printlogo


کد خبر: 236942تاریخ: 1400/5/24 00:00
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وصول لیست پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارتخانه‌ها اعلام کرد
30 مرداد آغاز جلسه رأی اعتماد به وزرا

گروه سیاسی: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز گذشته پس از اعلام وصول نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: بر اساس ماده ۲۰۲ آیین‌نامه، دولت محترم ۲ هفته فرصت برای ارسال لیست وزرا به مجلس داشت که کمتر از یک هفته این کار انجام شد. وی ادامه داد: دولت برنامه کلی وزرا را در چند صفحه و در ضمیمه لیست به مجلس ارسال کرده که در سامانه بارگذاری می‌شود. همچنین مواردی همچون تجربه، تخصص مرتبط، شرح حال وزرا، برنامه و سوابق علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد در سامانه در اختیار همه نمایندگان قرار می‌گیرد. تاکید دارم حتما وزرا تمام برنامه‌های خود را در این سامانه قرار دهند که مورد رجوع همه نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی است. 
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره روند بررسی صلاحیت‌ها گفت: بلافاصله این لیست به کمیسیون‌های مجلس ارسال می‌شود؛ وظیفه ما بررسی برنامه‌های وزرا در مهلت یک هفته‌ای در کمیسیون‌ها و تطبیق آن با اسناد بالادستی و قوانین است، لذا کمیسیون‌ها نقش مهمی دارند. قالیباف ادامه داد: گزارش کمیسیون‌ها درباره وزرا به صحن بسیار مهم است، لذا نظرات خود را به طور روشن و شفاف اعلام کنند که نظرات‌شان در صحن علنی قرائت می‌شود. مبنای تصمیم‌گیری مجلس مبتنی بر توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی و چابکی در تصمیم‌گیری است. 
رئیس قوه مقننه افزود: در بررسی‌ها به این نکته توجه شود که رئیس دولت رئیس‌جمهور است که وظیفه پیشبرد کارها را به عهده داشته و می‌خواهد با این تیم کار کند. البته این بدان معنا نیست که مجلس به کل این لیست رای دهد، چون در قانون پیش‌بینی شده که مجلس حرف آخر را در رای اعتماد بزند، منتها انصاف داشته باشیم که رئیس‌جمهور با انتخاب این تیم می‌خواهد کارش را انجام دهد. بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مبتنی بر موارد مندرج در قانون همچون داشتن تجربه، برنامه، کارآمدی، پاسخگویی و تخصص باشد. وی ادامه داد: از روز شنبه ۳۰ مرداد جلسات رای اعتماد در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود که ان‌شاءالله تا سه‌شنبه یا حداکثر چهارشنبه هفته آینده کار بررسی صلاحیت‌ها به اتمام می‌رسد. 
 
* وزرای پیشنهادی در 270 جلسه کمیسیون‌ها شرکت می‌کنند
سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه نشست علنی روز گذشته به خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهور در نامه‌ای روز چهارشنبه هفته گذشته لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارسال کرد که وصول این نامه امروز (دیروز) از سوی رئیس‌مجلس در صحن علنی اعلام شد. سخنگوی هیات‌‌رئیسه مجلس یازدهم ادامه داد: این اقدام در راستای قانون اساسی که وظیفه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و رأی اعتماد به آنها را بر عهده مجلس قرار داده است، انجام شد. با پایان جلسه علنی امروز (دیروز) مجلس، از ساعت 10 صبح کمیسیون‌های تخصصی وارد بحث و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در جلسات خود خواهند شد. وی با بیان اینکه مطابق ماده 202 آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از قرائت اعلام وصول اسامی وزرای پیشنهادی، کمیسیون‌ها به مدت یک هفته باید صلاحیت وزرا را بررسی کنند، اظهار کرد: وزرای پیشنهادی با حضور در 14 کمیسیون تخصصی و 2 کمیسیون ویژه، برنامه‌های خود را ارائه کرده و به بحث و تبادل نظر با نمایندگان خواهند پرداخت. موسوی تصریح کرد: 19 وزیر پیشنهادی دولت تا روز سه‌شنبه هفته جاری به صورت روزانه در کمیسیون‌های تخصصی و ویژه مجلس حضور پیدا می‌کنند و تا آخر هفته 270 جلسه با حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها برگزار خواهد شد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان در این جلسات؛ برنامه‌ها، سوابق و تجارب، مدارک تحصیلی و مدارک مرتبط با فعالیت‌های گذشته این وزرا را بررسی می‌کنند و وزرای پیشنهادی نیز تمام اطلاعات مربوط به خود را در سامانه‌ای که مجلس برای بررسی ایشان در نظر گرفته است، بارگذاری می‌کنند تا برای نمایندگان قابل دسترس باشد.

Page Generated in 0/0056 sec