printlogo


کد خبر: 236873تاریخ: 1400/5/23 00:00
دور دنیا

جمعیت سفیدپوستان آمریکا برای نخستین‌بار کاهش یافت
تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد جمعیت سفیدپوستان آمریکایی برای نخستین‌بار با کاهش روبه‌رو شده است. به گزارش گاردین، داده‌های اداره آمار آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد حاکی است جمعیت سفیدپوستان آمریکایی برای نخستین‌بار کاهش یافته است. بر اساس این گزارش به طور کلی جمعیت سفیدپوستان آمریکایی از سال 2010 میلادی تاکنون 6/8 درصد کاهش داشته است. سفیدپوستان غیر دورگه اسپانیایی- آمریکایی اکنون 58 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، این رقم سال 2010 میلادی به بیش از 7/63 درصد رسیده بود. این برای نخستین‌بار است که جمعیت سفیدپوستان آمریکایی به کمتر از 60 درصد از کل جمعیت این کشور رسیده است. این در حالی است که گروه‌های اقلیت با رشد چشمگیر جمعیت در این مدت روبه‌رو شده‌اند. جمعیت لاتین‌تبارها 23 درصد افزایش داشته و جمعیت آسیایی‌ها به تنهایی با رشد 35 درصدی روبه‌رو شده است. جمعیت سیاه‌پوستان نیز در این بازه زمانی بیش از 6/5 درصد افزایش داشته است. این آمارها نشان می‌دهد جمعیت آمریکا طی 10 سال گذشته 4/7 درصد رشد داشته که این دومین رشد پایین جمعیت در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود. جمعیت آمریکا طی سال‌های 2000 تا 2010 میلادی با رشد 7/9 درصدی روبه‌رو بود. 
***
ابتکار فلسطینی‌ها برای مقابله با طرح یهودی‌سازی مسجد ابراهیمی
وزارت اوقاف فلسطین، از بستن همه مساجد این شهر به استثنای مسجد ابراهیمی و ادای نماز جمعه در این مسجد با هدف ناکام گذاشتن طرح‌های یهودی‌سازی اشغالگران صهیونیست خبر داد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که از همه شهروندان فلسطینی می‌خواهد خود را به این مسجد برسانند و در سایه شرایط دشوار حاکم بر حرم ابراهیمی و تلاش اشغالگران برای سلطه بر صحن‌های مختلف آن و اجرای طرح‌های یهودی‌سازی خود در داخل آن، به ادای نماز بویژه نماز جمعه در آن بپردازند. خبرگزاری فلسطینی «وفا» به نقل از «جمال ابوعرام» مدیر اوقاف الخلیل نوشت وزارت اوقاف با مشورت طرف‌های فلسطینی و همه هیأت‌های رسمی و محلی تصمیم گرفته که تمام مساجد الخلیل را روز جمعه تعطیل کند تا همه ساکنان این شهر برای ادای نماز جمعه به حرم ابراهیمی بروند و از آن دفاع کنند. اشغالگران با وجود همه تلاش‌ها و تهدیدهای نژادپرستانه خود، در یهودی‌سازی این مسجد موفق نخواهند بود. وی با تاکید بر ضرورت تحرک بین‌المللی و داخلی در فلسطین برای مهار اقدامات صهیونیست‌ها و تجاوزهای مستمر آنها، از همه شهروندان فلسطینی خواست خود را به حرم ابراهیمی برسانند. در پی این فراخوان، به گفته ابوعرام، بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مسلمان خود را به این مسجد رساندند و نماز جمعه دیروز را در صحن این مسجد ادا کردند. 
***
تلفات سیل ترکیه به ۲۷ نفر رسید
با گذشت ۳ روز از سیل و رانش زمین در استان‌های شمالی ترکیه، آمار جان‌باختگان به ۲۷ نفر رسید. در نتیجه بارندگی شدید در مناطق شمالی ترکیه طی روزهای گذشته برخی استان‌های این منطقه از جمله کاستامونو، بارتین و سینوپ دچار سیل شده و خسارات زیادی را متحمل شدند. مرکز حوادث و بلایای طبیعی این کشور (AFAD) دیروز در این باره اعلام کرد در استان کاستامونو تاکنون 25 نفر جان خود را از دست داده‌اند، در سینوپ 2 نفر جان باخته و در بارتین نیز یک نفر مفقود شده است. آفاد اعلام کرد 4877 پرسنل، 630 ماشین، 19 هلی‌کوپتر و 516 دستگاه در مناطق سیل‌زده مشغول کار هستند تا با یافتن مفقودشدگان و نجات محصور ماندگان در آب، شرایط در این استان‌ها را به حالت قبل بازگردانند. سیل از روز چهارشنبه آغاز شده اما هنوز آب فرونشست نداشته و تعدادی از شهروندان ترک در آبگرفتگی‌های اخیر محصور شده یا گیر افتاده‌اند. سیل در مناطق شمالی ترکیه در حالی به وقوع پیوسته که در جنوب این کشور به دلیل گرمای هوا و نبود باران، آتش‌سوزی‌های عظیمی بیش از 15 روز جریان داشت و بخش‌های زیادی از جنگل‌های استان‌های جنوبی را به کام خود کشید. 
***
نگرانی ابوظبی درباره چرخش عربستان به سمت عمان
در حالی که ابوظبی نگران سلامت ساختار حاکم بر امارات است، عربستان به تهدیدی واقعی برای این کشور تبدیل شده و به نظر می‌رسد تلاش‌های محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی برای کنترل عملکرد محمد بن‌سلمان، ولیعهد هیجانی و کم‌تجربه عربستان بیهوده بوده است. اختلاف‌نظرها میان بن‌سلمان و بن‌زاید که تلاش‌هایش نقش بسزایی در به قدرت رسیدن او در عربستان داشت، پس از سال‌ها ائتلاف ساختگی به یکباره آشکار شده و با نزدیک شدن عربستان به عمان، خطر عربستان برای امارات بیشتر شده و حکام ابوظبی، عمان را خطری استراتژیک برای ماهیت خود می‌دانند. به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، امارات که از ساحل عمان رانده شده، کشوری با وظیفه‌ای مشخص است که از ماهیتش جدا نیست. این کشور زمانی سکویی برای منافع انگلیس در موسم صید مروارید و تجارت ادویه بود و پس از دوره رونق بازار نفت به پایگاه نظامی آمریکا تبدیل شد که ماجراجویی‌های زیادی را برایش به دنبال داشت، از جمله جنگ‌های منطقه خلیج‌فارس و دخالت‌های نظامی مستمر تا امروز در برخی میدان‌های موسوم به بهار عربی تا اخیرا که به مرکزی برای موساد اسرائیل تبدیل شده، هر روز بر خطراتش افزوده می‌شود اما ویژگی منطقه خلیج‌فارس در دشمنی و رقابت و توطئه و نیز دوستی و ائتلاف این است که هر دو کشور همسایه دلایل بی‌شماری برای همکاری با یکدیگر داشته و همان دلایل را برای اختلاف‌نظر هم دارند و تنها شرایط است که تعیین می‌کند ائتلاف‌ها به چه شکلی باشد یا اختلاف‌ها چه زمانی آغاز شود و انگیزه بقای حاکمیت همواره بر این روابط حاکم است. 

Page Generated in 0/0168 sec