printlogo


کد خبر: 237074تاریخ: 1400/6/2 00:00
اخبار

افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر
با مصوبه هیأت‌مدیره انجمن تایر، قیمت تایر‌های تولیدی در کشور از دیروز ۱۵ درصد افزایش یافت. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با اشاره به تشکیل جلسه هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان تایر اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر، پیشنهاد رشد ۱۵ درصدی قیمت تایر پیگیری شد و در نهایت با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مقرر شد این میزان افزایش قیمت برای تایر‌های تولیدی در کشور اعمال شود. وی با بیان اینکه تاریخ اجرای این مصوبه ابتدای شهریورماه (دیروز) تعیین شد، افزود: قیمت تمام شده تولید تایر بیش از ۱۵‌درصد افزایش داشته اما تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند در تعامل با بازار باید منقبض‌تر عمل کنند به طوری که بازار کشش افزایش قیمت را داشته باشد، در نتیجه افزایش قیمت ۱۵ درصدی مصوب شد. به گفته تنها، افزایش مولفه‌های تولید از جمله قیمت مواد اولیه مشکلاتی را برای صنعتگران به وجود آورد و در این شرایط تولید برای کارخانه‌ها با قیمت قبل به صرفه نبود. وی تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، صنعتگران برای اینکه بتوانند تولید خود را حفظ کنند، ناچار به افزایش قیمت هستند. زمانی که کشور با تورم مواجه است، این تورم بر همه بخش‌ها اثرگذار خواهد بود و صنعت تایر نیز از این امر مستثنا نیست. گفتنی است آبان سال گذشته با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری تایر آزاد شد. به این ترتیب از آن پس، قیمت تایر توسط انجمن تایر و البته با نظارت سازمان حمایت تعیین می‌شود. در پی این مصوبه، اواخر آبان ۹۹ قیمت تایر ۵۰ درصد افزایش یافت. دلیل این افزایش قیمت، رشد قیمت مواد اولیه تولید تایر از جمله دوده، روغن، کائوچو، نخ و اکسید روی عنوان شده بود. 
***
عبور ارزش بیت‌کوین از ۵۰ هزار دلار
قیمت بیت‌کوین، مهم‌ترین رمز ارز جهان، در معاملات دیروز جهش کرد و با عبور از ۵۰ هزار دلار، به بالاترین رقم در ۳ ماه اخیر رسید. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قیمت بیت‌کوین دیروز 21/3 درصد جهش کرد و در ادامه روند صعودی روز‌های اخیر خود به رکورد ۳ ماهه ۵۰ هزار و 189 دلار و ۳۹ سنت رسید.  قیمت بیت‌کوین پیش از این در ماه آوریل به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده و از ۶۴ هزار دلار بالاتر رفته بود اما با سقوط سنگینی در ماه ژوئن و جولای روبه‌رو شد و حتی از ۳۰ هزار دلار هم پایین‌تر رفت. 
***
اخطار سازمان بورس به هیأت‌مدیره شستا
سازمان بورس در نامه‌ای به هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) پیرامون تغییر مدیرعامل این شرکت اخطار داد و اعلام کرد صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل جدید نهادهای مالی باید به تایید سازمان بورس برسد. با توجه به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی از اواخر فروردین سال گذشته با عرضه 10 درصد سهام خود در بورس تهران،‌ تبدیل به یک شرکت سهامی عام شده که در حال حاضر بیش از یک ‌میلیون سهامدار دارد، بنابراین تغییرات مدیریتی این شرکت برای سهامداران و سازمان بورس مهم است. در این زمینه محسن انصاری‌مهیاری، سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به اعضای هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) نوشت: پیرو نامه‌های مورخ 31 مرداد 1400 درباره لزوم ارائه صورتجلسه هیأت‌مدیره و سایر مستندات مربوط به عزل مدیرعامل قبلی و تعیین سرپرست برای شرکت، به استحضار می‌رساند تاکنون مدارک مذکور به سازمان بورس ارائه نشده است. همچنین مطابق مفاد دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی، هر شخص قبل از انتخاب و قبولی سمت مدیرعاملی هر یک از شرکت‌های ثبت‌شده نزد این سازمان به عنوان نهادهای مالی موظف به اخذ گواهی تأیید صلاحیت از این سازمان است. همچنین مطابق اخبار منتشره در خبرگزاری‌ها مبنی بر عدم ایفای تعهدات شستا برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی و درخواست سازمان تأمین اجتماعی به عنوان سهامدار عمده جهت برکناری مدیرعامل و تعیین سرپرست برای شرکت به استحضار می‌رساند تصمیم‌گیری درباره عزل و نصب مدیرعامل مطابق قوانین و مقررات و اساسنامه شرکت از وظایف هیأت‌مدیره است، لذا ضروری است ضمن رعایت قوانین و مقررات، توضیحات کامل به همراه مستندات مربوط در این زمینه، در اسرع وقت به این سازمان ارسال شود. شایان ذکر است هر گونه پرداخت بابت سود سهام به سهامداران شرکت، قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تصویب سود تقسیمی در مجمع مذکور خلاف قوانین و مقررات و غیرقانونی است. مزید اطلاع، مسؤولیت اطلاع‌رسانی نامناسب شرکت و تصمیم‌گیری نادرست سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل بر عهده مدیران شرکت است.  
***
مهلت لغو سفارش فروش سهام عدالت تمدید شد
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای از امکان لغو فروش سهام عدالت تا پایان هفته جاری خبر داد. در اطلاعیه این شرکت آمده است: آن دسته از مشمولان سهام عدالتی که سفارش فروش سهام خود را در ماه‌های گذشته در درگاه‌های الکترونیکی شرکت‌های کارگزاری یا سیستم بانکی ثبت کرده‌اند اما با توجه به تغییرات قیمتی ایجاد شده از روز ثبت سفارش تاکنون، قصد انصراف دارند، تنها تا پایان هفته جاری (۵ شهریورماه ۱۴۰۰) مهلت دارند سفارش‌های خود را لغو کنند. بدیهی است سهامدارانی که سفارش‌های فروش سهام عدالت خود را لغو نکنند، سفارش‌های قبلی آنها معتبر بوده و برای فروش اعمال خواهد شد. گفتنی است مرکز تماس ذی‌نفعان بازار سرمایه با شماره ۱۵۶۹ آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران سهام عدالت است. 

Page Generated in 0/0053 sec