد داشتند. 
***
ادغام ۷ درخواست تحقیق و تفحص با محور مسائل بانکی
 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:  ۷درخواست تحقیق و تفحص از طرف نمایندگان در رابطه با مباحث پولی و بانکی دریافت شده که موضوع مشابهی داشتند از این رو کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفت این درخواست‌ها را با یکدیگر ادغام کرده و سپس در قالب یک گزارش واحد به صحن علنی مجلس ارسال کند. 
غلامرضا مرحبا در تشریح دستور کار نشست روز سه‌شنبه (19 مردادماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دستور کار ابتدایی کمیسیون اقتصادی، بررسی طرح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران بود. در همین راستا گزارشات مختلفی از سوی مسؤولان مربوط مطرح و مقرر شد پس از دریافت سایر گزارشات از ارکان بورس و دستگاه‌های مختلف، ظرف مدت یک هفته الی 10 روز جمع‌بندی شده و در نخستین جلسه با دستور کار عادی مورد بررسی قرار بگیرد. 
وی افزود: دستور کار دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی درخواست تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا بود که در جلسات قبل به تصویب رسیده و اعضای هیات تحقیق و تفحص آن انتخاب شده بودند. جلسات این هیات بزودی برگزار می‌شود و پس از انتخاب هیات رئیسه مسیر خودش را طی خواهد کرد. 
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حدود 7 درخواست تحقیق و تفحص از طرف نمایندگان در رابطه با مباحثی نظیر بانک مرکزی، وضعیت ارز و... دریافت کردیم که موضوع مشابهی داشتند، از این رو کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفت این درخواست‌ها را با یکدیگر ادغام کرده و سپس در قالب یک گزارش واحد به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصمیم‌گیری توسط نمایندگان مجلس ارسال کند. 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون اقتصادی دوشنبه هر هفته نیز جلسه‌ای با دستور کار‌ نظارتی مانند بررسی درخواست‌های اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس درباره استنکاف و عدم اجرای قوانین توسط دستگاه‌های دولتی دارد که بررسی تعدادی از آنها انجام شده و در حال طی کردن مسیر قانونی خودشان هستند. 
***
مواد اولیه در حال فساد است
معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: شیر خشک‌هایی که بنا به اظهار صاحب بار در حال فاسد شدن در گمرک است، هنوز برای بررسی به گمرکات اظهار نشده است. مهرداد جمال‌ارونقی با اشاره به اینکه «5/1 میلیون دلار مواد اولیه شیر خشک در گمرکات کشور در حال فاسد شدن است» گفت: با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد ۵۰۰ میلیون تن مواد اولیه تولید شیر خشک از طریق گمرک شهید رجایی بندرعباس وارد کشور شده است که بخشی از آن با درخواست صاحب کالا به دلیل شرایط نامناسب جوی بندرعباس به گمرک مشهد ترانزیت شده است. این کالا در گروه کالایی یکم و مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بوده که پس از رسیدن به کشور، به گروه ۲۵ و بعد گروه ۲۷ تغییر یافته است. وی ادامه داد: مکاتبات متعددی برای تغییر اولویت این کالا بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تخصیص ارز ترجیحی انجام شده اما هنوز این درخواست مورد پذیرش وزارت صمت قرار نگرفته است، بنابراین هنوز ثبت سفارشی برای آن صادر نشده تا به گمرک اظهار شود. ارونقی افزود: طبق مقررات و با توجه به گذشت مدت زمان زیادی از ورود، کالا باید متروکه اعلام می‌شد و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گرفت اما چون هنوز کالا به فروش نرفته بود، با درخواست صاحب کالا، برای اعاده اظهارنامه اقدام شد تا تشریفات ترخیص کالا در گمرک آغاز شود. معاون فنی گمرک بیان کرد: این اقدامات هنوز منجر به نتیجه نشده و هنوز مجوزی از سوی وزارت صمت صادر نشده و از سوی دیگر، مجوز حداقل اسنادی هم از سوی وزارت بهداشت برای این کالا صادر نشده است. 

Page Generated in 0/0068 sec