printlogo


کد خبر: 236941تاریخ: 1400/5/24 00:00
اخبار

برای حل مشکلات کشور نباید به خارج امید داشته باشیم
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم برای حل مشکلات کشور به خارج امید داشته باشیم، افزود: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور تاکیدات فراوانی بر رفع تحریم‌ها دارند، اما بعید است بتوانیم با نظام سلطه به جایی برسیم و نمی‌توان برنامه‌ریزی خود را برای اداره کشور متکی به رفع تحریم‌ها کرد؛ باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که فرض بر این باشد نظام سلطه تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. 
محمد مخبر در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشور در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: ایران ۲۷۰۰ کیلومتر سواحل دریا دارد و از منابع طبیعی متعدد نیز برخوردار است که اگر بتوانیم بخوبی از ظرفیت‌های مختلف کشور بهره‌برداری کنیم، هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند کشور را به تحولات خوبی برساند. 
وی با اشاره به پرآب بودن استان‌های شمالی کشور و ضرورت استفاده بهینه از این ظرفیت ارزشمند تصریح کرد: ۳ استان شمالی کشور از نظر وسعت به اندازه کشور هلند هستند و میانگین بارندگی این ۳ استان از هلند هم بیشتر است. با این وجود کشور هلند از بخش کشاورزی ۹۵ میلیارد دلار صادرات دارد اما صادرات ما از بخش کشاورزی ۲۰۰ میلیون دلار است. این نشان می‌دهد باید استاندارانی توانمند در هر یک از این ۳ استان حضور داشته باشند، به گونه‌ای که هر کدام از آنها مانند یک وزیر کشاورزی بتواند از ظرفیت‌های بخش کشاورزی بهره‌برداری کند. 
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشور در بخش معدن و نیز پتانسیلی که در بخش دریا وجود دارد، ‌گفت: برخی کشورها در تلاشند ۳۰ درصد «جی‌دی‌پی» خود را در اقتصادشان از طریق اقتصاد دریامحور تامین کنند اما ما تاکنون استفاده مطلوبی از دریا نداشته‌ایم که امیدوارم در دوره پیش رو، سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ریزی‌های خود را با توجه به ظرفیت‌های کشور انجام دهد. 
***
حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»
شماری از نیروهای مسلح ایران قرار است در کنار پرسنل نظامی برخی کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه در «مسابقات بین‌المللی نظامی ولادی وستوک» شرکت کنند. 
به گزارش خبرگزاری شینهوا، ناو چینی «گوانگ یوان» به مسابقات بین‌المللی نظامی ۲۰۲۱ که در کشورهای ایران، روسیه و چین برگزار می‌شود، اعزام خواهد شد. این ناو با ۵۰ خدمه نظامی قرار است با نفراتی از نیروهای مسلح ایران، روسیه، ونزوئلا و کشورهای دیگر قابلیت‌های رزمی خویش را به نمایش گذارد. ولادی ‌وستوک قرارگاه بندری ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی روسیه است. در مسابقات ولادی وستوک آتش به اهداف دشمن فرضی در دریا و عملیات نجات دریایی برگزار می‌شود. در ایران و چین نیز قرار است مسابقاتی در زمینه غواصی و یگان پدافند هوایی برگزار شود. از سال ۲۰۱۴ چین برای شرکت در این مسابقات دعوت شده است. چین نخستین‌بار سال ۲۰۱۷ میزبان این مسابقات بود. وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز اخیرا از حضور ۲ فروند شناور نظامی این کشور در بندرانزلی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی دریایی خبر داد. 
مسابقات بین‌المللی نظامی «جام دریا» در چند سال اخیر همه ساله با حضور ۴ کشور حاشیه خزر (ایران، روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان) در آب‌های ساحلی جمهوری آذربایجان برگزار شده است. جمهوری اسلامی ایران سال جاری برای نخستین‌بار میزبان این مسابقات بین‌المللی نظامی است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان چندی قبل نیز از انجام رزمایش دریایی در دریای خزر خبر داد. 
***
عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای یک دیپلماسی برد- برد  است
سفیر پیشین ایران در باکو عضویت دائم جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای را برای ۲ طرف دارای مزیت خواند و گفت: باید به این عضویت به عنوان دیپلماسی برد- برد نگاه کرد. 
محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با فارس، در تشریح اهمیت سازمان شانگهای برای ایران بار دیگر با بیان اینکه عضویت در این سازمان به نفع ۲ طرف است، خاطرنشان کرد: به نفع ایران است، چون ایران در یک ترتیبات امنیتی منطقه حضور می‌یابد و صاحب‌نظر می‌شود و به عنوان یک کشور ثبات‌ساز می‌تواند نقش خود را در تأمین امنیت منطقه و حوزه اوراسیا احیا کند. 
وی ادامه داد: علاوه بر این، ایران با عضویت دائم در این سازمان، به بازارهای گسترده کشورهای عضو سازمان شانگهای نیز متصل می‌شود و در حوزه‌‌های مختلف تجاری، ترانزیت و انرژی به عنوان یک قدرت منطقه می‌تواند با این کشورها تعاملات اقتصادی مثبتی داشته باشد و با توجه به اینکه اخیرا ایران عضو ناظر اتحادیه اوراسیا شده، حضور در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند این روند را تکمیل کند که ایران از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای این حوزه که ۶۵ درصد جمعیت جهان و همچنین منابع جهان را در خود جای داده نیز استفاده کند. پاک‌آیین گفت: برای سازمان شانگهای هم اهمیت دارد که با قدرتی مثل ایران و کشوری ثبات‌ساز در منطقه که به لحاظ اقتصادی دارای منابع بسیار غنی برای همکاری اقتصادی است و پل ارتباطی شرق آسیا با غرب آسیا و همچنین شمال به جنوب تلقی می‌شود، ارتباط نزدیک داشته باشد. 

Page Generated in 0/0058 sec