printlogo


کد خبر: 236884تاریخ: 1400/5/23 00:00
دبیر اجتماعی- انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» مطرح کرد
نیروهای مسلح در خط مقدم مبارزه با کرونا

با اوج‌گیری کرونا در پیک پنجم و رکوردزنی آمارها در مرگ‌و‌میر و میزان ابتلا، یک بار دیگر انسجام و همگرایی عمومی برای مقابله با این بیماری ضروری است. در همین راستا بسیج و ارتش با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی بار دیگر پا به میدان مبارزه با این ویروس منحوس گذاشته‌اند تا مدیریت در بیماری کرونا با سرعت و دقت بیشتری به انجام برسد و آمارهای وحشتناک در این بخش روند کاهشی به خود بگیرد. 
در این زمینه دکتر حسین قاسمی، دبیر اجتماعی- انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به نقش موثر نیروهای مسلح در مبارزه با بیماری کرونا، گفت: بیماری کرونا سال 98 وارد کشور شد و از آنجایی که این ویروس ناشناخته بود، ضرورت ایجاد همگرایی و فعالیتی همه‌جانبه امری ضروری بود لذا استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در دستور کار قرار گرفت و با ورود نیروهای مسلح بویژه بسیج به میدان مبارزه با کرونا، نتایج بسیار خوبی در این زمینه به دست آمد. 
وی با اشاره به اینکه طرح شهید سلیمانی یکی از طرح‌های موفق در زمینه شناسایی و مقابله با بیماری کرونا بود که توسط بسیج به اجرا گذاشته شد، خاطرنشان کرد: 18 ماه از ورود کرونا به کشور می‌گذرد و ما به دلیل طولانی شدن این اپیدمی در کشور شاهد آن هستیم که بسیاری از حساسیت‌ها از بین رفته است. چون روزهای اول ‌شناختی نبود یک ترسی حاکم بود لذا طرح‌ها و پروتکل‌ها عملیاتی می‌شد و مردم همراهی می‌کردند اما رفته رفته با گذشت زمان مواجهه با این بیماری عادی‌سازی و عادی‌پنداری شد تا اینکه هم‌اکنون به این وضعیت رسیده‌ایم. 
دبیر اجتماعی- انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ما چاره‌ای جز همزیستی اصولی و منطقی با کرونا نداریم، گفت: برای مبارزه با کرونا باید از نظرات تخصصی وزارت بهداشت و تجربیات سازمان بهداشت جهانی بیش از پیش بهره‌گیری کرد و برای توفیق در این امر راهی جز این وجود ندارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از دفاع‌مقدس همگرایی برای مبارزه با کرونا دومین تجربه کشور در سطح کلان است، اظهار کرد: در این یک سال و نیم گذشته یک ساختار واحد و منسجم که شامل دستگاه اجرایی، تقنینی، قضایی، نیروهای مسلح و نهادهای موثر بود، شکل گرفت و همین موضوع باعث شد تا با جدیت بیشتری پیگیری شود. حضور تمام این دستگاه‌ها در کنار یکدیگر زمانی معنا پیدا می‌کند که ما شاهد آن باشیم که تمام پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بدرستی در جامعه به اجرا گذاشته شود. 
دکتر قاسمی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم صرفا به واکسیناسیون اکتفا کنیم چرا که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود باز هم امکان درگیر شدن افراد با این بیماری وجود دارد. 
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح در کنار ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و سایر ظرفیت‌های موجود بویژه در شرایط بحرانی نقطه قوت به حساب می‌آید، گفت: ورود نیروهای مسلح به خط مقدم مبارزه با کرونا هم‌افزایی ایجاد کرده و می‌تواند کمک شایانی در روند مدیریت و در نهایت حرکت به سمت آرامش و مهار این روند تساعدی داشته باشد. این مقام مسؤول در پاسخ به این سوال که آیا ستاد ملی مقابله با کرونا برای کنترل بیماری تصمیم به لاک‌‌داون خواهد گرفت یا خیر؟ اظهار داشت: فعلا بحث‌های کارشناسی در این زمینه در حال انجام است و باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا لاک داون می‌تواند موثر باشد یا خیر. ما با یک موضوع چندوجهی رو‌به‌رو هستیم و با یک تصمیم نمی‌توانیم به مبارزه با آن بپردازیم. 
وی ادامه داد: باید ابعاد اجتماعی زندگی مردم را در نظر گرفت؛ این موضوع هم‌اکنون در دست بررسی است و از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا، معاون اول رئیس‌جمهور و کمیته‌های تخصصی جمع‌بندی‌ها صورت گرفته و ابلاغیه‌های لازم در این زمینه صادر خواهد شد.

Page Generated in 0/0054 sec