printlogo


کد خبر: 237051تاریخ: 1400/6/2 00:00
آخرین میانجیگری‌های داخلی و خارجی برای جلوگیری از ادامه جنگ در افغانستان
طالبان پشت دروازه‌های پنجشیر

با اعزام ۳ هزار نیروی طالبان به دره پنجشیر، بیم آن می‌رود جنگ در این ولایت شمال شرقی افغانستان بالا بگیرد. دره هزاره‌نشین پنجشیر با سابقه مقاومت قهرمانانه ۳ دهه‌ای در مقابل اشغال شوروی و سپس نخستین دوره اشغال طالبان، تنها بخش از افغانستان است که هنوز به تصرف نیروهای طالب درنیامده است. پسر شهید«احمد شاه مسعود» قهرمان ملی افغانستان نیز از هفته گذشته فراخوان گردهمایی نیروهای ملی برای مقاومت در مقابل طالبان را صادر کرد. البته احمد مسعود که گفته می‌شود حدود 10 هزار نیرو در اختیار دارد، ابتدای این هفته از موضعی جدید برای طالبان پیام صلح فرستاد و گفت به شرط آمادگی آنها برای انجام مذاکرات صلح، حاضر است از خون پدرش بگذرد. او به روزنامه الشرق الاوسط گفت برای صلح با طالبان و تشکیل حکومت مشارکتی تمایل دارد اما تحمیل زور و استفاده از سلاح را نمی‌پذیرد. پیش از آن نیز جمعه گذشته «محمد یونس قانونی» معاون رئیس‌جمهوری در زمان کرزی گفته بود احمد مسعود به دنبال جنگ نیست، بلکه در پی راه‌حلی برای برقراری صلح و ایجاد حکومت فراگیر ملی است. 
 
* با این همه ظهر روز یکشنبه، فرماندهی مرکزی طالبان
4 ساعت به نیروهای ملی تحت امر مسعود مهلت داد تا تسلیم شوند. حساب توئیتری عربی طالبان نیز تایید کرد صدها عضو این گروه برای تصرف پنجشیر به 120 کیلومتری شمال شرق کابل اعزام شده‌اند. سپس «امرالله صالح» معاون اول رئیس‌جمهور سابق افغانستان که به همراه برخی دیگر از مقامات لشکری و کشوری به این منطقه پناه برده، در توئیتی تایید کرد طالبان به دروازه‌های پنجشیر رسیده اما هنوز درگیری رخ نداده است. 
همان شب احمد مسعود در گفت‌وگویی تلویزیونی به طالبان نسبت به حمله به پنجشیر هشدار داد و گفت: «ما تعدادی از نیروهای دولتی و نیز هزاران تن از اهالی ولایت پنجشیر و نیروهایی از تخار، قندوز و کابل را داریم، این نیروها از نژادهای مختلف هستند و طالبان در صورتی که رویکرد کنونی را ادامه دهد، خیلی دوام نخواهد آورد». او سپس طالبان را تهدید کرد در صورت جنگ در پنجشیر با جبهه مقاومتی سراسری مواجه می‌شود و قول داد: «اگر آنها حمله به پنجشیر را متوقف کنند، راهی بهتر برای آینده خواهیم یافت اما اگر وارد پنجشیر شوند، مبارزه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم مقاومت را گسترش دهیم. ما آخرین خطوط دفاع از افغانستان هستیم و می‌خواهیم این جنگ را پایان دهیم و مذاکره کنیم اما طالبان به میانجیگری گوش نمی‌کند».
جالب اینکه مسعود از روسیه و طرف‌های بین‌المللی خواستار دخالت در افغانستان در جهت مبارزه با مهاجرت و تهدید تروریستی شد و گفت: «ما خواهان فشار سیاسی و کمک‌های انسانی هستیم تا طالبان درک کند رویکرد ما این است که باید دولت فراگیر تشکیل شود». در همین حال شنیده می‌شود حامد کرزی، رئیس‌جمهور اسبق و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان با بزرگان و علمای ولایت پنجشیر درباره وضعیت کنونی این کشور رایزنی کرده‌اند. روس‌ها نیز به نوبه خود اعلام کردند به دنبال راه حل مسالمت‌آمیز در پنجشیر هستند. به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، وضعیت این شهر را در هشتمین روز ورود طالبان آرام و خوب توصیف کرده است. او با اشاره به دیدار نماینده دفتر سیاسی جنبش طالبان از سفارت روسیه در کابل از درخواست این گروه برای میانجیگری در شهر پنجشیر و پیشنهاد یک توافق سیاسی بین طرفین افغان خبر داد. با آنکه سفیر روسیه گفته است طالبان به دنبال خونریزی نیست اما «اولگ سیرومولوتف» معاون وزیر خارجه این کشور دیروز تصریح کرد مسکو برای خارج کردن نام این گروه از فهرست گروه‌های تروریستی هیچ عجله‌ای ندارد. 
 
* کشته شدن نگهبان افغان فرودگاه کابل
دیروز فرودگاه بین‌المللی کابل موسوم به میدان هوایی، شاهد دومین روز خونبار از زمان اشغال پایتخت توسط طالبان بود. 
این درگیری ابتدا در ضلع شمالی فرودگاه بین نیروهای افغان و افراد ناشناس آغاز شد اما در نهایت به دخالت نیروهای آلمانی و آمریکایی که کنترل فرودگاه را در اختیار دارند انجامید. به گزارش «سی‌ان‌ان» ابتدا یک تک‌تیرانداز در خارج از فرودگاه به سمت نگهبانان افغان تحت امر نیروهای ائتلاف خارجی در داخل تاسیسات شلیک کرد که آنها نیز آتش را پاسخ دادند اما بعد نیروهای آمریکایی به نگهبانان افغان شلیک کردند. در تبادل آتش، یک نیروی امنیتی افغان توسط آمریکایی‌ها کشته و ۳ نفر دیگر زخمی شدند. این در حالی است که اطراف فرودگاه کابل مملو از جمعیتی است که برای فرار از کشور هجوم آورده‌اند. یک مقام ناتو روز یکشنبه به رویترز گفت از آخر هفته گذشته تاکنون دست‌کم ۲۰ نفر در فرودگاه و اطراف آن کشته شده‌اند. 

Page Generated in 0/0055 sec