printlogo


کد خبر: 237070تاریخ: 1400/6/2 00:00
«وطن‌امروز» از مشقات نظام سلامت در دوران کرونا گزارش می‌دهد
رنج پرستاری

گروه اجتماعی: آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت حکایت از آن دارد بیش از 23 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. سیاست‌های حمایتی دولت مبنی بر تسریع در روند واردات، تولید و تزریق واکسن به صورت گسترده در سطح جامعه و اولویت قرار گرفتن این موضوع در سطح کلان سیاست‌گذاری‌های کشور، نوید‌بخش این است که در آینده نزدیک میزان مرگ‌و‌میرهای ناشی از کرونا در سطح جامعه به صورت چشمگیری کاهش یابد. به گزارش «وطن‌امروز»، در میان این اخبار امید‌بخش توجه به این نکته هم ضروری است که کادر درمان به عنوان سربازان خط مقدم این جبهه در ۱۸ ماه گذشته 300 شهید مدافع سلامت را تقدیم کرده‌اند. این قشر با آنکه تا این لحظه با فشارهای سنگین کاری و شیفت‌های طولانی‌مدت 18 تا 48 ساعت، استرس‌های ناشی از بیماری، فشارهای خانوادگی، عدم دریافت بموقع حقوق و اضافه کار و پاداش و... رو‌به‌رو بوده‌ اما سنگر مبارزه با کرونا را خالی نکرده‌ است. یقینا استمرار این روحیه نیازمند بازنگری جدی در امور معیشتی این بخش از جامعه است و سربازان خط مقدم این جبهه نباید دغدغه‌های اولیه‌ای همچون استخدام و میزان دستمزد را داشته باشند. پیک پنجم کرونا در حال رکوردشکنی در کشور است و روزانه به طور میانگین 40 هزار نفر را با خود درگیر می‌کند؛ لذا در این شرایط حضور کادر درمانی با روحیه مضاعف، می‌تواند نقش بسزایی در روند مقابله‌ با بیماری کرونا داشته باشد. متاسفانه با وجود تمام محدودیت‌های نیرویی موجود در این بخش، روزانه تعدادی از پزشکان و پرستاران نیز به دلیل مواجهه دائم با بیماران مبتلا به کرونا خود به دام این بیماری افتاده و به این ترتیب ظرفیت‌های درمانی کشور دچار کاهش می‌شود. ضرورت توجه به موضوعات معیشتی کادر درمان در این برهه حساس زمانی که کرونا بی‌محابا در حال تاخت‌و‌‌تاز است بسیار حساس است، آن هم وقتی که سازمان نظام پزشکی آماری تامل‌برانگیز از میزان درخواست مهاجرت پزشکان ارائه می‌کند. در این زمینه دکتر ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در یک سال گذشته میزان درخواست برای مهاجرت و آن مراحل قانونی‌ای که باید در سازمان نظام پزشکی طی شود، افزایش داشته است. پزشکان برای مهاجرت باید از سازمان نظام پزشکی مدرکی را به نام گود استندینگ بگیرند که این درخواست رو به افزایش است. وی ادامه داد: در یک سال گذشته درخواست سالانه گود استندینگ که برای مهاجرت لازم است، افزایش داشته و حداقل در یک سال ۳ هزار درخواست به سازمان ارسال شده است. 
 
