printlogo


کد خبر: 236918تاریخ: 1400/5/24 00:00
دور دنیا

تداوم اتهام‌زنی و درگیری‌های مرزی آذربایجان و ارمنستان
جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تداوم اتهام‌زنی به همدیگر مدعی تیراندازی به سوی مواضع هم در نقاط مرزی شدند. به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس»، وزارت دفاع ارمنستان شنبه مدعی شد نیروهای جمهوری آذربایجان جمعه‌شب به مواضع نیروهای این کشور در استان «گغارکونیک» 40 دقیقه تیراندازی کردند و متعاقب آن نیروهای ارمنستان نیز واکنش نشان دادند. وزارت دفاع ارمنستان در عین حال از آرامش نسبی پس از این حادثه خبر داده است. به گزارش «ترند نیوز»، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در واکنش مدعی شد نیروهای ارمنستان ساعت ۲۳ جمعه‌شب به وقت محلی به مواضع نیروهای این کشور در دهکده «چناری» و «منجلقو» با سلاح‌های سبک تیراندازی کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از وارد نیامدن خسارت به نیروهای خودی خبر داد. یکی از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل متحد در روزهای گذشته از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست در درگیری‌های جاری در مرزهای ۲ کشور خویشتنداری از خود نشان دهند. «فرحان حق» از سخنگویان سازمان ملل در این باره گفت: «ما همچنان از طرفین می‌خواهیم خویشتنداری نشان دهند، از انجام اقداماتی با هدف افزایش تنش خودداری کرده و مشکلات جدید را از طریق گفت‌وگو حل کنند». ازسرگیری تنش‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی است که طی روزهای گذشته با طرح روسیه، توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان صبح چهارشنبه گذشته حاصل شده بود. 
***
استقرار صدها نیروی گارد ملی آمریکا در بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا
در حالی که کرونای دلتا مناطق مختلف آمریکا را آلوده کرده و به افزایش موارد ابتلا در این کشور منجر شده است، «کیت براون» فرماندار ایالت اورگن روز جمعه اعلام کرد ۱۵۰۰ نیروی گارد ملی این ایالت را برای کمک به بیمارستان‌ها با توجه به خیز ابتلا اعزام می‌کند. وی در این باره گفت: نمی‌توانم به اندازه کافی بر جدی بودن این بحران برای همه اورگنی‌ها تاکید کنم، بویژه آنهایی که به مراقبت‌های اورژانسی و ویژه نیاز دارند. فرماندار اورگن افزود: هنگامی که بیمارستان‌های ما مملو از بیماران کرونایی است، شاید جایی برای کسی که نیاز به مراقبت پس از تصادف رانندگی، حمله قلبی یا سایر شرایط اضطراری داشته باشد، موجود نباشد. براون روز جمعه گفت ۷۳۳ نفر در این ایالت به دلیل ابتلای شدید به کرونا در بیمارستان بستری هستند که ۱۸۵ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه‌اند. وی تاکید کرد: واقعیت تلخ و ناامیدکننده این است که نوع دلتا همه چیز را تغییر داده است. دلتا بسیار مسری است و ما باید هم‌اکنون اقدام کنیم. قرار است در مرحله اول، از ۲۰ آگوست، ۵۰۰ نفر از اعضای گارد ملی اورگن در بیمارستان‌های سراسر ایالت مستقر شوند تا از نظر لجستیکی به عنوان حمل‌کننده مواد و تجهیزات کمک کنند و همچنین در انجام آزمایشات و سایر عملیات بیمارستان‌ها به پشتیبانی بپردازند. 
***
تشدید تدابیر امنیتی در پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق
«غیاث سورجی» مسؤول اطلاع‌رسانی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، دیروز (شنبه ۱۴ آگوست) از اقدام ارتش ترکیه در تشدید تدابیر امنیتی در اطراف پایگاه «زلیکان» در ناحیه «بعشیقه» خبر داد. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: «ارتش ترکیه پس از حمله راکتی ۲ روز پیش به این پایگاه نظامی، تدابیر امنیتی خود را در اطراف آن تشدید کرده است». به گفته عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق، تدابیر امنیتی ارتش ترکیه شامل سنگرسازی، بالا بردن سطح آماده‌باش و دریافت تجهیزات از مسیر هوایی برخلاف گذشته که زمینی بود، است. ۲ روز پیش پایگاه زلیکان که مقر ارتش ترکیه در ناحیه بعشیقه در شرق استان نینوا است، با ۳ فروند راکت هدف قرار گرفت. برخی منابع نیز شمار راکت‌های شلیک شده را ۵ عدد اعلام کردند. هیچ طرفی مسؤولیت این حمله راکتی را تا به این لحظه برعهده نگرفته است. پس از گزارش منابع عراقی درباره حمله راکتی به این پایگاه، وزارت دفاع ترکیه رسما اعلام کرد یک نظامی این کشور در جریان حمله‌ای در شمال عراق کشته شده است. «محمد الشبکی» نماینده پارلمان عراق، پیش‌تر درباره طرح هدفمند ترکیه برای سیطره بر موصل و الحاق آن به خاک خود هشدار داده و گفته بود تلاش‌های ترکیه در این مسیر، از سال ۲۰۱۴ تاکنون همچنان ادامه دارد. وی تصریح کرد: «ترک‌ها یک پروژه در نینوا دارند و از مدت‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. موضوع تنها هدف قرار دادن حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) نیست، بلکه اهداف دیگری نیز در میان است». 
***
ورود ارتش لبنان به مسأله بحران سوخت
به دنبال بالا گرفتن اعتراضات در لبنان در نتیجه حذف یارانه سوخت، ارتش این کشور اقدام به بازرسی ایستگاه‌های سوخت برای اطلاع از میزان ذخایر آنها کرد. روسیا الیوم روز شنبه اعلام کرد ارتش لبنان اقدام به بازرسی گسترده ایستگاه‌های سوخت این کشور کرده است تا از میزان ذخایر سوخت آنها مطلع شود. در همین حال ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: یگان‌های ارتش به ایستگاه‌های سوختی که بسته‌اند حمله کرده و تمام بنزینی که در این ایستگاه‌ها ذخیره شده کشف و ضبط شده و مستقیما میان شهروندان توزیع خواهد شد. رئیس بانک مرکزی لبنان چهارشنبه گذشته در بحبوحه بحران گسترده انرژی در این کشور اعلام کرد یارانه‌های سوخت را متوقف می‌کند. این بانک در عوض خطوط اعتباری برای واردکنندگان سوخت با قیمت فعلی بازار را تمدید خواهد کرد. این تصمیم بانک مرکزی قیمت سوخت را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد آن هم در زمانی که کمبود انرژی سراسر کشور را فرا گرفته است. این تصمیم اعتراض شهروندان لبنانی را به همراه داشته است. 

Page Generated in 0/0050 sec