printlogo


کد خبر: 236890تاریخ: 1400/5/23 00:00
اخبار

رکود بازار مسکن شدت یافت
بررسی تحولات بازار مسکن در مردادماه ۱۴۰۰ حاکی از آن است رکود این بخش سنگین‌تر و میزان معاملات مسکن نصف شده است. بر اساس آمار سامانه کد رهگیری، از ابتدای امسال تا 16 مرداد کل قراردادهای مسکن کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است. میزان کاهش مبایعه‌نامه‌ها در بازه زمانی یادشده 40 درصد بود و اجاره‌نامه 31 درصد افزایش یافته است. کل قراردادهای بازار مسکن شهر تهران نیز نسبت به سال 99 بالغ بر 12 درصد کاهش یافته است. میزان کاهش مبایعه‌نامه‌ها در پایتخت 56 درصد بوده و اجاره‌نامه‌ها 25 درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار سامانه املاک و مستغلات کشور، در مردادماه امسال (تا 16 مرداد) قراردادهای مسکن تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد منفی 23 درصدی، در مبایعه‌نامه‌ها رشد منفی 47 درصدی و در اجاره‌نامه نیز رشد منفی 9 درصدی داشته است. در کشور نیز این کاهش به ترتیب 26، 46 و 12 درصد بوده است. 
***
پیش‌بینی اوپک از کمبود عرضه نفت
اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد بازار نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ دچار کمبود شدید عرضه خواهد شد. اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه بازار نفت، پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را بدون تغییر نگه داشت و همچنان انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری 95/5 میلیون بشکه در روز معادل 6/6 درصد رشد کند و مصرف سوخت در سال آینده 28/3 میلیون بشکه در روز افزایش یابد اما اوپک پیش‌بینی رشد عرضه غیراوپک را به دلیل افزایش تولید روسیه بالاتر برد. تولید روسیه در راستای موافقت اوپک‌پلاس برای افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز از آگوست تا دسامبر سال میلادی جاری، افزایش پیدا می‌کند. طبق پیش‌بینی اوپک، تولید نفت غیراوپک 9/2 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ رشد می‌کند که ۸۴۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی ماه پیش این گروه است. همچنین طبق این گزارش، قیمت نفت سنگین ایران در ماه میلادی گذشته حدود ۲ درصد رشد ماهانه داشته است. قیمت نفت سنگین ایران در ژوئیه به ۷۲ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با ۷۱ دلار و ۶۸ سنت ژوئن، یک دلار و ۳۰ سنت معادل 8/1 درصد افزایش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۶۵ دلار و یک سنت در مقایسه با ۳۸ دلار و ۵۴ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است. این گروه انتظار دارد تولید نفت شیل آمریکا سال میلادی آینده ۵۶۰ هزار بشکه در روز رشد کند که ۶۰ هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد ماه گذشته است. با این حال اوپک در این گزا رش تاکید کرد تقاضا برای نفت در ماه‌های آینده احتمالا بالاتر از میزان عرضه خواهد ماند و فشار صعودی روی قیمت‌ها در کوتاه‌مدت را حفظ می‌کند. اوپک پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ را با فرض اینکه تاثیر همه‌گیری «کووید-۱۹» مهار خواهد شد، از 5/5 درصد به 6/5 درصد افزایش داد با این حال هشدار داد ابهامات قابل توجهی وجود دارد. دورنمای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۲ هم از سوی اوپک 2/4 درصد پیش‌بینی شد. گزارش اوپک یک روز پس از انتقاد دولت آمریکا از گروه اوپک‌پلاس برای عدم افزایش بیشتر تولید و به خطر انداختن روند احیای اقتصاد جهانی منتشر شد. 
***
سابقه ثبت‌نام متقاضیان از سامانه وام ودیعه مسکن حذف شد
وزارت راه‌و‌شهرسازی، در اطلاعیه‌ای از به‌روزرسانی سامانه ثبت‌نام تسهیلات ودیعه اجاره مسکن خبر داد. بر این اساس، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد: «با عرض پوزش از وقفه ایجاد شده در فرآیند ثبت‌نام در سامانه تسهیلات ودیعه اجاره مسکن، به اطلاع می‌رساند فرآیند به‌روزرسانی سامانه مذکور انجام و امکان ثبت‌نام در آن از امروز (16 مرداد 1400) میسر شده است. متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به آدرس اینترنتی tem.mrud.ir مراجعه کنند. پیش از این اعلام شده بود ثبت‌نام در سامانه تسهیلات ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور 1400 ادامه خواهد یافت. سقف وام ودیعه مسکن در تهران 70 میلیون تومان، در سایر کلانشهرها شامل شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه 40 میلیون تومان و در سایر شهرها 25 میلیون تومان تعیین شده است. متقاضیان برای بهره‌مندی از این تسهیلات باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری در ۶ ماه اول سال 1400 باشند».

Page Generated in 0/0055 sec