* کمبود نیروی انسانی جدی است
در حالی که بیماران مبتلا به کرونا بیشترین تعداد تخت‌های بیمارستانی موجود در کشور را به خود اختصاص داده‌اند اما کمبود نیروی پرستاری برای رسیدگی به وضعیت بیماران به عنوان یک چالش جدی در حال خودنمایی است. در این زمینه محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به ضرورت‌های رسیدگی به مشکلات کادر درمانی کشور بویژه پرستاران اظهار داشت: موضوع کمبود نیرو در سیستم درمانی کشور یک موضوع جدی است و این امر اصلی‌ترین چالش مدافعان سلامت به حساب می‌آید. متاسفانه با شروع کرونا این معضل بیش از پیش نمود پیدا کرده و ما در این زمینه تحت فشار هستیم. وی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر تخت در 24 ساعت، 4 تا 10 گروه پرستاری در نظر گرفته می‌شود، گفت: ما در سیستم درمانی خود در 24 ساعت، 4 شیفت کاری داریم که شامل شیف صبح، شیفت عصر، شیفت شب و شب مقابل می‌شود. ما با نگاه به زیرساخت‌ها و تعداد تخت‌های بیمارستانی موجود در کشور به این نکته رسیدیم که به ازای هر تخت بیمارستانی به 2 و نیم پرستار در 24 ساعت نیاز داریم. این موضوع هدف‌گذاری شد و در سال‌های 93 و 94 تقریبا روند صعودی را در این بخش داشتیم و به رقم 2/1رسیدیم ولی بعد از آن به دلیل بازنشستگی پرسنل و از طرف دیگر افزایش تخت‌های بیمارستانی در کشور روند ما نزولی شد و هم‌اکنون با وجود کرونا به ازای هر تخت بیمارستانی 8/0 یا 9/0 نیروی پرستار در اختیار داریم. رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: وقتی ما با این حجم از کمبود نیرو رو‌به‌رو هستیم، یا جای خالی ۲ پرستار دیگر به دوش یک نفر می‌افتد یا اینکه بخش عمده‌ای از وظایف پرستاری از بین می‌رود و در این بین بیمار متضرر می‌شود. وی تاکید کرد: وجود چنین معضلی باعث می‌شود تا اضافه‌کاری‌های تحمیلی برای پرستاران در نظر گرفته شود و از آنجا که عموما این اضافه کار از سقف 175 ساعت در ماه عبور می‌کند عذر بدتر از گناه می‌آورند و حق پرستار در این بخش را پرداخت نمی‌کنند. این موضوع مساله را بسیار پیچیده کرده است. 
این مقام مسؤول با بیان اینکه باید نظام استخدامی پرستاران اصلاح شود، گفت: دولت سیزدهم باید برنامه مدونی را برای تامین نیروی حداقلی استاندارد مورد نیاز کشور در نظام سلامت و گروه پرستاری داشته باشد و این روند موجود را که از نیروهای شرکتی و 89 روزه استفاده می‌شود، از بین ببرد. میرزابیگی اظهار داشت: اینگونه اشتغال، امنیت شغلی ایجاد نمی‌کند لذا انگیزه فرد برای فعالیت از بین می‌رود و نیرو با جان و دل کار نمی‌کند. این نوع رفتار با نیرو باعث می‌شود تا وی یک چشمش به خارج از کشور یا به دنبال استخدام در سایر نهادها و دستگاه‌ها باشد. وی تاکید کرد: نظام پرداخت پرستاران به هیچ عنوان مناسب نیست و دریافتی آنها حتی با سایر رده‌های بیمارستانی برابری نمی‌کند، در حالی که با سختی کار بسیاری رو‌به‌رو هستند. رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در کشورهای دیگر بویژه برای پرستاران بخش کرونا ۳ برابر بخش عادی دستمزد در نظر گرفته می‌شود و در هر فاصله یک ماهه یا یک ماهه و نیمه، مرخصی‌های اجباری و کار روانشناسی برای‌شان مدنظر قرار می‌گیرد، این در حالی است که نزدیک به ۲ سال است همکاران ما در بخش کرونا از مرخصی بهره نبرده‌اند. 
وی تاکید کرد: سوال اینجاست نیرویی که نه مرخصی دارد، نه تفریح دارد و نه ارتباط مناسبی می‌تواند با خانواده خود برقرار کند، چگونه می‌تواند بازدهی مناسب داشته باشد؟ با وجود تمام این مشکلات، ما به دنبال این هستیم که کمبود نیرو را از طریق همین فرد جبران کنیم. باید به این نکته توجه داشت که سیستم پرستاری کشور به صورت 24 ساعته در حال فعالیت است و اگر برای آن تدبیری نشود با مشکل رو‌به‌رو خواهیم شد. وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته با دولت به منظور بهبود وضعیت شغلی پرستاران گفت: هفته گذشته طی نامه‌ای از آقای رئیس‌جمهور خواستار بهبود وضعیت پرستاران شدیم که ایشان نیز نامه را به سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت ارجاع دادند تا برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شود. وی ادامه داد: ما در شرایط حاضر نیاز به آن داریم که سختی کار بخش کرونا افزایش یابد. نباید این نکته را نادیده گرفت که با گردش کرونا در جهان سیستم‌های درمانی دنیا به سرعت نیروهای پرستاری ما را جذب می‌کنند و این یک هشدار است و باید به این امر توجه داشته باشند. ما اگر در کشورمان شرایط را درست تعریف نکرده و انگیزه شغلی ایجاد نکنیم، این نیرو تربیت شده براحتی در اختیار کشورهای خارجی قرار می‌گیرد.

Page Generated in 0/0063 sec